خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تودیع و معارفه مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی؛

خشونت؛ زبان سال‌های اخیر بوده / دیگر تحمل این روند را نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۵۱

مرادخانی: عصبیت‌ها ناشی از بی‌عدالتی و محرومیت است. / صادقی: ۶۰ هنرمند طراز اول ملی را از کشور اخراج کردند. / نعیمی: خصوصی سازی عنوانی است که نباید با آن شوخی کنیم. / طاهری: باید کمک کنیم صدای تئاتر ایران شنیده شود. / آشنا: اگر به ۱۰ درصد از نظریات امام خمینی عمل کنیم؛ مشکلی نخواهیم داشت.

ایلنا: مراسم تودیع و معارفه مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی امروز دوشنبه(۲۳ دیماه) با حضور هنرمندان و مسئولان در مجموعه تئاترشهر تهران برگزار شد و علی مرادخانی طی احکامی جداگانه حسین طاهری را به عنوان مدیرکل مرکز و قادر آْشنا را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. همچنین قطب‌الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی در این جلسه به عنوان نماینده جامعه تئاتر کشور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات این عرصه پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قطب‌الدین صادقی به که در این مراسم به عنوان یکی از نمایندگان هنرمندان تئاتر به بیان دغدغه‌های این عرصه پرداخت؛ ضمن ابراز تاسف از خداحافظی قادر آشنا از مرکزهنرهای نمایشی گفت: قادر آشنا دو ایراد عمده داشت، یکی اینکه دیر آمد و دیگر اینکه بی‌پول بود. ایشان درست لحظه‌ای آمد که بودجه فرهنگی کشور قطع شده بود و ما نمی‌دانیم اگر زودتر در این سمت قرار می‌گرفت و منابع بیشتری در اختیار داشت چه می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه آشنا در کار خود صداقت داشت، ادامه داد: من شانه هر فرد که قدمی برای تئاتر ایران بردارد را می‌بوسم، چون طی این سال‌ها از بس اختلاس و دیکتاتوری در عرصه فرهنگ دیدیم خسته شدیم. ما حضور مدیرانی را شاهد بودیم که خود من وقتی در فاصله ۱۰ متری آن‌ها قرار می‌گرفتم احساس خطر داشتم.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به موارد چندگانه مورد نظر هنرمندان تئاتر خطاب به حسین طاهری مدیرکل جدید مرکز هنرهای نمایشی اظهار داشت: نخستین چیزی که در این عرصه بسیار حائز اهمیت است امنیت شغلی هنرمندان تئاتر است. دوم اینکه باید تداوم فعالیت وجود داشته باشد. ما تئاتری‌ها گاهی از بس امکان کار نداریم دانسته‌های خود را فراموش می‌کنیم. به عنوان نمونه خود من سه سال امکان فعالیت در مجموعه تئاترشهر را پیدا نکردم.

وی تصریح کرد: طی سالیان اخیر ۶۰ هنرمند طراز اول ملی را از کشور اخراج کردند، افرادی که ۵ نفر از آن‌ها با سرطان دست و پنجه نرم می‌کردند و من به تمام این مسائل در کمسیون فرهنگی مجلس، وزارت ارشاد و هر ارگان دیگری که رفتم؛ اشاره کردم.

صادقی؛ یکی دیگر از دغدغه‌های جامعه تئاتر کشور را مقابله با بی‌ عدالتی‌های اقتصادی دانست و افزود: چرا یک سریال به درد نخور تلویزیونی ۲۵ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد اما کل بودجه تئاتر کشور ۱۸ میلیارد تومان است که تازه ۱۲ میلیارد آن هم به دلیل مشکلات اقتصادی کشور کسر می‌شود.

وی با بیان نمونه‌ی دیگری عنوان کرد: نمایشی با نام " شب‌های آفتابی " داشتیم که در یک استان فقیری مثل ایلام ۶ میلیارد برای ۳۰ روز اجرا دریافت می‌کند و همین رقم عینا در استانی دیگر به این گروه پرداخت می‌شود.

این هنرمند با تاکید بر اینکه تبعیض و بی‌عدالتی خوفناک است؛ خطاب به مدیرکل جدید مرکز بیان کرد: از شما می‌خواهم مقابل این بی‌عدالتی بایستید و از طرفی مدیرانی انتخاب کنید که ظرافت‌های کار فرهنگی را متوجه شوند. خشونت زبان ۱۰ سال اخیر بوده و ما دیگر تحمل ادامه این روند را نداریم.

صادقی؛ وجود آزادی را یکی دیگر از مولفه‌های کار فرهنگی دانست و گفت: استادانی همچون شکسپیر و مولیر به ما راه دور زدن موانع را آموخته‌اند اما همه توان این بزرگان را ندارند، باید آسودگی را برای فعالیت هنری فراهم شود. همچنین توسعه بسیار کم زیرساخت‌ها یکی دیگر از مواردی است که مشکلات زیادی را برای هنرمندان تئاتر فراهم کرده و پایه‌گذار تبعیض‌های گوناگون است.

کارگردان و مدرس تئاتر ایران عدم وجود برنامه در حوزه تئاتر و فاصله از خلق آثار ملی را ازجمله مشکلات دیگر این حوزه عنوان کرد و گفت: هیچ مدیری موفق نمی‌شود مگر با داشتن برنامه مدون، این برنامه قرار نیست روز به روز باشد و باید بلند مدت برنامه‌ریزی کنیم.

وی همچنین خلق آثار ملی را از کاستی‌ها سالیان اخیر دانست و ادامه داد: دلم برای این تنگ شده که به سالن نمایش بروم و انسان و جامعه ایرانی را در آثار ببینم. چندی پیش در تئاترشهر شاهد اجرایی بودم که کپی دست چندم از اجرای یک نمایش خارجی بود و من هرچه فکر کردم دیدم هیچ قرابتی با کشور و مردم ایران ندارد. ما امروز به راحتی از دهه ۴۰ دفاع می‌کنیم و می‌دانیم آن دوران چه اتفاقی افتاده اما از این روزهای تئاتر ایران هیچ چیز برای گفتن به آیندگان نداریم.

حمیدرضا نعیمی، یکی دیگر از هنرمندانی بود که به عنوان نماینده خانواده تئاتر به بیان مشکلات این حرفه در برابر حسین طاهری پرداخت و اظهار داشت: همه با اعتراض‌های من طی ۸ سال سیاه ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آشنا هستند. دولتی که افتخار می‌کرد در شرایط سخت اقتصادی به سرعت بودجه بخش فرهنگ را حذف کرد در حالیکه نمی‌دانست بدون فرهنگ نه سیاست خواهیم داشت و نه اقتصاد. ۸ سالی که ایران را ۴۰۰ سال به عقب برد.

نعیمی با بیان اینکه قادر آشنا حافظ و امانت‌دار خوبی برای بودجه بخور و نمیر تئاتر ایران بود خطاب به طاهری اظهار داشت: اگر اتفاق مثبتی هم در طی ۸سال گذشته افتاد از جانب گروه‌های نمایشی بود که با سختی ادامه حیات دادند و نخستین نکته مهم شناسایی این گروه‌های نمایشی و کمک به ثبت آن‌ها است.

وی ادامه داد: امیدوارم مدیرکل مرکز این شجاعت را داشته باشد تا برنامه‌های کوتام مدت، میان مدت و بلند مدت خود را اعلام کند، چیزی که امروز بسیار به آن نیاز داریم برنامه‌ریزی است. ادبیات شاعرانه به درد ما نمی‌خورد با زیان جدی صحبت کنید و برنامه‌های خود را بگویید تا بدانیم باید چیز را از شما طلب کنیم. شما هم می‌توانید از ما کار خوب بخواهید و نه هیچ چیز دیگر، دورانی که تئاتر گوشت قربانی باشد گذشته است.

این هنرمند تصریح کرد: چرا یک گروه شهرستانی خواب دریافت بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی را برای خلق نمایش نمی‌بیند و من در تهران دریافت می‌کنم؟ با توجه به دلار و هزینه‌های امروز این ۱۰۰ میلیون را از من نگیرید، بلکه به ۳۰۰ میلیون تومان ارتقا دهید و دیگر استان‌ها را هم به طراز تهران نزدیک کنید.

نعیمی در پایان ضمن دفاع از ادامه فعالیت مدیران توانا در دوره جدید مرکزهنرهای نمایشی گفت: خصوصی سازی عنوانی است که نباید با آن شوخی کنیم و از شما می‌خواهم هرگونه گام برداشتن در این زمینه را در تعامل با گروه‌های فعال تئاتر ایران پیش ببرید. چون آنچه توسط عده معدودی مطرح می‌شود بیشتر به شوخی شباهت دارد. امیدوارم تئاتر به شان و جایگاه خود دست پیدا کند، ما دیگر اجازه نمی‌دهیم اتفاق چندسال گذشته تکرار شود و اگر قرار است همه به مجلس برویم بگویید تا شما را همراهی کنیم.

علی مرداخانی، معاون هنری وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه حسین طاهری و قادر آشنا ضمن اشاره به اینکه عصبیت‌ها ناشی از بی‌عدالتی و محرومیت است؛ گفت: امیدورام به زودی شاهد اجرای برنامه‌های خوبی برای اهالی تئاتر باشیم. یکی از آرزوهای من این است که دوستان دغدغه‌های خود را به صورت فردی عنوان نکنند و به مرحله‌ای برسیم که بیان خواسته‌ها جمعی باشد و هنرمندان با طیب خاطر صحبت کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه هنرمندان تئاتر طی چند سال آینده از بعض‌ها فاصله بگیرند و مشکلات خود را جدی اما لبخند به لب بیان کنند؛ اظهار داشت: آقای طاهری سال‌ها در رسانه ملی به عنوان ناظر پخش فعالیت کرده و دقایق و ثانیه‌ها برای او مهم هستند. به همین علت ایشان را برای اداره تئاتر کشور در نظر گرفتم چون ثانیه‌ها برای ما اهمیت دارد و باید از لحظه لحظه بهره بگیریم.

مرادخانی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ کشور پول کم هزینه نمی‌شود؛ اضافه کرد: مشکل از آنجا ناشی می‌شود که این هزینه کردن‌ها به صورت متمرکز نیست و پراکنده هزینه می‌کنیم. بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۱۰ میلیارد تومان است که در صورت اختصاص کامل بودجه معاونت هنری چیزی حدود ۱۸ میلیارد خواهد بود. این درحالی است که باید با این مبلغ حوزه تجسمی، تئاتر و موسیقی کشور را اداره کنیم.

وی به تشکیل شورای برنامه‌ریزی در معاونت هنری اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر در حوزه برنامه‌ریزی مشکلاتی را شاهد بودیم که قصد داریم با تشکیل این شورا و تبادل نظر با هنرمندان و کارشناسان عرصه‌های گوناگون به رفع نواقص اقدام کنیم.

این مدیر همچنین بضاعت تئاتر ایران را در حوزه نیروی انسانی فوق‌العاده دانست و ادامه داد: معماری تئاتر ایران بر اساس نگاه حمایتی دولت ساخته شده و این در حالی است که ما اعتقاد داریم آثار نمایشی می‌توانند توجیه اقتصادی پیدا کنند و گروه‌ها روی پای خود بایستند. چرا هنگامی که عنوان تئاتر فاخر به میان می‌آید همه گمان می‌کنند باید با اثری مواجه باشیم که پول درنمی‌آورد؟

پس از صحبت‌های علی مرداخانی، قادر آشنا و حسین طاهری به عنوان مدیرکل سابق و جدید مرکزهنرهای نمایشی روی صحنه رفتند و هر یک به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

قادر آشنا ضمن تشکر از تمامی همکاران خود در مرکز و ابراز خوشحالی از آشنایی با اهالی تئاتر کشور گفت: نگاه من به تغییر دولت‌ها در کشور نگاهی هم عرض است و گمان می‌کنم مدیران جدای از یکدیگر فعالیت نمی‌کنند. تئاتر حوزه فکر و اندیشه است و همه شاهد بودند طی دوران مدیریتی من در این زمینه مشکلی وجود نداشت و از تضارب آراء و اندیشه‌ها در آثار حمایت کردم، چون به آزادی اندیشه و بیان اعتقاد دارم.

وی همچنین به شرایط ویژه‌ای که مدیریت مرکز را به دست گرفت اشاره کرد و ادامه داد: تمام تلاش خود را در این مدت به کار گرفتم تا جامعه تئاتر کشور آرامش داشته باشد و شاهد بودید دستگاه‌های بالا دستی هیچگاه مانع فعالیت هنرمندان تئاتر نشدند. البته این به معنای عدم تعامل با دیگر دستگاه‌ها نیست و اعلام کردم اگر نیازی به پاسخگویی باشد خودم حاضرهستم و دیدیم که به این عهد وفا شد و مشکلی برای گروهی پیش نیامد.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی در پایان به اندیشه‌های امام خمینی(ره) اشاره کرد و اظهارداشت: من تمام آثار ایشان را مطالعه کردم و بر همین اساس معتقدم اگر به ۱۰ درصد از نظریات امام خمینی عمل کنیم؛ مشکلی نخواهیم داشت.

حسین طاهری، مدیرکل جدید مرکز هنرهای نمایشی نیز خطاب به هنرمندان حاضر در جلسه بیان کرد: ما عادت کردیم سنگ زیرین آسیاب باشیم، برنامه‌ریزی کنیم و انتظار تشکر را نداشته باشیم. می‌دانم که فراز و فرودهای زیادی در عرصه تئاتر پشت سر گذاشته شده اما نکته مهم این است که خواسته‌های خود را به صورت جمعی با مسئولان کشور در میان بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنند تا صدای جامعه تئاتر به گوش مسئولان برسد؛ گفت: همه باید کمک کنیم صدای تئاتر ایران شنیده شود و در سبد کالایی مردم قرار بگیرد. باید متوجه باشیم معجزه در کار نیست اما می‌توانیم با کمک شما هنرمندان و توجه معاون محترم هنری مسائل را برطرف کینم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز