خبرگزاری کار ایران

گوترش در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل:

کشور‌های جهان برای کمک به مسلمانان روهینگیا کاری انجام دهند/نابرابری و تغییرات آب و هوایی نگرانی اصلی مردم جهان است

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۶۰۰

اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سخنرانی دبیرکل این سازمان آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، سخنرانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان آغاز شد.

گوترش گفت :«جهان ما دچار مشکل شده است، مردم رنج می‌کشند و عصبانی هستند. مردم جهان بیشتر از همه نگران دو مساله نابرابری و تغییرات آب و هوایی هستند.»

وی افزود:‌«جوامع انسانی متلاشی شده و گفت و گو‌های سیاسی چند قطبی شدند. جهان ما به چند بخش تقسیم شده است، در صورتی که باید جهانی داشته باشیم که در آن صلح برقرار باشد.»

گوترش در ادامه فهرست اولویت‌های مجمع عمومی سازمان ملل را بیان می‌کند.

سلاح‌های اتمی اولین مساله از اولویت‌هایی است که گوترش مطرح می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی، گفت: «من این آزمایش‌ها را به شدت محکوم می‌کنم.»

وی در ادامه هشدار داد: «جهان نباید با چشمان بسته وارد جنگ دیگری شود. جدا از مساله کره‌شمالی، سایر کشور‌ها نیز باید به مساله جهان عاری از سلاح هسته‌ای توجه بیشتری داشته باشند.»

گوترش اعلام کرد مساله دوم در فهرست اولویت‌های اجلاس عمومی، تروریسم است.

وی در این رابطه گفت: «برای مقابله با تروریسم، کشور‌ها باید مسائلی را که به افراط‌گرایی مردم کمک می‌کند،‌ شناسایی کرده و اقدامی در رابطه با آنها انجام دهند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه از جنگ‌های طولانی مدت در سوریه، یمن، سودان جنوبی و افغانستان انتقاد کرده و گفت: «هیچکس در این جنگ‌ها پیروز نمی‌شود و تمامی جهان آسیب می‌بینند.»

وی همچنین جهان را به واکنش‌ نشان دادن به خشونت‌های علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار تشویق کرده و از دولت میانمار خواست دسترسی‌های لازم برای کمک‌های بشردوستانه به مسلمانان روهینگیا را فراهم کند.

گوترش همچنین در سخنان خود از راه‌حل دو کشور در سرزمین‌های اشغالی حمایت کرده و تاکید کرد این تنها راه حل ممکن است.

او با اشاره به طوفان‌های اخیر در دریای کارائیب و سواحل آمریکا، ششمین مساله از اولویت‌های اجلاس عمومی را تغییرات آب و هوایی اعلام کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان سخنرانی خود به افزایش مهاجرت‌ها در جهان پرداخت. وی با اشاره به اینکه هر کشوری حق دفاع از مرز‌های خود را دارد، از کشور‌هایی که مقصد مهاجران هستند خواست تدابیری برای رعایت حقوق انسانی مهاجران در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز