خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی مکی:

راه دشوار «مرکل» پس از انتخابات نیدرزاکسن

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۵۱۸

خروجی انتخابات محلی در نیدرزاکسن تاثیر شکلی بر اعتبار صدراعظم آلمان و حزب وی خواهد داشت اما فراموش نکنیم که در آلمان احزاب خط‌مشی اصلی را مشخص می‌کنند و شخصیت‌ها تحت تاثیر سیاست کلی حزب قرار دارند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا طی یادداشتی به تاثیر نتایج انتخابات ایالت نیدرزاکسن بر فرآیند تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل رهبر حزب دموکرات مسیحی و موانع آن اشاره کرده که از به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

انتخاباتی که در ایالات نیدرزاکسن آلمان برگزار شد، یکی از رویدادهای بسیار کم‌نظیر در عرصه سیاست داخلی آلمان و انتخابات محلی به حساب می‌آید؛ چراکه نتیجه آن و پیروزی «حزب سوسیال دموکرات» تا حد زیادی بر وجهه حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل تاثیر خواهد گذاشت.

حزب سوسیال دموکرات پس از شکست در انتخابات پارلمانی اخیر توانست با پیروزی در انتخابات ایالتی نیدرزاکسن تا حد زیادی وجهه خود را ترمیم کند، چراکه از سال ۱۹۹۸ تاکنون این اولین باری است که این حزب و رهبر فعلی آن یعنی «مارتین شولتس» پیروز قاطع انتخابات ایالتی می‌شود.

این نتیجه برای مرکل مفید نبود اما اهمیت آن به این جهت است که پس از آن که خانم صدراعظم سه هفته پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی در فکر تشکیل دولت ائتلافی است به یکباره بخشی از اعتبار خود را پس از اعلام نتایج انتخابات ایالتی نیدرزاکسن از دست می‌دهد.

باید بدانیم که این ایالت چهارمین ایالت آلمان از حیث جمعیت به شمار می‌رود که توانست نشان بدهد اقبال از حزب دموکرات مسیحی و مرکل در آن پایین‌ است؛ البته آرای احزاب دیگر هم ریزش داشته‌ اما در نهایت ضرر اصلی متوجه مرکل و حزب متبوعش خواهد بود.

این در حالی است که فردا اولین دور از گفت‌وگوها میان احزاب داخل در ائتلاف جامائیکا (متشکل از احزاب سبز، لیبرال دموکرات و اتحادیه احزاب متحد مسیحی) صورت می‌گیرد و به دلیل عدم حضور حزب دموکرات، مرکل تنها یک گزینه دارد که آن هم ائتلاف با حزب سبزها خواهد بود. از این منظر خانم صدر اعظم راه بسیار دشوار و پر از موانع گوناگون را پیش‌رو دارد؛ چراکه در مورد سقف پذیرش پناهجویان در آلمان اختلاف نظرهای بسیار زیادی میان حزب دموکرات مسیحی و حزب سبزها وجود دارد و باید توجه داشت که کاهش میزان پذیرش پناهجو دقیقاً بر خلاف قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان است.

در مورد مسائل دیگری از جمله اصلاحات در اتحادیه اروپا و همچنین راهبردهای اقتصادی همچنان اختلاف میان سبزها و دموکرات مسیحی وجود دارد؛ از این منظر تشکیل دولت ائتلافی، چینش وزارتخانه‌ها و تقسیم قدرت در دولت آینده آلمان یکی از مشکلات جدی خانم صدراعظم خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز