خبرگزاری کار ایران

دادخواهی تینو صالحی از عالی‌زاد به قادر آشنا؛

تحصن گروه " مم و زین " در مرکز هنرهای نمایشی برای دریافت پاسخ

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۵۴

صالحی ضمن گلایه از برخورد دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت؛ می‌داند قادر آشنا از شرایط پیش آمده راضی نیست اما نمی‌داند چه عاملی موجب ادامه کار اسماعیل عالی‌زاد می‌شود؟ او می‌گوید؛ به همراه گروه نمایش " مم و زین " در مرکز هنرهای نمایشی تحصن می‌کند تا به پاسخ سوال‌های خود برسد.

ایلنا: پس از اعلام اسامی گروه‌های پذیرفته شده در بخش‌های چشم‌انداز و نسل نو سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که با اعتراض گروه‌های شهرستانی همراه شد، نوبت به تینو صالحی(کارگردان اثر منتخب جشنواره آیینی سنتی) رسید تا در خصوص دلایل عدم راه‌یابی نمایش " مم و زین " به جشنواره تئاتر فجر، طبق وعده فراخوان گلایه‌هایی را مطرح کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صالحی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره به شکلی با من برخورد می‌کند که گویا تازه فارغ‌التحصیل شدم و دنبال فرصتی برای اثبات توانایی‌های خود می‌گردم، گفت: سال گذشته کاندید دریافت سه جایزه معتبر بودم و رکورد پرفروش‌ترین اجرای کارگاه نمایش ظرف شش ماه نخست سال را با " ترنج " بدست آوردم و اعتقاد دارم اگر فرصت در اختیارم بود سالن‌های بزرگ‌تر از این را نیز مملو از تماشاگر می‌کردم، اما داشتیم گروه‌های نمایشی که تنها در بخش دکور جشنواره گذشته حائز رتبه شده بودند و اجرای عموم دریافت کردند ولی چنین شرایطی برای ما به وجود نیامد.

این هنرمند به کنار گذاشته شدن نمایش " مم و زین " توسط هیئت انتخاب سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اشاره کرد و ادامه داد: برای حضور در جشنواره فجر متن دادم که توسط گروه انتخاب رد شد. همچنین نمایش " مم و زین " اثری بود که از سوی دبیرخانه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برای حضور در این دوره از فجر معرفی شده بود که با این اثر هم مخالفت شده و به زور یک اثر آیینی سنتی را به این دوره از جشنواره تئاتر فجر راه داده‌اند.

صالحی با تاکید بر اینکه مشکل تئاتر ایران حضور افراد غیرمتخصص در سمت‌های تخصصی است، اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر امسال برای تمام تئاتر ایران ازجمله هنرمندان، مدیران میانی و معاونت هنری جدید درس عبرت خواهد شد. این مثل معروف است که می‌گویند برای به نابودی کشیدن یک سیستم اصلا نیاز به کار خاصی نیست، بلکه کافیست تنها افراد غیرمرتبط را در پست‌ها و سمت‌ها به کار بگیرید.

وی با بیان اینکه این روزها برای تئاتر کشور ما چنین اتفاقی افتاده است، اضافه کرد: فردی که امروز به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر فعالیت می‌کند تا به حال کجای تئاتر ایران بوده که بخواهد درباره کیفیت نمایش من قضاوت کند؟ تنها اینکه یک سمت نظارتی داشته و سال بعد هم دبیر شده است.

این کارگردان با بیان این مطلب که نامه‌ای خطاب به مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی، معاون هنری و رئیس مجموعه تئاترشهر خواهد نوشت، گفت: در نامه خود دنبال پاسخ این پرسش خواهم بود که چرا باید نمایش منتخب جشنواره آیینی سنتی از حضور در فجر دور بماند؟ چرا متن من رد می‌شود؟ چرا با وجود حضور موفق نمایش " ترنج " در کارگاه نمایش سه اثر دیگر روی دست دارم که شرایط اجرای آن‌ها مهیا نمی‌شود و از حضور در جشنواره تئاتر فجر هم کنار گذاشته می‌شوم؟

صالحی همچنین به تلاش‌های خود برای اجرای نمایش ۳۳ در تالار حافظ اشاره کرد و افزود: چند مرتبه برای دریافت تالار حافظ درخواست دادم اما شما باور می‌کنید که مجدد می‌گویند درخواست بنویس و شورای هنری حافظ مدت‌هاست تشکیل جلسه نداده است؟

وی تصریح کرد: نمایش " آنتی آنتیگونه " سه سال امکان اجرا پیدا نکرد تا اینکه یک روز از خواب بیدار شدند و گفتند دیگر مشکل ندارد می‌توانید به دنبال سالن بگردید‍! بعد درخواست خود را به مدیرعامل خانه هنرمندان دادم که بعد از مدتی گفتند سالن پر است و امکان اجرا وجود ندارد. آیا آن‌ها از قبل نمی‌دانستند سالن پر است که بعد از مدتی معطلی به گروه می‌گویند امکان‌پذیر نیست؟

کارگردان نمایش " ترنج " اظهار داشت: کمترین انتظار من این است که وقتی با نمایشی موفق ظاهر می‌شوم بتوانم بار دیگر شانس خود را امتحان کنم و طبیعی است همان سالن را درخواست می‌کنم. اما این مرتبه به شما می‌گویند کار کیفیت ندارد، پس جوایز متعدد و انتخاب‌های صورت گرفته در جشنواره‌های دیگر چیست؟

صالحی با بیان اینکه یک نفر باید شرایط و دلایل را توضیح دهد که سابقه تئاتری بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: هنرمند کار می‌کند که با سابقه بهتر شرایط راحت‌تری برای دریافت امکانات داشته باشد اما اینجا اینطور نیست. آیا نباید برای هنرمندان قبلا آزمون پس داده برنامه ریزی داشته باشیم؟ یک نفر به من بگوید با سه نمایش روی دست و مدیران حافظ، تئاترشهر و ایرانشهر که من را میان خود پاس‌کاری می‌کنند چه کنم؟

کارگردان نمایش " مم و زین " بار دیگر نسبت به رد شدن این اثر توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعتراض کرد و اظهار داشت: اگر آقای آشنا را خطاب قرار می‌دهم تنها به خاطر دادخواهی است و نه اعتراض، چون واقف هستم ایشان هم به عملکرد دبیر جشنواره تئاتر فجر اعتراض دارد اما مگر اسماعیل عالی‌زاد کیست که تغییر او تا این حد دشوار باشد؟ اگر نیروهای ویژه دارد که از این به بعد کل جریان تئاتر برای دریافت مجوز اجرا و سالن و… پیش او بروند.

وی ضمن ابراز تاسف از همکاری برخی هنرمندان فعال تئاتر با دبیرخانه جشنواره فجر گفت: شما افت کیفیت در انتخاب آثار و شیوه برخورد با هنرمندان را می‌توانید از نحوه اعلام اخبار جشنواره متوجه شوید. نتایج هریک از بخش‌های جشنواره یا در آخرین فرصت اداری منتشر می‌شوند یا هنگامی که فردای آن تعطیل است و راهی برای پی‌گیری توسط هنرمندان وجود ندارد، خود دبیر هم که هیچگاه پاسخگو نیست.

صالحی در انتها با بیان اینکه احساس می‌کند اسماعیل عالی‌زاد با او خصومت شخصی دارد، تصریح کرد: تنها کار منطقی در شرایط موجود کنار گذاشتن تئاتر برای همیشه است ولی چنین نخواهم کرد و در اولین فرصت به همراه گروه نمایش " مم و زین " در مرکزهنرهای نمایشی تحسن می‌کنیم تا مسئولان بگویند دلیل رد این اثر از جشنواره تئاتر فجر چه بوده، چرا اجرای عموم دریافت نمی‌کنم و چرا باید سه اثر روی دست داشته باشم و امکان اجرای آن‌ها فراهم نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز