خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اداره مشترک کرکوک توسط اتحادیه میهنی و دولت عراق/ نحوه عقب‌نشینی بارزانی به عنوان چهره کاریزماتیک در کردستان

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۰۰۵

رئیس اقلیم کردستان در صدد است تا از خود چهره‌ای ملی در سطح کردستان عراق باقی بگذارد و دقیقاً از روز نخست می‌دانست که استقلال اقلیم محقق نمی‌شود اما همچنان به دنبال کسب امتیازات بیشتر برای حزب متبوعش است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل غرب‌ آسیا با اشاره به نشست مشترک میان مسئولان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: منشاء اصلی معادلاتی که روز گذشته بعد از ورود «فواد معصوم» به سلیمانیه و دیدار با مسعود بارزانی صورت پذیرفت، احتمال وقوع درگیری سخت میان نظامیان عراق و پیشمرگه‌های کردستان عراق بود که هر لحظه می‌تواند وقایع تلخی را در منطقه رقم بزند. اگر به مواضع اقلیم و شخص بارزانی نگاهی گذرا بیندازیم می‌بینیم که تا حد زیادی از قاطعیت آنها در مورد استقلال کردستان کاسته شده است. باید توجه داشت که نظام انجمنی – دموکراسی که از ابتدا توسط اقلیم برگزیده شده است، طی یک دهه اخیر توانسته است دستاوردهای خوبی در این جغرافیا به دست بیاورد و رشد مناسبی هم داشته است.

وی افزود: از این جهت بارزانی نمی‌خواهد این پیشرفت و رشد (ولو بسیار کم و محدود) را به این راحتی از دست بدهد. لذا اینکه شاهد هستیم اقلیم کردستان نسبت به انسداد مسیرهای مواصلاتی اعم از زمینی و هوایی ناراضی و معترض است نشات گرفته از همین موضوع است؛ چراکه از منظر آنها چنین وضعیتی می‌تواند دموکراسی در اقلیم و پیشرفت رو به جلو را دستخوش تغییر کند. در این بین بارزانی و اطرافیان وی به کمک‌های آمریکا بیش از حد دل‌بسته بودند اما از سوی آنها حمایت جانانه و محکم صورت نپذیرفت. در مقابل این وضعیت، اتحاد ایران، ترکیه و عراق موجب تضعیف مواضع بارزانی شد و نهایتا عقب‌نشینی ملموس حاصل شد.

مساله مهم این است که بارزانی توانست حس ناسیونالیستی مردم اقلیم را تحریک کند؛ به عبارتی دیگر حزب دموکرات توانست نام خود را برای محقق شدن رویای کردستان عراق در تاریخ منطقه و عراق ثبت و ضبط کند و این موضوعی بود که بارزانی از دیرباز به دنبال آن بوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر جایگاه کرکوک در معادلات بغداد و اربیل، عنوان کرد: کرکوک و مسائل مرتبط با آن را باید نقطه محوری اقلیم بدانیم؛ دولت عراق همچنان معتقد است که کرکوک باید توسط بغداد هدایت شود، اما در جلسه‌ای که روز گذشته میان مسئولان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان برگزار شده، بر سر اداره کرکوک به صورت مشترک توسط اتحادیه میهنی کردستان و دولت مرکزی عراق توافق شده است. در ادامه این توافق بازگشت نیروهای عراقی به پایگاه‌های خود در کرکوک پیش از اشغال داعش، هم مد نظر قرار گرفته است و از این منظر می‌توان گفت که اقلیم به دنبال پایان مسالمت‌آمیز در کردستان عراق است. حتی اینکه دیده می‌شود فواد معصوم به سلیمانیه سفر کرده است نشان از یک هم‌زبانی میان بغداد و اربیل برای حل و فصل مشکلات دارد.

وی در پایان یادآور شد: در حالت فعلی و بر اساس داده‌های سیاسی و میدانی به نظر می‌رسد که بارزانی قصد دارد خود را به عنوان یک چهره کاریزماتیک در سطح اقلیم مطرح کرده و باقی بماند و امتیازات بیشتری برای حزب دموکرات کسب کند. حتی باید گفت که بارزانی دقیقاً می‌دانست که نتیجه همه‌پرسی با مخالفت جدی روبه‌رو می‌شود اما قصد داشت تا از این طریق بتواند وجهه و پرستیژ خود و حزب متبوعش را افزایش دهد.با توجه به تمامی محورهای مورد گفت‌وگو میان احزاب داخلی اقلیم و همچنین عدم حمایت صریح آمریکا و نمایان شدن سیاست‌ها و مواضع آشکار و پنهان واشنگتن در مقابل اربیل، باید بگویم که حل و فصل ضمنی بر اساس مولفه‌های مشترک در دستور کار قرار خواهد گرفت.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز