خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل استقرار ارتش عراق در اربیل/ پشت‌پرده همگرایی اسرائیل و عربستان در اقلیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۸۸۷

اسرائیل و عربستان به دنبال «منبع جدید تنش» در منطقه هستند که بهترین گزینه در حالت فعلی اقلیم کردستان به حساب می‌آید.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به استقرار نیروهای ارتش عراق در کرکوک و اربیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تشریح این موضوع باید توجه داشت که مسعود بارزانی علاقه‌مند است تا با فراخوانی که در مورد استقلال اقلیم داده است رفراندوم را در تاریخ ۲۵ سپتامبر برگزار کند تا نهایتاً اعلان استقلال سراسری در این منطقه صورت بگیرد. بدون تردید اگر چنین اتفاقی بیافتد ایران، ترکیه و عراق واکنشی برخلاف روند گذشته خواهند داشت. باید توجه داشته باشیم که حساسیت این موضوع به اندازه‌ای است که آمریکا به اقلیم کردستان اعلام کرده است تاریخ همه‌پرسی را به تعویق بیاندازد اما عربستان و اسرائیل از این روند بسیار خوشحال هستند و به دنبال محقق شدن استقلال اقلیم هستند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ریاض و تل‌آویو بر اساس معادلاتی که در منطقه صورت گرفته است، اولاً به دنبال کم کردن نفوذ ایران در غرب آسیا هستند و در مرحله بعد به دنبال خلق و استقرار «منبع تنش جدید» در منطقه هستند که در حالت فعلی بهترین گزینه از منظر آنها «اقلیم کردستان عراق» است.

اینکه برخی از اخبار بر استقرار نیروهای ارتش عراق در کرکوک و اربیل خبر می‌دهند به نظر می‌رسد که صحت دارد و از این منظر کنشگری نظامیان عراقی به نظر درست می‌رسد. چرا که اقلیم همچنان به دنبال محاصره کرکوک است اما اینکه بگوییم درگیری سخت میان نیروهای عراق و پیشمرگه‌ها به وقوع بپیوندد تا حد زیادی دور از ذهن است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسعود برازانی در صدد تحریک احساسات کردهای منطقه بر آمده است، گفت: بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق در صدد تحریک احساسات کردها است اما در این بین باید گفت برخورد خشن منتفی تلقی می‌شود. مسئله این است که بارزانی ادعا می‌کند در زمان ورود داعش به کرکوک پیش‌مرگه‌ها به صورت یکجانبه با تروریست‌ها مقابله کرده‌اند اما اسناد نشان می‌دهد که ارتش عراق و پیش‌مرگه‌ها با هماهنگی کامل بر علیه داعش عملیات کرده بودند. به عبارت دیگر باید بگوییم که مقابله با داعش در کرکوک موضوعی بوده که از سوی بغداد و اقلیم در راستای یکدیگر هماهنگ شده بود.

وی در پایان یادآور شد: در حالت فعلی بهترین سناریو برای کاهش تنش‌های موجود بحث ادامه سیاست دموکراسی انجمنی است. بدون تردید هر کدام از مقام‌های کردستان، خواه بارزانی باشد یا اشخاص دیگر، زمانی که سخن از رفراندوم در کردستان عراق را به میان می‌آورند اساساً فضا را به نفع خود هدایت می‌کنند. چراکه کردها از دیرباز تاکنون به دنبال استقلال بوده‌اند. با تمامی این تفاسیر بهترین راه‌حل و سیاست، ادامه عراق گذشته است مگر اینکه سناریوهای فردی از سوی دولت‌های خارجی به ویژه عربستان و اسرائیل طرح و اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز