خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

روسیه به دنبال جلوگیری از به هم‌ریختگی در مذاکرات سیاسی است/ توقع نادیده گرفتن سایر بازیگران سوریه توسط مسکو را نداشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۵۲۷

دیدار بشار روسای جمهوری روسیه و سوریه این مفهوم را نمایان می‌کند که روسیه به دنبال آن است تا نظرات سایر شرکای خود مانند اسرائیل و عربستان در پرونده سوریه را به دمشق گوشزد کند تا مانع هرگونه برخورد و به هم ریختگی در مذاکرات سیاسی شود.

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با بشار اسد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از به پایان رسیدن نسبی عملیات‌های میدانی در سوریه حالا نوبت پیگیری مسائل سیاسی و مذاکرات در مورد این کشور است. بدون تردید در میانه این مذاکرات سرنوشت سیاسی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم مطرح خواهد شد؛ چراکه در پرونده سوریه تنها کشورهایی مانند روسیه، ایران و سوریه حضور ندارند بلکه بازیگرانی مانند عربستان، اسراییل، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اقدام به ایفای نقش کرده‌اند و هر کدام به دنبال راهبرد و منافع خود هستند. اینکه یک روز قبل از نشست سه جانبه میان روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه شاهد ملاقات پوتین و اسد هستیم به نوعی این پیام مخابره می‌شود که روسیه به دنبال آن است تا گفت‌وگو با اسد را در خصوص روند احتمالی انتقال قدرت و تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند.

وی ادامه داد: اینکه رییس جمهور روسیه پس از دیدار خود با بشار اسد با همتای خود در آمریکا و کشورهای منطقه گفت‌وگو می‌کند و از سوی دیگر عربستان را در جریان این نشست قرار می‌دهد، نشان می‌دهد که روسیه نمی‌تواند به صورت یکجانبه از ادامه حیات سیاسی بشار اسد حمایت کند. چراکه در آنجا تعیین و تکلیف جریان‌های تروریستی در دستور کار نشست سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه قرار خواهد داشت؛ مضاف بر آن، در نشست‌های آتی ژنو باید وضعیت این گروه‌ها و خصوصاً استان ادلب مشخص شود؛ از این منظر پوتین برای جلب نظر شرکای خودش سعی دارد تا در مورد سرنوشت سوریه و بشار اسد به یک نقطه مشخص برسد.

روسیه به دنبال آن است تا به دنیا و سوریه بفهماند که شرکایی جز دمشق و تهران دارد که باید نظرات آنها در مورد گفت‌وگوهای سیاسی بررسی کند. به عنوان مثال به نظر نمی‌رسد که پوتین حاضر باشد روابط خود با عربستان را به طوری ادامه دهد که متحمل ضررهای اقتصادی و سیاسی شود. در این راستا سفر پادشاه عربستان به مسکو که برای اولین بار در تاریخ خاندان آل سعود اتفاق افتاده است گویای چنین حالتی خواهد بود؛ گفت‌وگوهای تلفنی مداوم میان مسکو و تل‌آویو و همچنین سفر وزیر دفاع روسیه به سرزمین‌های اشغالی هم بازگو کننده این است که روسیه به دنبال جلب نظر تمام شرکای خود در پرونده سوریه خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مسکو به دنبال پایان آرام مذاکرات سیاسی در سوریه است، گفت: حمایت روسیه از سوریه نه تنها در بحث میدانی بلکه در روند سیاسی در طول سال‌های گذشته کاملاً مشخص بوده است؛ تا جایی که قطعنامه‌های اخیر شورای امنیت علیه سوریه از سوی مسکو وتو شده اما در حالت فعلی به نظر می‌رسد روسیه به دنبال «مدیریت روند مذاکرات» و شخص بشار اسد است. لذا ممکن است تضمینی به رییس جمهور سوریه و خانواده وی از سوی مسکو داده شود تا بتوانند وی را به آرامی و طی یک راهکار صلح آمیز به کنار بکشد. از این جهت باید گفت که پس از برگزاری نشست سه جانبه که امروز برگزار خواهد شد از این پس باید شاهد معامله روسیه با آمریکا، عربستان،‌ اسرائیل و تا حدودی ترکیه باشیم. در بیان کلی می‌توان گفت پوتین و روسیه به دنبال پیشگیری از اتفاقات ناگوار هستند تا بتوانند از وارد شدن هجمه به مذاکرات سیاسی جلوگیری کنند.

اینکه در یک روز و آن هم در راستای دیدار رئیس‌جمهوری روسیه و سوریه خبرهای  بسیاری از سوی مقام‌های سیاسی و خصوصاً نظامی و روسیه منتشر می‌شود نشان می‌دهد که این سفر نقطه عطف مذاکرات و آینده سیاسی سوریه خواهد بود. بنابراین روسیه منافع خود از حیث نظامی و اقتصادی در سوریه را کسب کرده و در حالت فعلی به دنبال کسب حداکثر منافع در محور سیاسی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که فشار جامعه جهانی به خصوص اروپا و آمریکا بر روسیه افزایش پیدا کرده و در اجلاس اخیر ناتو هم راهبرد مقابله با مسکو پیگیری شده است. همچنین انتخابات ۲۰۱۸ روسیه در پیش است و پوتین به دنبال آن است که بتواند با آرام کردن اوضاع و افزایش پرستیژ خود در سیاست داخلی و خارجی فشار بین‌المللی را کاهش داده و نهایتاً بتواند اقبال خود در عرصه داخلی در انتخابات را افزایش دهد. چراکه منافع نظامی آن مانند احیای پایگاه نظامی در لاذقیه تامین شده و در حال فعلی به دنبال کسب حمایت داخلی برای ادامه حیات سیاسی خود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز