خبرگزاری کار ایران

مخالفت کاتالونیا با درخواست اسپانیا برای صرف‌نظر از استقلال

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۱۳۶

کاتالونیا روز گذشته –سه‌شنبه- درخواست دولت اسپانیا مبنی بر صرف‌نظر از استقلال را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مادرید تهدید کرده است که اگر دولت محلی تا روز پنج شنبه از این استقلال چشم‌پوشی نکند، کاتالونیا را که یک پنجم اقتصاد اسپانیا را در اختیار دارد، به طور مستقیم  تحت حکومت دولت مرکزی قرار می‌دهد.

بزرگ‌ترین بحران سیاسی اسپانیا در دهه‌های اخیر، روز دوشنبه و زمانی که دادگاه عالی مادرید، سران دو گروه اصلی جدایی طلبان کاتالونیا را به منظور تحقیقات برای فتنه‌انگیزی احضار کرد، افزایش یافت.

«جوردی سانچز» رئیس مجمع ملی کاتان (ای ان سی) و «جوردی کوکسارت» رهبر یک جنبش فرهنگی کاتالان بدون اینکه بتوانند وثیقه بسپارند، تا تکمیل تحقیقات در بازداشت خواهند بود.

دولت کاتالونیا، مادرید را به داشتن «زندانیان سیاسی» متهم کرد و ده‌ها هزار معترض در خیابان «دیجونال» بارسلونا جمع شدند تا خواستار آزادی آنها شوند.

مردم در حالی که شمع ها را روشن نگه داشته بودند ، فریاد می‌زدند: «آزادی» .

«آلیسیا کاپریزا» یک شهروند ۲۶ ساله بارسلونا که در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بود، گفت: «در قرن بیست و یکم باید در یک کشور دموکراتیک زندانی سیاسی نداشته باشیم. این کشور دموکراتیک نیست. من برای حمایت از دموکراسی اینجا هستم».

«کارلس پوجدمان»، رهبر کاتالونیا، در یک توئیت پس از بازداشت، گفت: «متاسفانه، ما دوباره زندانی سیاسی هستیم».

این عبارات، اشاره به دیکتاتوری نظامی تحت «فرانسیسکو فرانکو» بود، زمانی که فرهنگ و زبان کاتالان به طور سیستماتیک سرکوب شد. این فاجعه عاطفی را به وجود می آورد که فاشیسم آن هنوز برای بسیاری از اسپانیایی‌ها خاطره زندگی است.

«رافائل کاتالا» وزیر دادگستری گفت که زندانی کردن رهبران گروه‌های جدایی‌طلب و مجلس ملی کاتالونیا، یک تصمیم قضایی و نه یک تصمیم سیاسی بود.

او گفت: «ما می‌توانیم از سیاستمداران در زندان صحبت کنیم اما نه زندانیان سیاسی. ینها زندانیان سیاسی نیستند؛ چرا که حکم زندان دیروز به علت ارتکاب جرم صادر شده است.»

این بحران عمیق در قلب دموکراسی جوان اسپانیا رخ داده است، و این موضوع به معنای پیچیدگی اوضاع در چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است.»

در مقرهای اتحادیه‌های کارگری در مادرید پرچم‌های اسپانیا نصب می شود در حالی که بر سر آپارتمان‌ها در بارسلونا پرچم‌های کاتالونیا قرار می گیرد. تظاهرات خیابانی صدها هزار نفر در هر دو طرف تقسیم، از جمله در کاتالونیا برگزار شده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز