خبرگزاری کار ایران

روزنامه «رای الیوم» نوشت:

هدف اظهارات هیلی، انحراف اذهان از جنایات آمریکا است/ ائتلاف روحانی و اردوغان توطئه واشنگتن را خنثی کرد

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۶۸۶

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت که در جنگ یمن که سه سال است به طول انجامیده ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هزاران تن از ذخایر تسلحیاتی و موشکی و جنگنده‌های خود را به قیمت صدها میلیارد دلار از آمریکا خریداری کرده است و طبیعی است که طرف مقابل برای دفاع از خود به منبعی برای مسلح کردن خود پناه خواهد برد چه با آن موافق باشیم چه مخالف.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله این روزنامه به دلایل نمایش اخیر موشکی آمریکا علیه ایران پرداخته و می‌نویسد:

پاسخ آمریکا به کنفرانس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی که چهارشنبه گذشته در استانبول و به دعوت از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یهودی‌سازی شهر قدس، به سرعت صورت گرفت، شاید حتی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت. این واکنش از سوی «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد صورت گرفت زمانی که چند روز پیش عنوان کرد که «با تصمیم ما درباره قدس آسمان به زمین نیامد و بدون تردید به کارخود ادامه می‌دهیم.»

نیکی هیلی که با ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نژادپرستی و خصومت علیه اعراب و مسلمانان همراهی می‌کند، حملات خود را علیه ایران بدون هیچ دلیلی جز ریختن بذر فتنه و فراهم کردن شرایط جنگ فرقه‌ای که منطقه را به آتش می‌کشد، آغاز کرده است.

نماینده آمریکا «آب را با آب» توضیح داد و گفت: آمریکا دلایلی در اختیار دارد که نشان می‌دهد موشکی که فرودگاه غیرنظامی ریاض را هدف قرار داده است، موشکی ایرانی است. وی افزود: رفتارهای ایران در منطقه خاورمیانه شرایط را بدتر کرده و تعارض را در منطقه تشدید می‌کند.

هدف اساسی این اظهارات تحریک‌آمیز، تغییر نگاه‌ها و توجهات عربی و اسلامی از جرایم آمریکا در خصوص قدس اشغالی و حمایت کامل از اسرائیل و سیاست این رژیم برای تحمیل پیشبرد اقدام‌های خود با زور است.

در جنگ یمن که سه سال است به طول انجامیده، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هزاران تن از ذخایر تسلحیاتی و موشکی و جنگنده‌های خود را که به قیمت صدها میلیارد دلار از آمریکا خریداری کرده است استفاده می‌کند و طبیعی است که طرف مقابل برای دفاع به منبعی برای مسلح کردن خود پناه خواهد برد چه با آن موافق باشیم چه مخالف.

خشم آمریکایی که از سوی نیکی هیلی عنوان شد و تمرکز بر موشک حوثی‌ها که فروگاه ملک خالد در شمال ریاض عربستان را هدف قرار داده چند دلیل دارد:

نخست: کنفرانس استانبول که با حضور بیش از ۵۷ رهبر کشورهای اسلامی و عربی و وزیر خارجه با تاکید بر وحدت اسلامی و دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر مقدس قدس، برگزار شد.

دوم: ظهور ائتلاف سنی و شیعی فراتر از طوائف و مذاهب با انسجام بی‌سابقه میان رجب طیب اردوغان و همتای ایرانی‌اش حسن روحانی همراه بود. این ائتلاف نقشه آمریکا که به دنبال به راه انداختن جنگ سنی و شیعی بود را با شکست مواجه کرد.

سوم: موشک بالستیکی که به هدف تعیین شده خود اصابت کرده است و حرکت هواپیماها در این فرودگاه را تعطیل کرد و وحشت‌آفرین شد، بیانگر شکست سیستم پاتریوت ساخته شده در آمریکا بود؛ موضوعی که شکست سنگینی برای تولیدات نظامی آمریکایی محسوب می‌شود. به ویژه آن که هر موشک پاتریوت سه میلیون دلار قیمت دارد و نتوانسته بود هدف خود را در ممانعت از برخورد موشک بالستیک به اهدافش محقق کند.

ترجمه: آزاده کشوردوست

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز