خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

فرانسه به دنبال جلب حمایت مسیحیان لبنان/ افزایش حضور آلمان در پرونده‌های خاورمیانه‌‌

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۲۸۲

عربستان به دلیل عدم داشتن راهبرد و سردرگمی در پرونده لبنان نتایج سناریوی خود را در سبد فرانسه گذاشت و عملاً هیچ خروجی درستی نصیبش نشد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیلگر مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح مواضع آلمان و فرانسه در قبال پرونده «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان و عملکرد عربستان عنوان کرد: اگر بخواهیم دلایل فعال شدن فرانسه در پرونده لبنان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم باید کمی به عقب بازگردیم؛ تقریباً بعد از بهار عربی و انقلاب‌هایی که رخ داد، نفوذ پاریس در دو کشور لبنان و سوریه که از گذشته و براساس قرارداد سایکس -پیکو مستمره آن به حساب می‌آمد، کاهش پیدا کرد. باید توجه داشته باشیم که قبل از سایکس- پیکو لبنان و سوریه به عنوان یک کشور شناخته می‌شد اما به هر حال با ظهور داعش، جبهه النصره و سایر جریان‌های تروریستی فرانسه نفوذ خود در سوریه و لبنان را تا حد زیادی از دست داد.

وی ادامه داد: با افزایش موج تهدیدات تروریستی، وضعیت به سمتی پیش رفت که حزب‌الله وارد سوریه شد تا بتواند از سرایت تهدیدهای تروریستی به داخل لبنان جلوگیری کند. در اینجا بود که مسیحیان لبنان بیشترین ترس را نسبت به تهدیدات تروریستی داشتند و خود را زیر تیغ تکفیر می‌دیدند؛ از آنجا بود که مسیحیان لبنان متوجه شدند که فرانسه هیچ گامی برای تامین امنیت آنها بر نخواهد داشت که در امتداد این وضعیت عملیات‌های تروریستی در فرانسه و همچنین تصاویر تروریست‌های اهل فرانسه  هم به این بی اعتمادی شدت داد و پاریس عملاً نفوذ خود در لبنان را از دست داده بود.

روند بی‌اعتمادی و بن‌بست نفوذ فرانسه در لبنان در زمان فرانسوا اولاند افزایش پیدا کرد اما پس از آن که امانوئل ماکرون به عنوان رئیس جمهور وارد کاخ الیزه شد، سیاست خارجی پاریس به یکباره تغییر پیدا کرد و آنها متوجه شدند که عملکردشان در خاورمیانه غلط بوده است. از این جهت ماکرون اعلام کرد که سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را تصحیح کرده‌ایم و در آنجا بود که خروج بشار اسد از دایره قدرت را جزء اولویت‌های اصلی خود ندانست.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به سیاست ماکرون در پرونده سعد الحریری بیان کرد: سیاست‌های فرانسه در حالی تغییر پیدا کرد که داعش در قاره سبز فعال بود و آنها بازسازی نفوذ خود در سوریه را مهم قلمداد کردند؛ تا جایی که پاریس به دنبال بازگشایی سفارت خود در دمشق بود. این در حالی است که ماکرون پرونده سعد الحریری را فرصتی برای بازسازی نفوذ فرانسه در لبنان دید و توانست نقش کشورش را مجدداً پررنگ کند. حتی پاریس از اظهارات حزب‌الله که گویای بازداشت و حصر الحریری بود به نفع خود استفاده کرد و وارد گفت‌وگوهای باز با سعودی‌ها شد که نهایتا سفر نخست‌وزیر لبنان به پاریس رقم خورد.

وی افزود: اینکه عربستان مانع دیدار مقام‌های فرانسه و الحریری شده بود فرصت بسیار خوبی را برای رسانه‌های فرانسه به وجود آورد تا بتوانند با موج‌سواری و جنگ روانی علیه عربستان حریری را به سمت خود بکشند و نهایتاً او از پاریس راهی بیروت شود. در میان این رفت و آمدها به راحتی می‌توان دریافت که خروجی این پرونده به نفع پاریس رقم خورد تا ریاض؛ چراکه واکنش تمامی کشورها اعم از اروپایی مانند آلمان یا حتی آمریکا نشان داد که سناریوی ریاض ناتمام و عقیم مانده است. تا جایی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده رسماً خواهان پایان درگیری و اجتناب از جنگ فرقه‌ای دیگر شد.

سعد الحریری در عربستان به راحتی و با اراده خود حضور نداشت چراکه اگر چنین حالتی بود فرزندان وی در سفر به پاریس همراه او بودند و به این دلیل است که باید گروگان‌گیری خانواده وی را محتمل‌ترین حالت ممکن دانست تا ابزار فشار برای ادامه سناریوی ریاض علیه لبنان موجود باشد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ در پایان خاطرنشان کرد: انتقاد شدید «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان از سیاست‌های عربستان نشان می‌دهد که برلین به عنوان رهبر اتحادیه اروپایی به دقت در حال رصد تحولات منطقه و تحرکات عربستان است. سخنان رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان بازگو کننده آن است که آلمان و پس از آن فرانسه، در آینده نزدیک و بر اساس منافع خود وارد پرونده‌های منطقه‌ای خواهند شد. از این جهت در خصوص این مساله مواضع خاصی از سوی اروپایی‌ها در قبال حمایت از عربستان به چشم نخورد. لذا آنچه که به وقوع می‌پیوندد، ادامه سخنان حریری بر ضد حزب‌الله در خاک لبنان خواهد بود؛ چراکه عربستان فرزندان وی را به گروگان گرفته است.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز