خبرگزاری کار ایران

معاون هنری وزیر ارشاد در افتتاحیه ششمین جشنواره تجسمی فجر:

هنرهای تجسمی ابزاری مهم در دیپلماسی فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۳۶

در سال‌های اخیر به هنرهای تجسمی بی‌توجهی شده که امیدوارم در آینده با حضور پرشور هنرمندان جوان و همچنین همکاری مسئولان و متولیان این مشکلات و موانع از بین برود.

ایلنا: مراسم افتتاح ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر روز گذشته دوشنبه(۱۴ بهمن) با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرادخانی(معاون هنری وزارت ارشاد) ضمن تاکید بر سختی برگزاری این رویداد به نسبت جشنواره‌هایی همچون تئاتر و موسیقی گفت: اگر بتوان فضای علمی و مباحثمحتوایی این جشنواره را متفاوت‌تر کرد و با نگاه تازه‌ای به آن نگریست، اجرای آن بهتر و ساده‌تر خواهد شد. برگزاری غنایی‌تر جشنواره موثرتر خواهد بود و راه برای حضور جوانان باز می‌شود. خوشحالم که می‌بینم اساتید حوزه هنرهای تجسمی به عنوان هیئت داوران نقطه نظرات خود را اعمال کردند و نقشه راهی را برای آینده ترسیم کردند که در آینده منجر به دستاوردهای قابل توجهی خواهد شد.

وی که در مراسم افتتاح ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سخن می‌گفت؛ در همین رابطه اضافه کرد: هنرهای تجسمی ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد بنابراین باید در عرصه بین‌الملل و جهانی مطرح شود. متاسفانه در سال‌های اخیر به هنرهای تجسمی بی‌توجهی شده که امیدوارم در آینده با حضور پرشور هنرمندان جوان و همچنین همکاری مسئولان و متولیان این مشکلات و موانع از بین برود.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه هنرهای تجسمی یکی از ابزارها برای دیپلماسی فرهنگی است، تصریح کرد: خوشبختانه تقاضای زیادی بخصوص از طرف کشورهای اروپایی برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی در کشورهای دیگر وجود دارد. باید تلاش کنیم توانایی هنرمندان داخلی را به دنیا معرفی کنیم. شاید به دلیل اخلاق شرقی و حجبی که ما ایرانی‌ها داریم، خودمان را به دنیا معرفی نمی‌کنیم؛ در حالی که همه باید بدانند خدمتی که تمدن ایران به جهان کرده اگر نگویم بی‌نظیر، کم‌نظیر است.

مرادخانی در پایان سخنان خود از استقبال گسترده هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت از این جشنواره خبر داد و بیان کرد: این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور استادان تجسمی کشورمان رونق بیشتری یافته است. متاسفانه در دهه‌های اخیر شاهد ناتوانی‌هایی در این بخش بودیم که امیدوارم با حضور پرانگیزه اساتید و جوانان هنرمند، جبران مافات کنیم. مجموعه وزارت ارشاد شرایط را فراهم می‌کند و مطمئنم مشکلات مالی مانعی برای این امر نخواهد بود. چون هنر چیزی است که خودش، خودش را حرکت می‌دهد. ما هم می‌توانیم با آماده‌سازی فضا و خرید آثار هنری، گنجینه‌ای را برای آیندگان ذخیره کنیم.

سید عباس میرهاشمی، دبیر کل ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر پس از صحبت‌های علی مرادخانی با بیان اینکه جشنواره امسال در سه بخش ملی، بین المللی و مکمل برگزار شده است گفت: بخش ملی در رشته‌های نقاشی خوشنویسی، مجسمه سازی، نگارگری و سرامیک هنری و در بخش بین‌الملل در زمینه عکس، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور خواهد بود و همچنین بخش مکمل شاهد حضور فیلم‌های مستند تجسمی است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی آثار تجسمی حاضر در این دوره از جشنواره تجسمی فجر در موسسه صبا به نمایش گذاشته خواهد شد اظهار کرد: امسال بخش هنرمندان انقلاب که با عنوان " سیری در هنر معاصر ایران " است با آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا در موزه هنرهای معاصر تهران و نیز بخش رقابتی در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شده است و البته بخش جنبی نیز با عنوان بخش غیررقابتی که در برگیرنده آثار هنرمندان پیشکسوت است در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

این مدیر درباره آمار کلی این دوره از جشنواره هم گزارش داد و گفت: تعداد کل آثار رسیده به جشنواره ۴۸۸۳ اثر از ۲۶۹۰ شرکت کننده است که در بخش بین‌المللی نیز ۸۲ هنرمند از ۴۶ کشور دنیا در این دوره شرکت کرده‌اند. بخش رقابتی جشنواره در موسسه فرهنگی و هنری صبا برپا شده و ۹۹۱ اثر از ۸۰۰ هنرمند ایرانی در بخش ملی و در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی و سرامیک هنری به نمایش درآمده و آثاری از هنرمندان ۳۱ کشور خارجی نیز در بخش بین‌الملل و در رشته‌های پوستر، عکاسی، کاریکاتور و تصویرسازی روی دیوار رفته است.

وی ادامه داد: در بخش ملی و در رشته نقاشی با موضوع انسان معاصر ۱۱۰ اثر، خوشنویسی در گرایش های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث۲۵۴ اثر، نگارگری ۱۶۶ اثر، مجسمه سازی با موضوع «راه بی انتها» ۳۰ اثر و سرامیک هنری ۳۵ اثر برای بخش رقابتی ششمین جشنواره تجسمی فجر پذیرفته شده است.

میرهاشمی در ادامه ارئه آمار آثار حاضر در این دوره تصریح کرد: در بخش بین‌الملل جشنواره در رشته عکاسی با موضوع «امید و شادی‌های زندگی» ۶۴ اثر، تصویرسازی با موضوع «خانواده» ۱۴۶ اثر، پوستر با موضوع «انرژی» ۵۴ اثر و کاریکاتور با موضوع چهره «سیاستمداران مطرح جهان» و «هنر» ۱۳۲ اثر در بخش رقابتی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته می‌شود. بخش غیر رقابتی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز شامل آثار ۷۷ هنرمند پیشکسوت و فعال هنری در همه رشته های هنرهای تجسمی، هفته آینده در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود.

در این مراسم که عصر روز گذشته در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد؛ علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره ششم فجر، مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری، و تعدادی از هنرمندان این عرصه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز