خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

داعش در تلعفر منتظر آتش‌بسی مانند لبنان است/ سرعت تحولات در منطقه آینده عراق را مبهم جلوه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۴۵۰

انتقال عناصر داعش به دیرالزور و همچنین کشته شدن تعدادی از اعضاء این گروهک تروریستی نهایتاً قائله را به نفع نیروهای لبنان تمام کرد. از این جهت تمامی این فعل و انفعالات میدانی به صورت غیرمستقیم بر عملیات تلعفر تاثیر داشته است و توانسته روحیه آنها را تضعیف کند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح آخرین وضعیت عملیات پاک‌سازی تلعفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تحلیل وضعیت میدانی عملیات تلعفر یکی از موضوعات تاثیرگذار و مهمی که باید به آن اشاره شود بحث عملیات نیروهای لبنان در ارتفاعات القلمون است. به گونه‌ای که شاهد بودیم انتقال عناصر داعش به دیرالزور و همچنین کشته شدن تعدادی از اعضاء این گروهک تروریستی نهایتاً قائله را به نفع نیروهای لبنان تمام کرد. از این جهت تمامی این فعل و انفعالات میدانی به صورت غیرمستقیم بر عملیات تلعفر تاثیر داشته است و توانسته روحیه آنها را تضعیف کند.

وی ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه شود، این است که در حالت فعلی فشارهای زیادی بر دولت عراق وارد شده است تا بتوانند بغداد را همانند لبنان راضی کنند تا آتش‌بسی میان دولت و داعش به وجود بیاید. اگر به مدل عملیات داعش در تلعفر نگاه کنیم، می‌بینیم که تمامی عناصر آنها در منطقه العیاضیه جمع شده اند و به نوعی متظر هستند تا ببینند آیا دولت مصالحه را قبول می‌کند یا خیر. از این رو بازیگران خارجی حاضر در عراق به دنبال این هستند که در صورت مصالحه، عناصر داعش را به خاک سوریه منتقل کنند اما واقعیت این است که دولت العبادی با این موضوع موافقت نخواهد کرد.

نمونه این عمل را در عملیات موصل شاهد بودیم؛ به گونه‌ای که داعش در عملیات موصل شهرهای را یکی پس از دیگری از دست داد و نهایتاً وارد محله‌های موصل شد و در آنجا شاهد بودیم که تمامی نیروهای داعش در یک منطقه متمرکز شدند تا شاید مصالحه‌ای در این بین صورت بگیرد. باید توجه داشت که اگر دولت عراق موضوع مصالحه با داعش در تلعفر را قبول کند، ‌مردم و بسیج مردمی این کشور آن را نخواهند پذیرفت؛ این در حالی است که العبادی تا به این ساعت با انتقال آنها و قبول مصالحه مخالفت کرده و پیشروی‌ها به رغم دشواری‌های موجود در میدان نبرد ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل عراق با تاکید بر این‌که انتقال عناصر داعش به سوریه از مرز عراق ممکن نیست، گفت: چینش و آرایش نظامی نیروهای عراق به صورتی است که امکان هیچ‌گونه جابه‌جایی از عراق به داخل خاک سوریه وجود ندارد؛ چراکه تمامی معبرها و گذرگاه‌های ورودی و خروجی تلعفر و اطراف آن در محاصره کامل حشدالشعبی قرار دارد. در ابتدای این عملیات به دلیل وجود ترکمن‌ها در تلعفر، ‌ترکیه نسبت به آن واکنش نشان داد و حضور بسیج مردمی عراق در این عملیات را تهدید جدی برای ترکمن‌ها می‌دانست. پس از آنکه تهدیدهایی از سوی داعش متوجه مرزهای ترکیه شد، آنکارا از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. البته بحث همه‌پرسی اقلیم هم یکی از محورهایی است که نگرانی‌های ترکیه را بیشتر کرده است اما به هر جهت آنها از مواضع تند خود عقب‌نشینی کردند.

وی در پایان با اشاره به آینده عراق پس از داعش عنوان کرد: داعش هچنان در برخی از نقاط عراق مانند الانبار و حویجه حضور دارد و همین موضوع بسیاری از تحلیل‌ها را با شکست و بن‌بست روبه‌رو می‌کند. باید توجه داشت که منطقه و خصوصاً کشورهای عربی از غرب‌آسیا تا حاشیه خلیج‌فارس دچار تغییر در ساختار سیاسی و استرتژی‌های خود هستند. تنش در روابط قطر و عربستان، بازگشایی مجدد سفارت قطر در تهران، تغییر مواضع ترکیه و متمایل شدن آن به سمت تهران، به علاوه سفر اشخاصی مانند اسماعیل ولد شیخ احمد (فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده لیبی) و استفان دی‌میستورا (فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه) و حتی سفر احتمالی اردوغان به تهران از  جمله مباحثی است که باعث می‌شود آینده عراق و منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز