خبرگزاری کار ایران

لحظه‌ به لحظه با تحولات کرکوک

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۲۴۲

عملیات نیروهای مشترک عراقی در استان کرکوک برای تحت کنترل گرفتن مواضع مهم در این استان نفت‌خیز بامداد امروز آغاز شد.

به گزارش ایلنا، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، بامداد امروز- دوشنبه- دستور آغاز عملیات نیروهای عراقی در استان کرکوک برای تحت کنترل گرفتن نقاط مهم را صادر کرد.

۰۶:۲۰ -العبادی در پیامی در توییتر نوشت، در تلاش است امنیت در کرکوک را با همراهی ساکنان و همچنین نیروهای کرد برقرار کند. او غیرنظامیان را به همکاری با نیروهای دولتی عراق فراخواند و گفت که حفاظت غیرنظامیان در اولویت قرار دارد.

۰۸:۰۶ -در واکنش به گزارش‌ها درباره تبادل آتش‌ توپخانه میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های کرد در اطراف کرکوک، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دربیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» در منطقه خواسته‌است بر نبرد با تهدید مشترک موجود، یعنی گروه داعش تمرکز کرده و از افزیش تنش میان شهروندان عراقی خودداری کنند.

چراغ سبز بارزانی به کردها برای مواجهه با نیروهای عراقی

۰۸:۰۸- رسانه‌های کُرد زبان خبر دادند که «مسعود بارزانی» رئیس دولت اقلیم کردستان، به واحد‌های کُرد «چراغ سبز» داده که «با تمام قوا» به مصاف نیروهای عراقی بروند. او در عین حال به نیروهای کرد دستور داده که آغازگر حملات نباشند.

۱۰:۰۲ -ساعاتی پس از آغاز این عملیات، تلویزیون رسمی عراق گزارش داد نیروهای امنیتی عراق مناطق وسیعی از منطقه نفت‌خیز کرکوک و فروگاه نظامی محلی را بدون حضور پیشمرگه‌های کُرد به کنترل خودشان درآورده‌اند.

۱۰:۱۳ -نیروهای عراقی کنترل شهر «طوزخورماتو» در ۸۸ کیلومتری جنوب کرکوک را به‌دست گرفته‌اند. این شهر زمانی بخشی از استان کرکوک بود اما از زمان اصلاحات ادارای در سال ۱۹۷۶ میلادی بخشی از استان صلاح‌الدین شده است.

۱۱:۰۲ -فرمانده عملیات مشترک عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد، آخرین دستاوردها در چارچوب عملیات برای برقراری امنیت در کرکوک، کنترل بر گذرگاه «جسر خالد» و جاده «ریاض- مکتب خالد»، گذرگاه «مریم‌بیک» و جاده «الرساد- مریم‌بیک» به سمت «فلکه تکریت» است.

۱۲:۰۳  -فرماندهی عملیات مشترک عراق از کنترل نیروهای امنیتی بر شهرک «الصناعی» و «ترکلان» و ناحیه «یابجی» و همچنین تاسیسات «گاز شمال»، مرکز پلیس، ایستگاه تولید برق کرکوک و پالایشگاهی در مجاور تاسیسات گازی خبر داد.

۱۲:۱۴- شبکه اسکای‌نیوز از حمله توپخانه‌های نیروهای پیشمرگه به مواضع نیروهای «الحشد الشعبی» در اطراف کرکوک خبر داد.

ورود آمریکا به خط بحران

۱۲:۱۵ -«هلکورد حکمت» سخنگوی وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که امروز- دوشنبه- نشستی دوجانبه میان پیشمرگه و نمایندگان ائتلاف بین‌المللی برای بررسی اوضاع در کرکوک برگزار شد.

۱۲:۱۵ -در جدیدترین تحولات درگیری‌های نظامی در کرکوک، نیروهای عراقی اعلام کرد که کنترل پایگاه نظامی «کی- ۱» در نزدیکی این شهر را به دست گرفته‌اند. این پایگاه نظامی بزرگ‌ترین پایگاه در استان کرکوک محسوب می‌شود.

۱۲:۱۹ - یک مسئول عراقی از تسلط نیروهای مشترک بر مقر اصلی شرکت دولتی «نفت شمال» در کرکوک خبر داد.

۱۲:۲۱ -استاندار کرکوک از مردم این استان خواست تا در نواحی مختلف با برداشتن سلاح در مقابل نیروهای عراقی ایستادگی کنند.

۱۲:۲۴-منابع محلی اعلام کردند که نیروهای پیشمرگه عراق در حال تخلیه پایگاه‌های نظامی خود در استان دیالی هستند.

۱۲:۴۱- یک منبع محلی در استان دیالی نیز اعلام کرد، مسیر «کرکوک- بغداد» در پی حوادث شهرستان طوزخورماتو بسته و تردد خودورها به جاده «دیالی- بغداد» محدود شده است.

۱۲:۴۱ - یک مقام وزارت نفت عراق گزارش داده که رهبران اقلیم کردستان توافق کرده‌اند از رویارویی نظامی با نیروهای دولتی در نزدیکی تاسیسات نفت و گاز اجتناب کنند. همزمان یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرد، کردها موافقت کردند کنترل کامل تاسیسات نفتی و گازی را به نیروهای عراقی واگذار کنند.

۱۳:۰۱ -تلویزیون کردی «روداو» گزارش داد که پیشمرگه‌ها از چند موضع در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

۱۳:۱۲ -برخی منابع عراقی از بروز اختلافات میان نیروهای پیشمرگه وابسته به «حزب اتحاد میهنی» و نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب «اتحاد دموکراتیک کردستان» خبر داده‌ و اعلام کرده‌اند که برخی جوانان کرد به سمت نیروهای وابسته به حزب طالبانی، که در حال عقب‌نشینی از مواضع‌شان بودند، سنگ پرتاب کرده‌اند.

۱۳:۱۴ -پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای این نهاد امنیتی در ادامه عملیات علیه نیرو‌های پیشمرگه کُرد در استان کرکوک، کنترل ۱۳ مورد از اهداف خود در این استان را در اختیار گرفته است. فرودگاه کرکوک، نیروگاه برق «ملاعبدالله»، پل «مریم‌بیگ» و پل «خالد» و همچنین روستای «سرجلان»، مرکز پلیس این روستا، انبارهای مدرن، میدان الحویجه، ستاد فرماندهی نیروهای نظامی الحویجه، روستای «چحیش»، بزرگراه «الرشاد»، روستای «طوبزاویه» و روستای «قرش‌تپه» از مناطق و اهداف آزاد شده توسط نیروهای عراقی است.

اعلام آمادگی آنکارا برای همکاری با بغداد به منظور پایان دادن به حضور پ‌ک‌ک‌ در عراق

۱۳:۱۸ -آنکارا آمادگی خود را برای همکاری با بغداد برای پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان( پ‌ک‌ک) در عراق اعلام کرد.

۱۳:۵۸- کاخ کرملین در واکنش به تنش‌ها میان طرف‌های عراقی در کرکوک، اظهار داشت اختلافات میان بغداد و اربیل باید از طریق وحدت عراق و احترام به حقوق کردها حل شود.

۱۴:۳۴- منابع محلی از فرار هزاران نفر از شهر کرکوک خبر دادند.

بارزانی: به ما خیانت شد!

۱۵:۰۳- در نخستین واکنش رسمی به تشدید درگیری‌ها میان نیروهای دو حزب مهم در اقلیم کردستان عراق در جریان عملیات کرکوک، ریاست کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیشروی‌های الحشد الشعبی در کرکوک به دلیل «خیانت» برخی از پیشمرگه‌ها حاصل شده است.

نیروهای عراقی کنترل ساختمان استانداری کرکوک را به دست گرفتند

۱۶:۱۹- نیروهای عراق بدون هیچ درگیری وارد ساختمان استانداری کرکوک شدند و اکنون کنترل آن را به دست گرفتند.

۱۶:۴۹- نیروهای پیشمرگه تحت امر «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب «جلال طالبانی‌» رئیس‌جمهوری پیشین عراق در شمال کرکوک با یکدیگر درگیر شدند.

۱۷:۴۵- به‌دنبال پیشروی‌های گسترده نیروهای عراقی، حیدر العبادی دستور داده که پرچم عراق برفراز ساختمان‌های آزاد‌شده در کرکوک برافراشته شود. 

۱۸:۵۱- منابع خبری در اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند. 

۱۹:۰۵- سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که عملیات واگذاری گذرگاه مرزی «الخابور» به دولت عراق آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز