خبرگزاری کار ایران

پادشاه عربستان:

عراقی‌ها برادران ما هستند

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۷۸۱

پادشاه عربستان گفت که یک فرصت تاریخی پیش روی عربستان و عراق برای همکاری موثر وجود دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی،‌ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان امروز –یکشنبه- گفت که امکانات فوق العاده‌ای پیش روی ریاض و بغداد وجود دارد که این دو کشور را در فرصتی تاریخی برای همکاری موثر با یکدیگر برای رسیدن به اهداف مشترک قرار می‌دهد.

ملک سلمان که امروز میزبان نخست‌وزیر عراق و وزیر خارجه آمریکا در ریاض بود، در ادامه سخنان خود که در مراسم افتتاحیه شورای هماهنگی سعودی-عراقی عنوان می کرد،‌ گفت: «آن چیزی که ما را به عراق ربط می‌دهد، تنها مرزها و منافع مشترک نیست بلکه روابط برادرانه،‌ خون،‌ تاریخ و مسیر مشترک است که عراق و عربستان را در کنار یکدیگر قرار داده است.»

پادشاه عربستان همچنین ابراز امیدواری کرد که جلسات شورای هماهنگی سعودی-عراقی افق‌های گسترده‌تری را پیش روی دو کشور باز کند.

وی همچنین افزود: «به برادرانمان در عراق برای پیروزی علیه تروریسم تبریک می‌گوییم و حمایت و تایید خود را از اتحاد عراق و ثبات این کشور اعلام می‌کنیم.

از سوی دیگر، سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق در شرایطی صورت گرفت که چند مقام آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کرده‌اند که رکس تیلرسون در سفر خود به ریاض، قرار است برای ایجاد ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض قدم بردارد. هدف از ایجاد این ائتلاف «بستن درهای جهان عرب به روی ایران» و «مقابله با نفوذ فزاینده ایران» در منطقه عنوان شده است.

بر این اساس، تیلرسون در نخستین مرحله از سفر منطقه‌ای خود، شنبه‌شب وارد ریاض شد تا علاوه بر شرکت در شورای تازه‌تاسیس «هماهنگی‌های سعودی- عراقی»، درباره بحران یمن نیز با مقام‌های سعودی گفت‌وگو کند.

رکس تیلرسون پس از آن سپس عازم قطر خواهد شد و پس از توقفی کوتاه در این کشور، برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه آمریکا به دو کشور پاکستان و هند سفر خواهد کرد.

در این میان به نظر می‌رسد که مهم‌ترین هدف از این سفر، یافتن راهی برای نزدیک‌تر کردن عراق به عربستان سعودی است تا با این کار، به‌زعم واشنگتن، بغداد از تهران دور شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز