خبرگزاری کار ایران

نمایش «کمدی استشمامات» پس از سه‌سال به صحنه می‌آید؛

عبدی: ۸سال برای دریافت سالن اجرا؛ مشکل داشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۶۹

خوشحالم که تنها اجرای عمومی نمایش ما در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود. بار دیگر در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی کار می‌کنیم.

ایلنا: گروه تئا‌تر «اشتباهات» پس از ۸سال فاصله از اجرای عموم، نمایش «استشمامات» نوشته امید طاهری و کارگردانی میثم عبدی را در سالن گوشه نیاوران به صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدی با بیان اینکه «کمدی استشمامات» پنجمین اثر از سری کمدی‌های گروه محسوب می‌شود، اظهار داشت: این نمایش در جشنواره فجر سال ۸۹ اجرا شد و از آن زمان تا امروز هرچه پیگیر دریافت زمان اجرای عمومی از سالن‌های تئا‌تر شدیم به نتیجه نرسید. گویا مراوداتی در سالن‌های نمایش وجود دارد که موجب می‌شود گروه‌هایی بدون داشتن سابقه مشابه گروه ما امکان اجرا دریافت کنند و گروه «اشتباهات» سال‌های زیادی است نمی‌تواند برای اجرای عموم سالن بگیرد.

وی ضمن تشکر از مسئولان فرهنگسرای نیاوران که امکان به صحنه رفتن نمایش «کمدی استشمامات» را پس از گذشت سه سال از حضور در جشنواره تئا‌تر فجر فراهم کردند؛ درخصوص شکل‌گیری نمایش‌نامه اثر بیان کرد: کارهای گروه ما به این صورت شکل می‌گیرد که ابتدا ایده‌ای توسط یکی از اعضای گروه مطرح می‌شود، سپس ما اتودهایی می‌زنیم و اثر در جریان یک کار کارگاهی به شکل مورد نظر و قابل رضایت می‌رسد. یا اینکه همه درباره موضوع مطرح شده صحبت می‌کنیم و نویسنده متن اصلی را با استفاده از این گفته‌ها می‌نویسد.

این کارگردان درباره رسیدن ایده اولیه نمایش تصریح کرد: جست و گریخته داستان و نمایش‌نامه می‌خواندم که به داستان «دماغ» نوشته نیکلای گوگول برخوردم و احساس کردم ظرفیت بالایی برای اجرای صحنه‌ای دارد. نمایش ما هم حول همین موضوع جالب فرار دماغ می‌گذرد و داستان را در فضایی ساخته گروه دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره شکل‌گیری گروه تئا‌تر «اشتباهات» از سال ۷۶ و تمرکز جدی بر کمدی در اجرای نمایش ادامه داد: تلاش می‌کنیم از تمام شیوه‌های کمدی مانند پارودی، اسلپ استیک و حتی شیوه‌های مرسوم در نمایش‌های سنتی ایرانی برای خلق موقعیت استفاده کنیم. اما از ابزار غیرمتعارف برای خنده از مخاطب بهره نمی‌گیریم و همواره تلاش کردیم فاصله خود را با آنچه کمدی زرد نامیده می‌شود حفظ کنیم. اما به این شیوه اجرایی تاکید داریم چون فکر می‌کنیم جامعه به کمدی نیاز دارد.

عبدی در توضیح نوع بهره‌گیری از شیوه اجرایی نمایش‌های آیینی سنتی ایرانی در کنار دیگر شیوه‌ها اظهار داشت: منظور تجربه دقیق‌‌ همان شیوه‌های ایرانی مثل جدل اوستا و شاگرد در نمایش‌های تخت حوضی نیست، بلکه این شیوه را به نوعی دیگر در فضایی کاملا متفاوت که ساخته ذهنیت گروه است تجربه می‌کنیم. چنانچه در همین اثر هم اتفاق افتاده و ما فضایی کاملا غیرایرانی را در نمایش تجربه می‌کنیم اما از شیوه‌های متفاوت کمدی در آن استفاده شده است.

عضو گروه تئا‌تر «اشتباهات» با بیان اینکه خود را وامدار نمایش‌نامه «کمدی اشتباهات» اثر ویلیام شکسپیر می‌دانیم، درباره دلایل نام‌گذاری گروه و آثار بیان کرد: در سال‌های دانشجویی روزی نمایش‌نامه «برادران مناخاموس» نوشته پلوتوس را با «کمدی اشتباهات» شکسپیر مقایسه می‌کردیم که حاصل را به عنوان نخستین تجربه نمایشی گروه به جشنواره‌ دانشجویی بردیم، اما در هنگام شکل‌گیری تصور کردیم فضا خیلی متفاوت و همه چیز به هم ریخته به نظر می‌رسید، به همین علت نام اثر را به «کمدی افتضاحات» گذاشتیم و کار هم با استقبال مخاطبان مواجه شد. بعد از این نام گروه را از «وشند» به معنی باران بهاری به «اشتباهات» تغییر دادیم و خود را وامدار نمایش‌نامه شکسپیر می‌دانیم.

وی در پایان با گلایه از مشکلات پیش پای گروه‌ها برای دریافت اجرای عمومی درباره سال‌های دوری از اجرا گفت: سال ۸۷ نمایش «کمدی ارتفاعات» را با موضوع اختراع هواپیما تولید کردیم و اجرا دریافت نکرد. سال ۸۳ هم که کار ما در تالار مولوی با استقبال مواجه شد و نتوانست روی صحنه برود. این درحالی بود که دیگران مدام اجرای عمومی می‌گرفتند و ما عملا پس از ۸سال وقفه چنین امکانی را به دست آورده‌ایم. البته خوشحالم که تنها اجرای عمومی نمایش ما در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود بار دیگر در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی کار می‌کنیم. البته نباید این تصور پیش بیاید که پی‌گیر دریافت سالن نباشم، چندین مرتبه به مجموعه تئاترشهر و دو مرتبه به تماشاخانه ایرانشهر فیلم اجرا و درخواست دادم اما مسئولان هیچگاه توجه نکردند.

عباس جمشیدی، مجید رحیمی، احسان کرمی، نازنین کریمی، منوچهر رمضانی، ‌منصور اسکندری و ناصر سرلک در نمایش «کمدی استشمامات» به ایفای نقش می‌پردازند.

مریم فروزبخش و آرزو ندرلو(دستیاران کارگردان)، الهام اسکندری(طراحی لباس)، محمدرضا علی اکبری(طراحی صحنه) و امید طاهری به عنوان نویسنده گروه با عبدی همکاری می‌کنند.

نمایش «کمدی استشمامات» که تجربه اجرا در جشنواره دانشجویی «اُدتو» در آنکارای ترکیه را در کارنامه دارد، دی‌ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز