خبرگزاری کار ایران

سیدحسن نصرالله:

سعودی‌ها برای فرار از واقعیت، ایران را متهم می‌کنند/ شرطی برای بازگشت حریری به لبنان نداریم/ بوکمال آخرین شهری نیست که آزاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۰۰۹

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم، اعلام کرد با آزادی کامل شهر «البوکمال» خلافت خودخوانده داعش پایان یافته است.

به گزارش ایلنا، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز-دوشنبه- اعلام کرد با آزادی کامل شهر «البوکمال»، خلافت خودخوانده و خرافاتی داعش پایان یافته است.

دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر نقش مهم ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان، گفت: «خلافت خودخوانده و خرافاتی داعش با آزادی بوکمال به پایان رسید. وقتی ایران از طریق حاج قاسم در آزادی بوکمال نقش داشت، این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.»

وی افزود: «آزادی آخرین شهر تحت کنترل داعش در عراق یعنی شهر راوه، دستاوردی بررگ محسوب میشود.»

نصرالله همچنین وقوع زلزله در مناطق غربی ایران را به مردم و مقام‌های کشورمان تسلیت گفت.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «یک جنگ و عملیات نشان دهید که عربستان با داعش جنگیده است. این از عجایب است که می‌گویند در مبارزه با داعش ما هم سهیم هستیم. باید تشکر کنیم از نیروهای روسیه که با وجود خطراتی که وجود داشت، مشارکت بزرگی در این جنگ داشتند.»

وی همچنین درباره اتهام‌های دروغین کشور‌های غربی و بخصوص آمریکا درباره حمایت ایران و حزب‌الله از گروه‌های تروریستی، گفت: «اتهام به حزب الله و انصارالله و ایران و تروریست نامیدن این‌ها، در راستای تلاش‌های آمریکا است. آمریکایی که به دلیل شکست خوردن در سیاست‌های خود، در تلاش است ما را مجازات کند  و برای همین انصارالله و حزب الله را در فهرست تروریست‌ها قرار داد.»

سید حسن نصرالله ادامه داد: «فهرست آنها همواره در حال گسترش است و به زودی تمامی کسانی که در عراق علیه داعش جنگیدند را شمامل می‌شود. این شرایط برای ما عادی شده و ما با حکمت با آن برخورد می‌کنیم.»

وی افزود: «به تصمیمات رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بنگرید و روابط آنها با عربستان را ببینید تا متوجه شوید ماجرا چیست. یلعون یکی از مجرمان این رژیم می‌گوید باعث شگفتی نیست عادل الجبیر همان حرف های عبری ما را به عربی می گوید.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «درباره بیانیه اخیر اتحادیه عرب مساله اول اینکه در بندی از آن آمده است شورای حزب الله لبنان گروه تروریستی به حساب آمده که از گروه‌های تروریستی در کشورهای عربی حمایت می‌کند. آنها می‌گویند حزب الله سلاح پیشرفته و موشک بالستیک در منطقه توزیع می‌کند. درست است ما تجهیزات خود را پیشرفته می‌کنیم و در سوریه هم حضور داریم، اما توزیع سلاح و موشک سخیف است. حزب الله نه موشک بالستیک، نه سلاح پیشرفته و نه حتی یک کلت به جایی نمی‌فرستد. یمن و عراق و کشورهای عربی به سلاح ما نیاز ندارند و ما این کار را نکردیم.»

وی درباره حضور حزب‌الله در منطقه گفت: «در فلسطین اشغالی در مورد انتقال موشک به غزه مشارکت داشتیم و به این افتخار می‌کنیم در سوریه هم سلاح‌هایی داریم که با آن‌ها می‌جنگیم.»

نصرالله تاکید کرد: «نمایندگان سعودی در نشست خود گفتند اگر موضوع سلاح حل نشود، لبنان امنیت نخواهد داشت. درحالی که بزرگترین تهدید امنیت لبنان، اشغالگران صهیونیستی بوده و عامل مهم تامین امنیت لبنان مقاومت و حزب الله است.»

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه پیروزی‌ها در عراق و سوریه باعث شد تا داعش به پایان کار خود برسد، گفت:« اکنون در انتظار پاکسازی کامل عراق و سوریه هستیم. ما از ابتدای ظهور داعش به درخواست دولت عراق، فرماندهان و مربیان آموزشی به عراق اعزام کردیم که شماری از آنها شهید یا زخمی شدند.»

وی افزود: « اکنون دیگر نیازی به حضور این تعداد مستشار و فرمانده حزب‌الله در عراق نیست. از امروز هیچ شهر و مکانی در منطقه در اشغال داعش نیست.»

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه اهمیت بازپس‌گیری البوکمال در آن بود که گذرگاه تاریخی و بین المللی میان سوریه و عراق است و این، همان چیزی است که آمریکا طی این سال‌ها تلاش داشت از آن جلوگیری کند، گفت: « می‌توانیم بگوییم داعش به پایان خود رسیده اما نمیِ‌توانیم بگوییم که داعش به طور کامل نابود شده است. اکنون نیاز به جشن‌های پیروزی و برگزاری همایش و هم‌اندیشی داریم تا به خوبی متوجه شویم که چه کسانی داعش را به وجود آوردند و آن را حمایت کردند و چه کسانی با آن مبارزه کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «آمریکا برای جلوگیرِی از پیروزی نیروهای سوریه و هم‌پیمانان در البوکمال دست به هر اقدامی زد. آمریکا علاوه بر بمباران نیروهای سوریه و هم‌پیمانان، مانع از حملات هوایی روسیه می‌شد و تنها کاری که نکرد این بود که به سمت طرف‌هایی که با داعش می‌جنگیدند، آتش نگشود.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: « آمریکا پوشش هوایی را برای داعش در این منطقه فراهم کرد، داعش به صورت آشکارا فعالیت می‌کرد و نیروی هوایی آمریکا نیروهای داعش را بمباران نمی‌کرد و آمریکا به نیروی هوایی روسیه نیز اجازه حمله به داعش را نمی‌داد.»

نصرالله با اشاره به اینکه آمریکا به نیروهای داعش اطلاعاتی ارائه می‌داد و جنگ الکترونیکی را برای پارازیت انداختن علیه نیروهای ضد داعش ترتیب داده بود، یادآور شد: «آمریکا تمامی تسهیلات را برای عقب نشینی نیروهای داعش فراهم کرد. بالگردهای آمریکایی نیروهایی از داعش را خارج می‌کردند و این امر در چندین مکان رخ داد. محور مقاومت توانست ظرف سال‌های کوتاهی داعش را شکست دهد در حالی که آمریکایی‌ها می‌گفتند که از بین بردن داعش به 30 سال زمان نیاز دارد.»

وی از اینکه امروز اردوغان به صراحت و علناً اعلام کرد که آمریکا از داعش حمایت مالی می‌کند به عنوان یک رسوایی برای آمریکا نام برد و گفت که ما به سخن اردوغان بسنده می‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه سلاح حزب الله عامل اصلی امنیت لبنان است، خطاب به مخالفان حزب‌الله گفت:« این سلاح حزب‌الله است که در مقابله با داعش و جبهه النصره و اسرائیل عمل می‌کند. اگر شما به استقرار امنیت در لبنان علاقه دارید در امور داخلی لبنان دخالت نکنید، تکفیری‌ها و تروریست‌های آموزش دیده مدارس وهابی را به سوی ما نفرستید، در این صورت لبنان هم امنیت خواهد داشت و اراده ملی مردمی لبنان اختلاف‌های سیاسی را کنار می‌زند و ما جنگ داخلی نخواهیم داشت. خود لبنانی‌ها امنیت و ثبات را در لبنان ایجاد می‌کنند به گونه‌ای که در منطقه و جهان الگو شود.»

سیدحسن نصرالله با اشاره به اینکه علت نشست خیر  اتحادیه عرب نه فلسطین و نه لبنان بود، علت اصلی  آن را حمله موشکی به فرودگاه ریاض برشمرد و گفت وزیر خارجه سعودی اعلام کرده حزب الله این موشک را که ساخت ایران بوده پرتاب کرده است در حالیکه ما استنادات آنها را نمی‌فهمیم و این مساله را رد می‌کنیم.

وی گفت: « این موشک ارتباطی به حزب الله ندارد. مشکل از سعودی‌ها است که مردم یمن را تهدید می کنند و باور ندارند یمنی‌ها مردان شجاعی دارند که عاقل‌اند و از تجربه‌های خود درس می‌گیرند و موشک‌ها و پهباد‌های خود را پیشرفته می‌کنند.»

وی با بیان اینکه یمنی‌ها می‌توانند سلاح بسازند و جنگ را در این سطح هدایت کنند، گفت: « سعودی‌ها برای فرار از واقعیت ایران را متهم می‌کنند شما در مقابل مردم یمن شکست خوردید و باید به این شکست اعتراف کنید. مسئولان ایران در این مورد صحبت کردند من هم می‌گویم این ادعا حقیقت ندارد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان یادآور شد: « شما نشست اتحادیه عرب را برگزار کردید که پرتاب موشک به ریاض را محکوم کنید از شما می‌پرسم آیا یمن کشور عربی نیست و امنیت آن جزو امنیت اعراب نیست؟ چرا اروپا و آمریکا باید در این باره صحبت کنند؟»

وی خطاب به اعضای اتحادیه عرب گفت: « ای مسئولان اتحادیه عرب! فکر کنید جنگ پراکنده علیه کشور یمن چه معنی دارد؟ مشخص است بمب‌ها و جنگنده‌های سعودی هر روز یمن را بمباران می‌کنند و مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند و ده‌ها هزار نفر را شهید کردند در طول هفته‌های قبل اعلام شد که مواد غذایی در آستانه اتمام است آیا این‌ها عجم هستند که با آنها اینگونه برخورد می‌کنید؟ شما دین ندارید؟ اسلام را قبول ندارید؟ این اخلاق و شهامت اعراب است؟ برادر شما مستقیما در این جنایت‌ها دست دارید.»

دبیر کل حزب‌الله لبنان خطاب به سعودی‌ها خاطرنشان کرد: «صحنه‌های جنایت‌های شما موجود است و جهان و سازمان ملل می‌گوید میلیون‌ها نفر در یمن در معرض خطر مرگ قرار دارند. حالا شما بیانیه صادر می‌کنید؟ می‌دانید چرا وضع لبنان را خراب می‌کنید؟ شما امنیت لبنان را تهدید می‌کنید اما چرا در مورد یمن صحبت کردن ممنوع است؟ از همه علما و اعراب و نخبگان می‌خواهم و وجدان آنها را مخاطب قرار می‌دهم آیا صدایی نیست که در حمایت از یمنی‌ها بلند شود؟»

وی افزود: « از عربستان بخواهید که جنگ و کشتار کوکان و فقر یمن را متوقف کند و به سوی حل سیاسی ماجرا برود. اما سکوت خطرناک حاکم در کشورهای عربی جای سوال دارد؟ چرا از عربستان می‌ترسید؟»

سیدحسن نصرالله همچنین از گروه‌های فلسطینی درباره مواضع خود در برابر بیانیه اتحادیه عرب تشکر کرد.

وی گفت: «عربستانی‌ها روابطی با اسراییل دارند و می‌خواهند مساله فلسطین را حل کنند این مساله بسیار خطرناک است. گروه‌های فلسطینی تحت فشار قرار می‌گیرند تا از حقوق خود عقب‌نشینی کنند و در مقابل چالش بزرگی قرار دارند. تنها راه اتحاد فلسطینی‌ها وحدت داخلی است به آنها می‌گویم. اگر متحد باشید می‌توانید با همه چالش‌ها مقابله کنید در غیراینصورت از بین می‌روید.»

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به وضعیت داخلی این کشور گفت: «همه در لبنان منتظر بازگشت نخست وزیر(سعد حریری) بوده و آماده گفت‌وگوهستیم. در دوهفته قبل از برخی مسئولان شنیدیم و برخی گفتند حزب الله شروطی دارد درحالیکه ما شرطی نداریم. اولویت ما بازگشت حریری به لبنان است که بیاید گفت‌وگو کند هر حرف دیگری در این مورد درباره حزب‌الله درست نیست.»

ور در پایان خاطرنشان کرد: «از همه کسانی که از مدافعان امنیت ملی اعراب و کرامت آنها و مقدسات آنها حمایت کردند، تشکر می‌کنم و می‌خواهم به ملت‌های مقاوم بگویم به راه خود ادامه بدهید پیشروی‌ها و پیروزی‌های خود را پیگیری کنید بوکمال آخرین شهری نیست که آزاد می‌شود و پیروزی‌های دیگری در راه است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز