خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لغو «داکا» برای تهطیر چهره ترامپ در میان هواداران خود صورت گرفت/ شاهد درگیری‌های خیابانی خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۰۵۶

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طرح «داکا» را برای اعطاء فرصت دوباره به مکزیکی‌ها و لاتین‌تبارها به امضاء رساند اما هدف رئیس‌جمهوری فعلی جلب رضایت طرفداران خود در وضعیت ملتهب فعلی آمریکا است.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل لغو طرح داکا از سوی رئیس‌جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح داکا، طرحی بود که در زمان اوباما به امضا رسید و قرار بر این بود یک «طرح امیدبخش» برای مهاجرانی که اغلب آنها مکزیکی‌ها و لاتین‌تبارها هستند، به حساب بیاید. به عبارت دیگر این طرح فرصتی به مهاجران می‌داد که بسیاری از آنها که همانند پدرانشان مهاجر بودند، بتواند تلاش خود برای اخذ شهروندی ایالات را به اثبات برسانند و شناسنامه آمریکایی بگیرند. تعداد این نفرات چیزی در حدود یک میلیون نفر در سراسر آمریکا است که با آمدن ترامپ امنیت روانی و حتی ادامه حیات آنها در خاک ایالات متحده با تهدید روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که لغو طرح داکا به نوعی ادامه سخنان و اهداف ترامپ و سیاست‌های وی در زمان انتخابات است. به صورتی که ترامپ در ایام انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کرده بود که لاتین‌تبارها و کسانی که فاقد شناسنامه آمریکایی هستند و به صورت غیرقانونی وارد ایالات متحده شده‌اند را از این کشور اخراج خواهد کرد و به نظر می‌رسد در حالت فعلی، وی در صدد محقق کردن این تصمیم خود باشد. درست است که ترامپ فرصت شش ماهه‌ای به پلیس مهاجرت داده تا به صورت سلبی با این طیف از شهروندان آمریکایی برخورد نکنند، اما زیاده‌روی و افراط‌گری‌هایی که ترامپ از آنها سخن می‌گفت، در حال محقق شدن است.

این طرح ترامپ همانند تصمیم‌های اخیر وی می‌تواند دلایلی باشد برای آنکه جامعه آمریکا را وارد فاز جدیدی از خشونت‌های اجتماعی و خیابانی بکند. اینکه به یک‌باره رئیس جمهور ایالات متحده از اخراج جمعیتی سخن می‌گوید که اقتصاد آمریکا تا حدی به آنها وابسته است، این پیام مخابره می‌شود که دوره چهار ساله ترامپ که هنوز به عمر یک ساله خود نرسیده شدیداً تهدید می‌شود و هر لحظه باید منتظر ایجاد یک به هم‌ریختگی داخلی در ساختار اجتماعی و سیاسی ایالات متحده باشیم. بدون تردید نگاه دنیا به این متغیرهای داخلی خواهد بود که تاثیرش در روابط خارجی نمایان می‌شود.

این دیپلمات‌ اسبق کشورمان با بیان اینکه احتمال دارد دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ به اجماع برسند، گفت: مکزیکی‌ها همانند پدران خودشان و یا به همراه آنها به صورت دسته‌جمعی وارد خاک آمریکا شده بودند و این جمعیت کسانی هستند که اوباما به آنها فرصت زیستن دوباره داده بود؛ البته دستور اوباما یک دستور دولتی بوده و به صورت قانون در نیامده است. از این جهت کنگره برای اینکه بخواهد روبه‌روی ترامپ بایستد باید طرحی را برای مقابله با آن کلید بزند که در حالت فعلی و با توجه به حضور حداکثری جمهوری خواهان در سنا و مجلس نمایندگان چنین حالتی متصور نیست مگر آنکه دموکرات‌ها در داخل کنگره دست به کار شوند.

وی افزود: با توجه به وضعیت ملتهب اجتماعی ایالات متحده که از هفته‌های گذشته به خصوص بر سر مساله شارلوتزویل پدیدار شده است، باید منتظر به وقوع پیوستن تظاهرات و آشوب‌های بزرگ خیابانی باشیم. چراکه بسیاری از جمعیتی که در طرح داکا به آنها اشاره شده است، غالباً در کالیفرنیا حضور دارند و همین موضوع می‌تواند آغاز یک بحران اجتماعی داخلی باشد.

مجلسی در پایان یادآور شد: باید متوجه باشیم که مهاجران یک ریسک بزرگ از منظر ادامه حیات را به جان می‌خرند و برای تثبیت خود در کشور هدف به سختی کار می‌کند و حتی از جان خود مایه می‌گذارد. از این منظر مدل فعالیت‌های اجتماعی و مشاغلی که آنها به عهده می‌گیرند با کسانی که شهروند رسمی کشوری مانند آمریکا هستند متفاوت است؛ چراکه برای شهروندان رسمی، کوشیدن بیش از حد معنا ندارد و به دنبال ارتقای وضعیت خود نیستند؛ اما لاتین تبارها و حتی مکزیکی‌ها که مورد اشاره طرح داکا هستند با جدیت در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کار می‌کنند تا بتوانند ادامه حیات خود را به صورت رسمی تثبیت کنند. لذا ترامپ برای غلبه بر بحران‌های داخلی که چهره و جایگاه او را متزلزل کرده، به دنبال آن است تا بتواند با اخراج این دسته از مهاجران غیرقانونی، بیکاران آمریکایی را وارد چرخه اشتغال کند تا بتواند حمایت حداکثری کسب کند، اما این راهبرد وی تاکنون نتیجه معکوس داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز