خبرگزاری کار ایران

پای صحبت نویسندگان به بهانه انتقال بنیاد ادبیات نمایشی؛

باید جلوی گسترش بدنه دولت را گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۷۳

عضو کانون نمایش‌نامه نویسان، تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی را موازی کاری بی‌جهت با فعالیت‌های مشابه در خانه تئاتر می‌داند و تاکید دارد همکاری موثر بنیاد با کانون موجب اتفاق مثبت خواهد شد در غیر این‌صورت کاری جز گسترده‌تر کردن بدنه دولت رخ نداده است.

ایلنا: بنیاد ادبیات نمایشی از این به بعد کار خود را زیر نظر مرکزهنرهای نمایشی دنبال می‌کند. تصمیمی که توسط معاون هنری وزارت ارشاد اتخاذ شد تا این بنیاد زیر نظر متولی تئاتر کشور ادامه کار دهد، رویکردی که باید از ابتدا توسط معاون قبل مورد توجه قرار می‌گرفت اما متاسفانه چنین نشد مسئولان تنها به رونمایی از فعالیت بسنده کردند. در این میان تعدادی از نمایش‌نامه نویسان نیز نسبت به تغییر رخ داده واکنش نشان داده و بر اهمیت جایگاه متن در هنر نمایش تاکید کردند که در ادامه می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد امیر یاراحمدی نمایش‌نامه نویس و عضو کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر ضمن ابراز ناامیدی از سامان یافتن جریان درام‌نویسی در کشور اظهار کرد: از همان ابتدا که بحثتاسیس بنیاد ادبیات نمایشی مطرح شد طی مصاحبه‌ای عنوان کردم کانون نمایش‌نامه نویسان ایران از هر حرکتی که به نفع این جریان باشد حمایت می‌کند ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد بزرگتر شدن بدنه دولتی است و من گمان نمی‌کنم این رویکرد در جهت کمک به نمایش‌نامه نویسی باشد.

یار احمدی: با گسترش بدنه دولت اتفاق موثری نمی‌افتد

وی همچنین به برگزاری هفت دوره انتخاب آثار برگزیده ادبیات نمایشی توسط کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر اشاره کرد و ادامه داد: تمام دوره‌های انتخاب آثار را با سختی بسیار برگزار کردیم و در تنگنای مالی قرار داشتیم و شما شاهد بودید بودجه‌ وجود داشت اما به نهاد صنفی اختصاص پیدا نکرد. اگر امروز این امکان برای دولت وجود دارد بهتر است از کانونی حمایت کند که طی هفت دوره نشان داده در جهت شناخت و انتخاب نمایش‌نامه‌ها گام برمی‌دارد و کار خود را دقیق انجام می‌دهد.

نویسنده نمایش‌نامه «وقت خواب ماهی‌ها» با تاکید براینکه نیازی نیست چنین نهادی زیر نظر دولت فعالیت کند، بیان کرد: هنگامی که چنین تجربه‌ای نزد تشکل صنفی وجود دارد و نشان داده بهتر از نهاد دولتی عمل می‌کند، چرا باید بار دیگری بر دوش دولت بگذاریم تا بخشی از نیروی خود را اینجا درگیر کند.

یاراحمدی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت مدیر و بدنه اجرایی بنیاد از نیروهای موجود در خانه تئاتر صورت بگیرد یا خیر، گفت: اعتقاد دارم خانه تئاتر نباید وارد مسائل اجرایی شود، چراکه در این صورت دیگر امکان قضاوت هنگام نیاز به داوری در مورد مشکلات هنرمندان را از دست می‌دهد. اما اعضا می‌توانند تجربه‌های خود را در صورت ابراز تمایل مسئولان بنیاد در اختیار این نهاد و مدیریت جدید بگذارند.

این نمایش‌نامه نویس بار دیگر به توان خانه تئاتر برای اجرای برنامه‌هایی از این دست تاکید کرد و اظهار داشت: تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی از ابتدا به شکل شتابزده و کارشناسی نشده اتفاق افتاد. در مراسم رونمایی از سایت این بنیاد هم هیچ‌یک از اعضای کانون نمایش‌نامه نویسان حضور نداشتند و بسیاری دیگر از اعضا حتی نمی‌دانستند چنین محلی شکل گرفته است و بعید می‌دانم با انتقال از معاونت هنری به مرکزهنرهای نمایشی هم اتفاق خاصی را شاهد باشیم.

رضا صابری: لزوم انتخاب مدیر آشنا با هنرمندان و درام‌نویسی ایرانی

رضا صابری نمایش‌نامه نویس و کارگردان ضمن بغرنج توصیف کردن شرایط درام‌نویسی در کشور بیان کرد: متاسفانه در کشور ما به متن توجه زیادی نمی‌شود، در حالی که پایه و اساس شکل گرفتن نمایش محسوب می‌شود. اعتقاد دارم تمام مدیران و مسئولانی که در حوزه تصمیم‌گیری برای تئاتر فعالیت می‌کنند باید برای به سامان شدن این بخش بسیج شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید با بنیان‌ تئاتر کشور برخورد سطحی صورت بگیرد، اضافه کرد: فکر می‌کنم باید مدیر فرهیخته و آشنا به جریان نمایش‌نامه‌نویسی و هنرمندان این حرفه بر مسند بنیاد ادبیات نمایشی تکیه بزند تا شاهد ایجاد تحرک در این بخش باشیم.

این هنرمند تصریح کرد: یک مرتبه پیشنهاد دادم بخش انتخاب نمایش‌نامه‌های برتر در یکی از جشنواره‌های معتبر تئاتر کشور ایجاد شود اما متاسفانه توجهی نشد.

صابری با بیان اینکه این روزها از فکر کردن به حرفه خود احساس غربت می‌کند، گفت: بنیاد ادبیات نمایشی تشکیل شد و جشنواره‌ای هم برگزار کرد، اما خود من زمانی در جریان این اتفاقات قرار گرفتم که برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت شدم.

وی اظهار کرد: متاسفانه جریان ادبیات نمایشی در کشور با بی‌توجهی مواجه بوده و هیچ نهادی برای شناخت هنرمندان، شیوه‌ها و مکاتب نمایش‌نامه نویسان ایرانی شکل نگرفته است. امیدوارم با آمدن بنیاد ادبیات نمایشی زیر نظر مرکزهنرهای نمایشی که متولی امور تئاتر کشور محسوب می‌شود شاهد تغییر این روند باشیم.

شهرام کرمی: میزان حمایت از مدیر بنیاد بسیار مهم است

شهرام کرمی نمایش‌نامه نویس و کارگردان تئاتر بر این نکته که گوش شنوایی برای شنیدن درد نویسندگان وجود ندارد، تاکید کرد و گفت: مدت‌ها بود که همه به ضرورت ایجاد نهادی برای سامان دادن به متون ادبی تئاتر کشور پی برده بودند و تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی بر همین اساس اتفاق افتاد. تغییر محل اداره کننده این بنیاد از معاونت هنری به مرکزهنرهای نمایشی هم کار درستی است اما اینکه تا چه اندازه می‌تواند موثر عمل کند به فردی بستگی دارد که مسئولیت اداره امور را برعهده می‌گیرد.

وی در ارتباط با ویژگی‌های مدیر بنیاد ادبیات نمایشی اظهار کرد: باید فردی برای این مسئولیت انتخاب شود که بتواند بنیاد را از یک محلی اسمی به محل منشاء جریان بدل کند، با نمایش‌نامه نویسان و خانه تئاتر ارتباط خوبی داشته باشد تا بنیاد از حالت دولتی خارج شود.

کرمی در پایان عنوان کرد: برگزاری جشنواره نمایش‌نامه نویسی توسط بنیاد اتفاق خوبی بود که موجب شد بنیاد در سال نخست شروع فعالیت‌ها خودی نشان دهد. مهم از این به بعد است که باید منتظر انتخاب مدیر باشیم و مهم‌تر اینکه این مدیر چقدر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

تاسیس بنیاد کورسوی امیدی بود در تاریکی بی‌سامانی ادبیات نمایشی کشور، بلکه به این واسطه آرشیو دقیقی از داشته‌های درام‌نویسی ایران طی دهه‌های گذشته و آنچه امروز نوشته می‌شود در اختیار داشته باشیم. اینکه بنیاد ادبیات نمایشی طی یک سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی داشت بر هنرمندان تئاتر و فعالان حوزه رسانه پوشیده نیست، اما امید آن می‌رود تا به واسطه انتخاب مدیر شایسته و در سایه برقراری ارتباط موثر با کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر به عنوان نهاد با تجربه در این زمینه شاهد عملکرد تاثیرگذار بنیاد در آینده نه چندان دور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز