خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

سکوت روسیه و آمریکا در قبال حملات ترکیه حیرت‌آور است/ پای آنکارا به منبج باز شود، کردها عملیات انجام می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۳۸۴

عملیات ترکیه و سکوت مسکو و واشنگتن نشان می‌دهد که معامله‌ای در پشت پرده صورت گرفته که ابعاد آن فعلاً مشخص نیست اما به هر ترتیب این حملات تهدیدی برای آنکارا خواهد بود.

«افشار سلیمانی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ابعاد حمله نظامی ترکیه به شهر عفرین سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پیچیدگی‌های این پرونده موجب شده تا پرسش‌های زیادی در خصوص حمله روز گذشته ترکیه به شهر عفرین صورت بگیرد؛ موضوع اول این است که چرا آمریکایی‌ها در ابتدا هدف از حضور خود در سوریه را داعش اعلام می‌کنند و پس از آن سناریوی ارتش ۳۰  هزار نفری کردی را به میان می‌کشند و نهایتاً اوضاع به صورتی پیش می‌رود که ترکیه اقدام به حمله هوایی و توپخانه‌ای به عفرین سوریه می‌کند. پرسش بعدی این است که ترکیه راساً اقدام به انجام چنین عملی کرده است اما چرا آمریکا و روسیه در سوکت کامل به سر می‌برند و در اینجاست که اوضاع به شدت مبهم و سوال برانگیز می‌شود؛ چراکه دو بازیگر اصلی پرونده سوریه یعنی واشنگتن و مسکو دست ترکیه را برای انجام چنین حملاتی باز گذاشته‌اند.

وی افزود: از حیث حقوق بین‌الملل مساله اصلی این خواهد بود که آیا ترکیه در خصوص حملات کردها مقابله به مثل کرده یا مساله دیگری مطرح است؟ پاسخ منفی است، چراکه از ناحیه عفرین هیچ اقدامی علیه آنکار صورت نگرفته و از این منظر تنها نگرانی ترک‌ها به میان می‌آید و این موضوع می‌تواند بحران سوریه را تشدید کند. به گونه‌ای که ترکیه پس از گذشت حدود ۴۰ سال هنوز نتوانسته مشکل خود با کردها را حل و فصل کند و از این جهت است که می‌گوییم بهتر است گفت‌وگو محور اصلی این پرونده باشد.

سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان با بیان اینکه سکوت آمریکا در این ماجرا سوال برانگیز است، گفت: اینکه ایالات متحده به‌رغم اظهارات کاخ‌سفید هیچ اقدامی صورت نداده است، نشان می‌دهد که احتمالاً معامله‌ای میان واشنگتن  و آنکار صورت گرفته اما ابعاد آن همچنان نامشخص نیست. اگر در روزهای آینده یا امروز واشنگتن واکنشی نشان بدهد ممکن است اوضاع تا حدی تفاوت پیدا کند؛ چراکه اگر این روند ادامه داشته باشد ترکیه با مشکلات داخلی مواجه خواهد شد و حتی احتمال وقوع عملیات تلافی‌جویانه از سمت کردها در خاک ترکیه متصور است. از جهت دیگر، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق اعلام کرده است که این حملات می‌تواند تبعات زیادی برای آنکارا داشته باشد. لذا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بدون تردید مشکلات داخلی ترکیه اعم از سیاسی و امنیتی دو چندان خواهد شد.

به نظر می‌رسد در این پرونده شاهد همراهی نسبی روسیه با ترکیه باشیم. روس‌ها چندی قبل نیروهای خود را از عفرین عقب کشیدند و از سوی دیگر احتمال دارد ایالات متحده به دنبال همراه کردن ترکیه باشد و این موضوع می تواند روند مذاکرات آستانه و سوچی را مورد هجمه قرار دهد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا حمات ترکیه به عفرین می‌تواند مذاکرات سوچی را با مشکل مواجه کند یا خیر، تصریح کرد: با توجه به اینکه اردوغان اعلام کرده بود اگر کردها در سوچی حضور داشته باشند آنکارا در این مذاکرات حاضر نخواهد شد، به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای ملی سوریه با بن‌بست روبه‌رو شده است. چراکه همچنان مشخص نیست آیا کردها و معارضان در این نشست شرکت خواهند کرد یا خیر. بنابراین باید گفت‌وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود را شکست خورده ارزیابی کنیم. یکی دیگر از متغیرهایی که نباید فراموش شود، جایگاه آمریکا و تحرکات آن برای محوریت در پرونده سوریه است. به گونه‌ای که واشنگتن به دنبال آن است که تا بتواند پرونده سوریه را به تنهایی حل و فصل کند و در اینجاست که احتمال تبانی میان آنکار و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز