خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای نمایش «مخاطب خاص» عنوان شد:

سمندریان با وجود بداخلاقی‌ها در کشور ماند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۶۶

همه سمندریان نیستند او در تئا‌تر ایران یگانه شخصیتی است که باتوجه به جریان‌های سخت دوران خود کشور را ترک نکرد و زمانی که امکان خلق نمایش را به او ندادند به تربیت هنرجو و تدریس در دانشجویان پرداخت.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش مخاطب خاص نوشته و کارگردانی علی شمس با حضور عوامل و رسانه‌ها در محل نشست‌های مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی شمس کارگردان نمایش «مخاطب خاص» با بیان اینکه این اثر داستان دورانی را روایت می‌کند که حمید سمندریان ناچار شد به دلایلی رستوران باز کند و از تئا‌تر فاصله بگیرد، گفت: این محل دهه ۶۰ در خیابان کاخ تهران دایر شد و برای کسانی که امکان نمایش پیدا نمی‌کردند و ممنوع‌الکار بودند به شکل یک پاتوق درآمد، چراکه سمندریان به عنوان یک فرد معتدل با تمام گرایش‌های تئاتری آن روزگار رابطه خوبی برقرار کرده بود.

وی افزود: فضای نمایش متأثر از این واقعیت است اما در کنار روایت این تاریخچه تلاش کردیم با استفاده از تخیل جنبه‌های نمایشی کار را قوت بیشتری ببخشیم تا جذابیت بالاتری برای مخاطب عام پیدا کند.

رضا مولایی یکی از بازیگران این نمایش در رابطه با همکاری خود با گروه اظهار کرد: از این همکاری بسیار خوشحال هستم و ایده کار را بسیار می‌پسندم. من تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه تئا‌تر را دارم اما در میان تمام نقش‌هایی که ایفا کردم احساس می‌کنم بازی در این اثر کار بسیار دشواری است چون باید در نقش استاد خودم حمید سمندریان بازی کنم.

جواد نمکی دیگر بازیگر نمایش «مخاطب خاص» در همین رابطه بیان کرد: نگاه نویسنده برای من بسیار ویژه بود چون این اثر کاری بسیار ضروری برای تئا‌تر معاصر ما محسوب می‌شود. یکی از کمبودهای تئا‌تر در دهه‌های اخیر عدم توجه به تاریخ تئا‌تر معاصر کشور است.

وی ادامه داد: هنرمندان باید بدون هیچ نقد سختی به تاریخ معاصر تئا‌تر کشور توجه نشان دهند، این توجه ضروری بود و علی شمس هوشمندانه به آن پرداخت.

الهام شعبانی که در این اثر نمایشی با دیگر بازیگران همراهی می‌کند در رابطه با نقش خود توضیح داد: این تنها شخصیت حقیقی و رئال نمایش است که من بازی می‌کنم و در نقش یک خبرنگار ظاهر خواهم شد. احساس می‌کنم در نمایشی حضور دارم که یکی از نیازهای اساسی تئاتر امروز ما را به نمایش می‌گذارد و آن پرداختن به زندگی پیشکسوتان تئاتر است.

علی شمس کارگردان نمایش «مخاطب خاص» درخصوص نمایش خود توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: نخست ایده کار را مطرح کردم اما شورای نظارت متن نوشته شده را از من درخواست کرد. این مسئله موجب بروز تأخیر در پروسه خلق اثر از ایده تا اجرا شد که سعی کردیم همین تأخیر نیز در کار نمود پیدا کند.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که آیا خانواده استاد سمندریان نیز در جریان ساخت نمایش قرار گرفته یا خیر، عنوان کرد: خانواده ایشان در کار همراهی کرد و من مشخصا باید از خانم هما روستا که در ارائه خوراک فکری و خاطرات گذشته از هیچ کمکی به گروه دریغ نکردند تشکر کنم.

شمس همچنین به سوء تفاهم‌های ناشی از طرح اجرای محیطی تصریح کرد: زمانی که صحبت از تئا‌تر محیطی سخن به میان می‌آید این برداشت مطرح می‌شود که لابد شخصی سالن اجرا پیدا نکرده به همین دلیل نمایش خود را به کافه تریای سالن اصلی انتقال داده است. اما تأکید می‌کنم مطلقا مشکل سالن نداشتیم و این کار هیچ ارتباطی به هیچ سالنی نداشت و باید در فضای تاریخی و نوستالژیک اجرا می‌شد.

رضا مولایی درخصوص شیوه بازیگری خود توضیح داد و گفت: قطعا همه با قضاوت برای دیدن اجرا به کافه می‌آیند اما در مورد بازی در نقش استاد سمندریان باید عنوان کنم که هیچ وجه سمت تقلید نرفتیم و در واقع گاهی نقش پوشی می‌کنیم. به این معنی که گاهی خودمان و گاهی نقش استاد سمندریان را ایفا خواهیم کرد و حس من این است که حتما یک عطر از اساتید تئا‌تر در این کار وجود خواهد داشت.

علی شمس در پایان با بیان اینکه قصد ندارم که پرداختن به تاریخ تئا‌تر معاصر کشور ادامه دهم، عنوان کرد: زیرا همه سمندریان نیستند او در تئا‌تر ایران یگانه شخصیتی است که باتوجه به جریان‌های سخت دوران خود کشور را ترک نکرد و زمانی که امکان خلق نمایش را به او ندادند به تربیت هنرجو و تدریس در دانشجویان پرداخت. عمق تأثیر سمندریان موجب می‌شود او از دیگران متمایز باشد.

نمایش محیطی «مخاطب خاص» از یک شنبه ۷ مهرماه ساعت ۱۷:۳۰ در کافه تریای اصلی مجموعه تئا‌تر شهر اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز