خبرگزاری کار ایران

روسیه و عربستان در مسیر نهایی‌سازی قرارداد اس-۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۸۷۷

روسیه و عربستان سعودی قرار است به‌زودی توافقنامه مربوط به سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را نهایی کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، منابع رسانه‌ای خبر دادند که روسیه و عربستان سعودی به‌زودی توافقنامه مربوط به تحویل سامانه دفاع موشکی  اس-۴۰۰ به ریاض را نهایی خواهند کرد.

«ولادیمیر کوژین» دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور همکاری‌های فنی و نظامی  در این‌باره تصریح کرد، قرارداد فروش اس-۴۰۰ به سعودی‌ها، «در آینده‌ای بسیار نزدیک» محقق خواهد شد.

«سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان که اخیرا به روسیه سفر کرد، در این سفر قراردادی را درباره خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه امضا کرد

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی به بررسی دلایل و جوانب این معامله پرداخته و یک علت عمده را تغییرات ژئوپولیتیکی شتابان در خاورمیانه دانسته است. به اعتقاد «ایگور کوروچنکو» کارشناس نظامی اسپوتنیک که سردبیر روزنامه ارتشی «ناسیونالیا اوبرونا» نیز هست، توافق مسکو و ریاض برای خرید سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده در هژمونی سیاسی خاورمیانه بگذارد.

 کوروچنکو می‌گوید این که عربستان سعودی اکنون به سیستم تسلیحاتی روسی علاقه نشان می‌دهد، پیش از همه به تحولات نظامی-سیاسی منطقه مربوط می‌شود: «روسیه یک پیروزی قطعی در مقابله با تروریسم در سوریه به دست آورده و عربستان متوجه است که امروزه، نبض رویدادهای خاورمیانه به روسیه بستگی دارد، نه آمریکا...»

این کارشناس اضافه می‌کند که ملک سلمان در عین حال می‌کوشد سیاست خارجی ریاض را متنوع کند.

سامانه اس-۴۰۰ بهترین سیستم دفاع موشکی دوربرد در جهان و برتر از سامانه آمریکایی پاتریوت شناخته می‌شود.

معامله ریاض و مسکو بر سر خرید و فروش سامانه اس-۴۰۰ در زمانی به جریان می‌افتد که کشورهای هر چه بیشتری به این سیستم دفاعی علاقه نشان می‌دهند. در میانه ماه سپتامبر نیز روسیه و ترکیه توافقی برای تحویل این سامانه به ترکیه امضا کردند. وزارت دفاع آمریکا این معاهده‌ را نگران‌کننده خواند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز