خبرگزاری کار ایران

تحلیل «القدس العربی» از دیدار پوتین و اسد در سوچی؛

پایان ماموریت نظامی و آغاز ماموریت سیاسی در سوریه

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۶۳۵

روزنامه «القدس العربی» با اشاره به دیدار روسای جمهوری روسیه و سوریه در سوچی نوشت که واقعیت در سوریه با جشنی که کرملین برای رو به پایان بودن ماموریت نظامی در سوریه برپا کرده است، تطابق ندارد.

به گزارش ایلنا، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در سرمقاله امروز خود نوشت:

در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی، در شرایطی که جنگنده‌های روسی در فرودگاه نظامی حمیمیم در جنوب شرق لاذقیه فرود آمدند، «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نشست مشترکی را با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه برگزار کرد تا وی را از اهداف مسکو از انجام دخالت نظامی در سوریه و به نفع نظام حاکم در این کشور باخبر کند.

این نشست همانند توافقی میان دو طرف برای آینده‌ای دور بود و موجب شد که بشار اسد نیز به وزارت دفاع روسیه برای پایبندی خود به حضور نظامی این کشور در سوریه به مدت دو سال و انجام عملیات نظامی در زمین و آسمان این کشور تعهد دهد.

صبح دوشنبه گذشته پوتین این دیدار را با اسد در سوچی روسیه تکرار کرد تا بر مسائلی تاکید کند که پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز عنوان کرده بود. اینکه دخالت نظامی روسیه در سوریه موجب نجات نظام سوریه شد. این جلسه برگزار شد تا ژنرال‌های ارتش روسیه جملات ستایش و قدردانی از خود را از دهان بشار اسد بشنوند.

از سوی دیگر، همچنین پوتین خواست اعلام کند که ماموریت مبارزه با تروریسم به پایان خود نزدیک شده است و اکنون زمان انتقال به ماموریت سیاسی در سوریه است.

این دیدار چهار ساعت به طول انجامید و تنها سایت کاخ کرملین بود که صبح روز پس از آن اخبار مربوط به این دیدار را اعلام کرد. اما همان چند ساعت کافی بود تا بشار اسد پیام واضح و صریح رئیس‌جمهوری روسیه را درباره مرحله بعدی فعالیت‌های روسیه در سوریه دریافت کند و از سوی دیگر پوتین نیز مجوز رایزنی‌های سیاسی  در سوچی را به همراه داشته باشد. نشستی که با حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران امروز –چهارشنبه- در سوچی روسیه برگزار خواهد شد.

پوتین همچنین درباره حل و فصل صلح‌آمیز و طولانی مدت مساله سوریه با رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران قطر، عراق، عربستان، مصر، امارات و اردن به گفت‌وگوی تلفنی نشست.

این در حالی است که واقعیت در سوریه با جشنی که پوتین برای رو به پایان بودن ماموریت نظامی در سوریه برپا کرده است تطابق ندارد. جز اینکه رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال آن بود که این نکته را مطرح کند که شکست داعش هدف استراتژیک و اصلی دخالت نظامی روسیه در سوریه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز