خبرگزاری کار ایران

«فارن پالسی» گزارش داد:

واشنگتن باید به برجام متعهد بماند/ رویکرد ریگان درباره شوروی را در قبال ایران شبیه‌سازی کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۶۱۸

نشریه «فارن پالسی» نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم‌گیری‌های اشتباه درباره برجام را رد کرده و مسیری را انتخاب کند که اجماع داخلی و خارجی بر سر آن وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، نشریه فارن پالیسی در گزارشی سه روز مانده به زمان تصمیم‌گیری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام در این باره می‌نویسد:

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند همزمان با تقویت برجام ایران را نیز تحریم کند. تاریخ، این موضوع را نشان داده است.

تنها سه روز دیگر زمان باقی مانده است تا رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تصمیم خود را در قبال توافق هسته‌ای ایران اعلام کند. بسیاری تصمیم وی را میان این دو گزینه می‌دانند: نابودی یا حفظ برجام. از سوی دیگر، بدون شک ظهور اعتراضات عمومی علیه نظام ایران سیاست‌های ترامپ برای تصمیم‌گیری در این باره را پیچیده کرده است.

اما رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم‌گیری‌های اشتباه  را رد کرده و مسیری را انتخاب کند که اجماع داخلی و خارجی بر سر آن وجود داشته باشد. همچنین همواره یک مسیر میانه در سیاست خارجی وجود دارد  و در این زمینه، مسیری که از ارزش‌های آمریکایی حمایت و از امنیت ملی ما دفاع کند و تعهد ما به متحدان نزدیکمان را حفظ کند، باید در پیش گرفته شود.

این ایده اساسی فقط ایده ما نیست. این ایده به رونالد ریگان رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز تعلق دارد؛ کسی که با موفقیت درباره توافق کنترل تسلیحاتی با اتحادیه جماهیر شوروی سابق مذاکره کرد و استراتژی بازدارندگی آمریکا را ساخت و سیاست تغییر نظام و فشارهای اقتصادی را بر سر مسائل حقوق بشری بر این کشور اتخاذ کرد.

جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها ممکن است بر سر نقاط قوت یا ضعف توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند اما کاخ سفید، کنگره و متحدان ما نگرانی‌های مشترکی در این زمینه دارند، مهمتر از همه دشواری تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است.

برنامه موشک بالستیک ایران که بخشی از برجام نیست، همچنان به روند هشدارآمیز خود ادامه می‌دهد. همچنین بند موسوم به «غروب» در توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد که پس از پایان مدت زمان محدودیت‌ها، قابلیت غنی‌سازی اورانیوم خود را تنها در مدت چند سال بازسازی کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما جایی که ما نباید دچار اختلاف‌نظر بشویم درباره تعهدات خود به هسته اصلی ارزش‌های آمریکایی، حقوق بشر و دموکراسی است. درون این تعهدات است که ما می‌توانیم مسیری را به سمت جلو پیدا کنیم.

تصمیم‌ قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام باید به گونه‌ای اتخاذ شود که حمایت جهان را به همراه داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز