خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

«توطئه نیابتی» سناریوی جدی آمریکا و اسرائیل در منطقه/ تل‌آویو درصدد احیای بازی بزرگ در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۸۹۵

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای احیای نقش اسرائیل در منطقه و کلید زدن دو سناریو بر ضد ایران و کشورهای غرب‌ آسیا با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار می‌کند تا بتواند «وکالت استراتژیک منطقه‌ای» خود را تثبیت کند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل دلایل سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اسرائیل در چهار سال گذشته پروژه‌های مختلفی را تحت عنوان «بازی بزرگ در خاورمیانه» طراحی کرده و به اجرا گذاشته است که هدف اصلی آن تضعیف عمق استراتژیک ایران در غرب آسیا است. حتی در برخی از اسناد منتشر شده، بحث «توزیع تهدید» در مرزهای ایران توسط اسرائیل مطرح شده که تمامی این سناریوها از سالیان گذشته با محوریت تل‌آویو و حمایت مالی سعودی‌ها شکل گرفت.

وی افزود: در اظهارات مقام‌های سعودی و اسرائیل رسماً می‌بینیم که وضعیت فعلی خاورمیانه را با عنوان «سلسله تحولات سازنده» مطرح می‌کنند که قرار بود خروجی آن به نفع غرب و رژیم صهیونیستی باشد. برآیند فعلی در منطقه و همچنین رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مقام‌های عربستان، اسرائیل و آمریکا نشان می‌دهد که این تحولات آن گونه که گفته می‌شد به نفع ایالات متحده و اسرائیل رقم نخورده است و وضعیت معکوس به خود گرفته است.

با توجه به آخرین وضعیت حاکم بر غرب‌ آسیا اگر آمریکا مجدداً وارد میدان نشود و ترکیه هم از موضع خود عقب‌نشینی نکند این روند بر خلاف میل آمریکا، اسرائیل و متحدانش رقم خواهد خورد. در خصوص سفر نخست وزیر اسرائیل به ایالات متحده و گفت‌وگوی با ترامپ و مقامات آمریکا باید بگوییم که مجموع مولفه‌هایی که پیش‌تر توضیح داده شد باعث شده تا اسرائیل و آمریکا به دنبال طرح سناریوهای جدید در منطقه باشند.

این استاد دانشگاه در تشریح سناریوهای مد نظر آمریکا و اسرائیل در منطقه اظهار کرد: نخست بحث ورود آمریکا و سرمایه‌گذاری آن در «اقلیم کردستان» است که بر اساس سابقه نشان داده شده که هر وقت در منطقه و عراق به هم ریختگی امنیتی و سیاسی به وجود می‌آید کردها سریعاً برای اعلام استقلال دست به کار می‌شوند. پروژه دوم، ورود علنی اسرائیل به منطقه برای کمرنگ کردن حوزه نفوذ ایران در غرب آسیا است. آنها امیدوار بودند که داعش بتواند کار را در عراق و سوریه یکسره کند اما نتیجه معکوس آن در حالت فعلی موجب شده تا اسرائیل و آمریکا دست به طرح سناریوهای جدید بزنند. چراکه ادامه همکاری آمریکا با جریان‌های افراطی و تروریستی منطقه موجب افول پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و تل‌آویو خواهد شد و از این جهت باید مسائل دیگری مطرح شود.

طرح مکمل که برای این سناریوها در نظر گرفته شده است، ضربه به برجام خواهد بود. به گونه‌ای که آنها معتقدند از طریق تحت تاثیر قرار دادن برجام می‌توانند جایگاه ایران در منطقه را تضعیف کرده و نهایتاً تهران را از متن به حاشیه تحولات منطقه و دنیا بکشانند. حتی شاهد هستیم که بحث ارتباط ایران با کره‌شمالی را مطرح می‌کنند تا بتوانند «برچسب بی ثباتی» را بر سیاست‌های ایران بچسبانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا بر اطلاعات موجود و با توجه به تحولات میدانی و موضع‌گیری‌های سیاسی باید بگوییم که آمریکا در صدد است تا تمامی زمینه‌ها را برای حضور اسرائیل در منطقه مهیا کند. از این جهت ایالات متحده در حال نمایان کردن یک انحصارطلبی گسترده همانند سال‌های پس از جنگ جهانی است تا بتواند خود را از منطقه و حتی پیمان برجام خارج کند و نهایتاً از طریق کشورهای اروپایی و حتی رژیم صهیونیستی، نخست به برجام و پس از آن به منافع ایران در منطقه آسیب بزند. به بیان گویاتر باید گفت که آ‌مریکا در صدد است تا یک «توطئه نیابتی» را رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز