خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

افسار گسیختگی ولیعهد عربستان به یمن و بازداشت رقبا ختم نمی‌شود/ تسویه حساب شاهزاده‌ها با خانواده سلمان

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۵۴۹

ولیعهد عربستان نمی‌داند که حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا او را در برابر شورش و انتقام شاهزاده‌های سعودی مصون نمی‌دارد بلکه آنها به محض آزادی با توجه به نفوذشان با دربار تسویه حساب خواهند کرد.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق کشورمان در عربستان در تشریح آخرین ابعاد و وضعیت پرونده شاهزادگان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: نظام سلطنتی عربستان بر پایه تصمیم فرد شکل گرفته و نهادهای قانونی عملاً در مقابل پادشاه و دربار کارآیی لازم ندارند. از زمان بازداشت شاهزاده‌های سعودی در هتل ریترز کارلتون بحث بر این بود که اگر فسادی در میان شاهزاده‌ها وجود دارد چرا دستگاه قضایی عربستان به آن رسیدگی نمی‌کند و به صورت سلبی با آنها برخورد می‌شود. واقعیت این است که بحث توازن قدرت در این پرونده مطرح بوده و ولیعهد عربستان سعی داشت تا بتواند اقدام به جوسازی به نفع خود و علیه رقبا کند.

وی افزود: برای پوشش این وضعیت شاهد بودیم که به سرعت امتیازات گسترده‌ای به مردم عربستان و خصوصاً زنان داده ‌شد که از آن تحت عنوان «اصلاحات» نام بردند؛ به عبارتی دیگر شدت این اصلاحات دقیقاً در زمانی افزایش یافت که بازداشت شاهزاده‌ها صورت گرفت و برای هدایت افکار عمومی می‌‌بایست تصمیمی اتخاذ می‌شد. نهایتاً بحث اصلاحات و رسانه‌ای کردن آن به میان آمد که ولیعهد معتقد بود این موضوع می‌تواند پرونده شاهزاده‌ها را به حاشیه براند اما چنین حالتی اتفاق نیفتاد و تا به امروز تمامی رسانه‌های دنیا تبعات آن را مخابره می‌کنند که این وضعیت ادامه خواهد داشت.

شرایط امروز عربستان تا حد زیادی مغایر با ساختار سیاسی فرهنگی در جوامع دیگر است؛ ایالات متحده و خصوصاً دولت ترامپ اقدام به ارائه مشاوره‌های گوناگون به ولیعهد عربستان کرده که نتیجه آن همین اصلاحاتی است که از ماه‌های پیش آغاز شده است. آمریکا به این نتیجه رسیده که عربستان و خاندان آل‌سعود باید پوست‌اندازی کند و اصلاح شود. در اینجاست که تقابل مدرنیزم با سنت‌گرایی و تعصب‌گرایی نمایان می‌شود؛ چراکه بافت سنتی عربستان همچنان در تضاد با مدرنیته است. به نحوی که قبیله‌گرایی و سنت‌گرایی در این کشور همچنان وجود دارد و از این جهت تقابل مذکور می‌تواند یک دوقطبی بسیار سنگین ایجاد کند که فاقد توازن با یکدیگر هستند.

این کارشناس مسائل اعراب با اشاره به روند قدرت گرفتن ولیعهد عربستان گفت: تا زمان ملک عبدالله، فرزندان ملک عبدالعزیز حاکم بودند و این روند تا زمان سلمان بن عبدالعزیز (پادشاه فعلی عربستان) ادامه داشت؛ اما بر اساس آنکه از نظر دربار اشخاص شایسته حکومت وجود ندارند، خط سیر حکومت آل سعود به نسل دوم و سوم خاندان عبدالعزیز سپرده شده است اما این انتقال قدرت بدون تردید منازعه و مناقشه را رقم خواهد زد. به عنوان مثال اشخاصی مانند ولید بن طلال، متعب بن عبدالعزیز، بندربن سلطان یا محمد بن‌نایف در یک سو و شخصی مانند محمد بن سلمان از سوی دیگر قرار دارد و این یعنی آغاز منازعه و درگیری داخلی در عربستان.

ولیعهد عربستان معتقد بود که بازداشت این طیف از شاهزاده‌ها و کسانی که نفوذ زیادی در دربار دارند، می‌توانند مقاصد سیاسی و جایگاه حکومتی وی را تثبیت و تقویت کنند اما این نگاه کاملاً غلط و برگرفته از ناپختگی سیاسی بود. شک نکنید که تمامی شاهزاده‌ها پس از آزاد شدن ساکت نخواهند نشست و به دنبال طرح‌ریزی انتقام خواهند رفت؛ چراکه علاوه بر آنکه ولیعهد فعلی، کشور را به دامن آشوب‌های خارجی برده و هزینه‌های سنگینی در پرونده‌های عراق، سوریه و یمن تحمیل کرده است، موجب شده تا موجی از نارضایتی در میان دربار آل سعود شکل بگیرد که شاهزاده‌ها آن را توهین به خاندان‌های خود تلقی می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: انواع و اقسام داده‌ها و اخباری که از میان سانسور‌ها از ریاض به کل دنیا مخابره می‌شود، نشان می‌دهد که عربستان و ولیعهد فعلی با یک چالش جدی روبه‌رو است؛ تا جایی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم نمی‌تواند کمکی به برون‌رفت محمد بن سلمان از بحران فعلی کند. افتضاحی که هتل ریترز کارلتون رخ داد و تعداد گسترده‌ای از شاهزاده‌ها را در خود به عنوان زندانی جای داد، دقیقاً مشابه خطایی بود که در پرونده سعد الحریری صورت گرفت. حتی عده‌ای معتقد بودند ولیعهد به دنبال باج گرفتن از شاهزاده‌ها است اما شخصی مانند «ولید بن طلال» نه تنها مبلغی به دربار آل سعود به عنوان باج پرداخت نخواهد کرد، بلکه با توجه به نفوذ گسترده‌ای که در خارج از عربستان خصوصاً در فرانسه دارد می‌تواند ولیعهد را به چالش بکشد. بنابراین بازگشایی هتل و آزادی شاهزاده‌ها ختم پرونده مذکور نیست، چراکه بدون تردید باید منتظر سناریوهای تلافی‌جویانه رقبای ولیعهد عربستان بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز