خبرگزاری کار ایران

روزنامه رای الیوم گزارش داد؛

عربستان رهبر ارکستر نشست اتحادیه عرب/ خاورمیانه در انتظار جنگ جدید؟

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۵۹۵

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت که عربستان و دیگر وزرای خارجه کشورهای عربی اولین آجرهای مسیر آغاز جنگ در منطقه را گذاشتند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی مواضع و اظهارات مطرح شده در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب پرداخته و نوشت:

کشورهای عربی در ۱۰ سال اخیر به ابزاری برای روشن شدن جرقه‌های جنگ و تخریب و تقسیم اعراب تبدیل شده‌اند. این کشورها همچنین به چتری فرقه‌ای مشروع برای تجاوزات آمریکایی و غربی علیه مردم کشورهای عربی تبدیل شده‌اند؛ به پا کردن آتش‌های جنگ در سوریه که هفت سال به طول انجامید،‌ جنگ دیگری در لیبی که  آن را به کشوری شکست خورده تبدیل کرده است. جنگ سوم در یمن که دو سال و نیم است ادامه دارد و اکنون در آستانه آغاز جنگ در لبنان تحت فشار کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی قرار داریم.

عطوان در این سرمقاله به عمده مسائل مهمی که از سوی برخی از وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست روز گذشته اتحادیه عرب عنوان شد، اشاره می کند.

نخست، شلیک یک موشک بالستیک از سوی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد در شمال ریاض به بهانه‌ای برای اعلام هرگونه جنگی علیه حزب‌الله لبنان یا حتی ایران تبدیل شده است،‌ همانطور که ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق بهانه‌ای برای حمله به این کشور شد. این در حالی است که این موشک بالستیک در پاسخ به شلیک صدها موشک از سوی ائتلاف عربی علیه یمن طی دو سال و نیم گذشته است که منجر به کشته شدن بیش از ده‌ها هزار نفر شده است.

دوم، تماس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود بالافاصله پس از دیدار ماکرون با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان و توافق دو طرف بر سر مقابله با آنچه «اقدام‌های بی‌ثبات کننده ایران و حزب الله در منطقه» خوانده شده، بوده است. از سوی دیگر، ماکرون با چندی دیگر از رهبران کشورهای خاورمیانه  از جمله رئیس‌جمهوری مصر و ولی‌عهد عربستان سعودی به گفت وگوی تلفنی پرداخت. این تماس‌ها ما را به یاد ارتباط‌هایی شبیه به تماس‌های پیش از آغاز جنگ‌ها و بحران‌های سوریه و عراق و لیبی می‌اندازد.

سوم، تاکید وزیر خارجه بحرین در اظهارات شدید خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب. وی گفت که لبنان تحت کنترل کامل «حزب‌الله تروریست» بوده است؛ موضوعی که بیانگر آن است که نقطه آغاز این موضوع از لبنان خواهد بود.

چهارم، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی رهبر ارکستر نشست روز گذشته وزرای خارجه عربی نشست اتحادیه عرب بود و ترانه‌ها را میان شرکت‌کنندگان تقسیم می‌کرد. البته این اقدام از سوی کشوری که درخواست برگزاری این نشست را داده بود نیز قابل انتظار بود. از سوی دیگر، اظهارات عادل الجبیر مبنی بر اینکه «باید با جدیت در مقابل رفتارهای ایران در قبال نقض حاکمیت کشورهای عرب، ایستادگی کرد» و این اظهار نظر که «عربستان سعودی در مقابل ایران دست بسته نخواهد بود»  اولین آجر در مسیر جنگ به حساب می‌آید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز