خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات عربی ایران در گفت وگو با ایلنا:

اربیل با تحریم انتخابات درصدد امتیازگیری از بغداد است/ برخی کشورها به دنبال تحریف مسیر سیاسی عراق هستند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۹۴۵

وضعیت سیاسی و ائتلاف‌ها به صورتی است که نشان می‌دهد ایجاد شکاف میان شیعیان عراق در حال شکل‌گیری است و در امتداد آن اقلیم کردستان به دنبال اعمال فشار بر بغداد از طریق تحریم انتخابات است.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز مطالعات عربی ایران در تشریح آخرین وضعیت سیاسی ائتلاف‌های شکل گرفته در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:‌ در مورد انتخابات پارلمانی عراق و مدل ائتلاف‌های شکل گرفته در این انتخابات باید بگویم که نقشه سیاسی انتخابات همچنان مشخص نیست؛ برخی‌ در ائتلاف النصر به رهبری «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق حاضر هستند و برخی دیگر در ائتلاف منتسب به «نوری مالکی». از این جهت به نظر می‌رسد که گروه‌های شیعی به چند فهرست سیاسی تقسیم‌ شده‌اند؛ به عنوان مثال به غیر از فهرست مربوط به العبادی و مالکی جناح‌های دیگر مانند جریان صدر و حتی حشدالشعبی هم خواستار ارائه فهرست جداگانه هستند تا جایی که مقتدی صدر نسبت به لیست العبادی اعتراض کرده و این نشان می‌دهد که همچنان اجماع حداکثری در خصوص ائتلاف‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برخی اخبار نشان می‌دهد که «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق و برخی دیگر که به ائتلاف العبادی پیوسته‌ بودند از آن خارج شده‌اند و این نشان می‌دهد که قطب‌بندی‌های سیاسی در عراق همچنان مشخص نیست و باید منتظر هفته‌های آینده بود. مساله‌ای که در این میان باید به آن تجه شود این است که احتمال دارد انتخابات پیش‌رو به نفع شیعیان عراق رقم نخورد و این موضوع، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. البته سعی در آن است که شکاف میان شیعیان عراق ایجاد نشود ولی واقعیت این است که کشورهایی مانند عربستان ترکیه و سایر دولت‌های منطقه در حال سرمایه‌گذاری بر روی سنی‌ها و سایر طیف‌ها هستند که این می‌تواند جریان را به سوی دیگری هدایت کند.

در مورد انتخابات آینده عراق باید به این موضوع توجه شود که یک ضلع از اضلاع تحولات عراق، ایالات متحده است؛ به گونه‌ای که آ‌مریکا برای بسیج مردمی عراق خط قرمزهای متعددی را وضع کرده است و اقدام به اعمال فشار بر نخست‌وزیر و دولت عراق کرده. لذا اینکه دیده می‌شود برخی از اشخاص در ابتدا به ائتلاف العبادی یا مالکی می‌پیوندند و پس از آن اقدام به خروج می‌کنند نشان می‌دهد که دست‌های فراتر از بغداد در عراق در حال فعالیت است.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به ادامه تنش میان اربیل و بغداد گفت: مذاکرات میان اقلیم کردستان و بغداد جدی است اما العبادی همچنان معتقد است که نباید جنبه رسانه‌ای به این موضوع داده شود تا بتواند اوضاع را مدیریت کند. مساله دیگری که در مورد اقلیم کردستان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که پرداخت حقوق کارمندان اقلیم یکی از مشکلاتی است که بر سر راه دولت عراق قرار دارد؛ به گونه‌ای که مشخص نیست حقوق کارمندان اقلیم کردستان باید توسط اربیل پرداخت شود یا بغداد. لذا همچنان نتیجه شفافی حاصل نشده و اراده سیاسی جدی که بخواهد مشکلات را حل و فصل کند وجود ندارد.

اخباری که در روزهای اخیر مبنی بر بلاتکلیف بودن فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل مطرح شده و یا اینکه بحث تسلط بر نفت مجدداً در کرکوک مطرح شده نشان می‌دهد که بسیاری از اختلاف‌ها همچنان باقی است و از این منظر اقلیم در صدد است تا بتواند پای جریان‌های بین‌المللی را به این پرونده باز کند تا نهایتاً فشارهای بین‌المللی بر بغداد بتواند موضوع را تا جایی به نفع اربیل هدایت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان طی بیانیه‌ای انتخابات پارلمان عراق را تحریم کرده‌اند نشان می‌دهد که آنها همچنان به دنبال امتیازگیری هستند. در مقابل بغداد در موعد مقرر انتخابات را برگزار خواهد کرد. اما باید دانست که سنی‌ها و همین طور اقلیم کردستان معتقدند که آوارگان باید به مناطقی مانند موصل و سایر استان‌های عراق بازگردند و از این جهت احتمال دارد تنش مقطعی و کوتاه را شاهد باشیم؛ اما اصل ماجرا این است که حزب دموکرات کردستان و جریان بارزانی به دنبال تحت فشار قرار دادن بغداد است تا بتوانند با ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات در استان‌هایی مانند کرکوک یا اربیل اقدام به اعمال فشار بر بغداد کنند تا آنها را مجبور به حل و فصل تنش میان دو طرف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز