خبرگزاری کار ایران

واکنش‌های بین‌المللی به همه‌پرسی کاتالونیا

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۹۲۷

برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا به منظور استقلال از اسپانیا و درگیری نیروهای دولتی با جدایی‌طلبان واکنش‌های مختلفی را در سطح بین‌الملل درپی داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان امروز –دوشنبه- در واکنش به برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا برای پیش‌گیری از سرکوب خشونت‌آمیز در این منطقه، خواستار گفت‌وگوی فوری میان منطقه کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا شد.

وی با انتشار بیانیه‌ای با دعوت طرفین به آرامش و نیل به سوی راه‌حل سیاسی پایدار بر اساس حاکمیت قانون اساسی از مقام‌های اروپایی خواست تا برای آغاز گفت‌وگو میان کاتالونیا و اسپانیا میانجی‌گری کنند.

«دیده بان حقوق بشر» نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت اسپانیا خواست به حق مردم در موضوع آزادی بیان احترام بگذارد.

«بوریس جانسون‌» وزیر خارجه بریتانیا نیز با ابراز نگرانی از برخورد خشونت‌آمیز پلیس با جدایی طلبان کاتالونیا تصریح کرد ما مخالف هرگونه خشونت بوده و آن را غیرقانونی می‌دانیم. 

وی در ادامه برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی خواند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا خشونت پلیس در قبال رای دهندگان را عجیب خواند و دو طرف را به حفظ آرامش دعوت کرد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا با غیرقانونی خواندن برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا تصریح کرد که رفراندم استقلال این منطقه، موضوع داخلی اسپانیا بوده و باید در جهت نظم قانون اساسی این کشور بررسی شود.

وی خواستار پرهیز از خشونت و برگزاری گفت‌وگوی سریع جهت حل این مشکل شد.

«بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرد: همانگونه که ما مخالف برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق بودیم، مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا هستیم و کشورهای اروپایی باید نسبت به این قضیه واکنش نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز