خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از استاد دانشگاه لندن؛

کنگره آمریکا تمایلی به عقب‌نشینی از برجام ندارد/ فشارهای خارج از کاخ سفید مانع تصمیم‌گیری غیرمنطقی ترامپ شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۷۲۸

آنچه که رئیس‌جمهوری آمریکا را از نقض برجام دور کرد، عقلانیت خود یا اطرافیان او نبود بلکه اجماع جهانی او را به این سمت سوق داد اما باید دانست که جمهوری‌خواهان در صدد خلق پروژه دیگری هستند.

«آرشین ادیب مقدم» استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن طی یادداشتی علاوه بر تشریح دلایل عقب‌نشینی رئیس‌جمهوری آمریکا از نقض برجام، سناریوی بعدی واشنگتن برای مقابله با ایران را، اجماع کنگره و کاخ سفید می‌داند.

مشروح یادداشت به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا فردی مرتجع، به شدت بی‌سواد و بی‌کفایت و شاید کم‌هوش‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ این کشور است. انتظار می‌رفت که وی از توافق عقب‌نشینی کند، نه به این خاطر که وی دیپلمات یا دولتمرد نیست بلکه به این خاطر که وی فردی تاجر با شخصیتی بی‌ثبات و سیاست‌های افراط‌گرایانه است. اگر موضوع تصمیصم‌گیری درباره توافق هسته‌ای ایران تنها به وی وابسته بود، هیچ شکی نبود که برجام را باطل می‌کرد اما فشارهای بسیاری، خارج از کاخ سفید روی وی است که باعث شد توافق را حفظ کند. با این وجود، در شخصیت‌هایی همانند شخصیت ترامپ تفاوت‌هایی در کلام و عمل وجود دارد؛ چراکه رفتار‌ها در این طیف از افراد معمولاً نسبت به اظهارنظر‌ها خفیف‌تر هستند.

اتحادیه اروپا بار‌ها اعلام کرده بود که به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند خواهد بود. تا حد زیادی مشخص بود که اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای ایران پایبند می‌ماند. چراکه از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا درک فزاینده‌ای در اتحادیه اروپا به ویژه از سوی فرانسه و آلمان مبنی بر این زمینه که اروپا باید دیپلماسی بین‌المللی را حتی بدون همراهی آمریکا یا حتی مخالفت این کشور رهبری کند، ایجاد شده بود. با وجود روابط اقتصادی قوی میان اروپا و آمریکا زمانی که بحث به توافق نامه‌های بین المللی مانند برجام می‌رسد، خط قرمزهایی وجود دارد که باید آن را حیثیت قاره سبز دانست.

انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا و در پیش گرفتن سیاست بی‌ثباتی که از سوی دولت وی شاهد هستیم، تاثیر منفی بر بحران مهاجرت در جهان گذاشته است. به ویژه آنکه این موضوع منجر به ایجاد حس ناامنی در مناطق بحرانی نیز شده است. طی روز‌ها و هفته‌های اخیر ترامپ سخنانی نژادپرستانه علیه مهاجران رنگین‌پوست به آمریکا داشته و به همین خاطر جهان متمدن امروز نمی‌تواند انتظار بیشتری از فردی همانند وی داشته باشد. از این منظر یکی از آورده‌هایی که در برجام و عدم توانایی ترامپ در لغو آن نهفته، همین موضوع است که باعث شده تا حد زیادی سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ نه تنها در مورد ایران بلکه در برخی دیگر از محور‌ها تا حدی به انحراف کشیده شود.

در این اثناء باید توجه داشت که نارضایتی فزاینده‌ای در کنگره آمریکا نسبت به سیاست‌های ترامپ وجود دارد و بسیاری از آمریکایی‌ها وی را خجالت آور‌ترین فرد در تاریخ این کشور می‌دانند؛ اما در خصوص ایران، کنگره آمریکا نمی‌تواند مصالحه یا دیپلماسی را در پیش بگیرد. در کنگره آمریکا هیچ‌گونه تمایلی برای عقب‌نشینی از برجام وجود ندارد و در اینجاست که باید دید آیا اختلاف‌ها میان کنگره و کاخ سفید برای مقابله با ایران می‌تواند به اجماع علیه تهران تبدیل شود یا خیر؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز