خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

حوادث اسپانیا آغاز تسویه حساب داعش با اروپا/ گرگ‌های پنهان، پروژه مکمل تروریست‌ها در قاره‌سبز

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۱۲۷

داعش در پی شکست‌ها و راهبرد خلافت جهانی به دنبال آن است تا بتواند تسویه حسابی گسترده در اروپا راه بیاندازد که به نظر می‌آید این روند در قاره سبز ادامه داشته باشد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد و دلایل حوادث تروریستی اخیر اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی ابعاد گوناگون سلسله عملیات‌های داعش در اروپا، باید به این نکته توجه کنیم که تحلیل علل وقوع چنین حوادثی، نمی‌تواند تنها بر یک دلیل استوار باشد؛ به عبارتی دیگر باید بگوییم که این عملیات‌ها چند بعدی به حساب می‌آیند و دلایل گوناگونی برای رخ دادن آنها وجود دارد.

وی افزود: در وهله اول آن طور که به نظر می‌رسد، داعش علاوه بر راهبردهای خود در عملیات‌های خارجی به دنبال یک تسویه حساب سازمان یافته در خاک اروپا است. به گونه‌ای که اکثر کشورهایی که مورد حملات داعش واقع شده‌اند مانند اسپانیا، آلمان، فرانسه، استرالیا و غیره؛ رسماً در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در سوریه و عراق علیه عناصر این گروهک تروریستی اقدام‌های جدی صورت دادند و در حالت فعلی که موصل به عنوان مهمترین مرکز خلافت داعش از دست رفته است، پروژه تسویه حساب با کشورهای دخیل در این پرونده شروع شد.

در زمان حیات رسمی القاعده، خصوصاً پس از حوادث یازدهم سپتامبر شاهد بودیم که بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، آمریکا را در پرونده افغانستان همراهی کرد و درگیری‌های زیادی میان عناصر القاعده و طالبان با ارتش‌های اروپایی که در افغانستان و سپس در عراق حاضر بودند، صورت داد که می‌توانیم بگوییم حوادث اخیر بارسلون ادامه پاسخ‌دهی آن زمان را نمایان می‌کند. البته قبلاً هم در اروپا حوادثی این چنینی رخ داده است اما در آن زمان گروهک تروریستی داعش وجود نداشت. به عنوان مثال در مادرید اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تروریستی اتفاق افتاد و در حالت فعلی شاهد هستیم که حوادث در ابعادی دیگر و با قصد و نیت متفاوت‌ در خاک اروپا و حتی اسپانیا اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر حوزه اروپا با اشاره به گزارش اتاق‌های فکر کشورهای اروپایی در خصوص احتمال انجام عملیات‌های تروریستی عنوان کرد: مساله دیگر این است که از سال‌ها و ماه‌ها قبل، اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی اروپایی اعلام کرده بودند که اگر داعش در غرب آسیا و پرونده‌هایی که دولت‌های خارجی در آن دخیل است تحت فشار قرار بگیرد، بدون تردید اتفاقات ناخوشایندی خواهد افتاد که در حالت فعلی این پیش‌بینی عملیاتی شد. از این جهت باید بدانیم که بخش اعظمی از نیروهای داعش در اروپا شهروندان عرب‌تباری هستند که در جنگ‌های شروع شده از سال ۲۰۱۱ تاکنون مشارکت داشتند و در حالت فعلی یا به صورت بومی اقدام به عملیات می‌کنند یا پس از ورود به خاک اروپا چنین عملیا‌ت‌هایی را طراحی و اجرا می‌کنند. به عنوان مثال در عملیات منچستر شاهد بودیم که اجرا کننده عملیات یک شخص لیبیایی بوده که اتفاقاً در بریتانیا به صورت بومی زندگی میکرده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که به نظر می‌رسد در بسیاری از تحلیل‌ها و گزارشات مغفول مانده است، بحث آموزش‌های افراط‌گرایی در اروپا است. به گونه‌ای که بسیاری از آموزه‌های افراطی که به مسلمان‌ها منتسب شده، توسط جریان‌های رادیکال در خاک اروپا روز به روز گسترش پیدا می‌کند و همین عامل باعث وقوع چنین وقایع تروریستی می‌شود. به عنوان مثال جریانی با نام «گرگ‌های پنهان» در اروپا به صورت ضمنی و عملی در حال فعالیت هستند که داعش توانست از آن تا حد زیادی بهره‌برداری کند. چراکه جریان گرگ‌های پنهان منتسب به گروهک تروریستی داعش نیست و تحت آموزه‌های رادیکال خود، عملیات‌هایی انجام می‌دهد که ارتباطی با داعش ندارد اما داعش برای قدرت‌نمایی اقدام به پذیرش مسئولیت عملیات‌های آنها می‌کند.

در حالت فعلی ابزار علمیاتی در اروپا کاملاً متفاوت با عراق، سوریه، افغانستان، لیبی و سایر نقاط است. به صورتی که بحث استفاده از چاقو و همچنین حمله با انواع خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک در دستور کار داعش قرار گرفته و حتی جزوه‌های آموزشی توسط رسانه‌های منتسب به این جریان تروریستی در این راستا منتشر و تکثیر شده است که به صورت مجازی آن را در اختیار هواداران خود قرار می‌دهد.

مکی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای عضو اتحادیه اقدام به طرح سیاست‌های سختگیرانه خواهند کرد یا خیر، بیان کرد: موج پناهجویان باعث شد تا بیش از یک میلیون نفر وارد اروپا شوند و دولت‌های حاکم در قاره سبز توانستند تا حدی با تهدیدات برآمده از این پدیده اجتماعی بین‌المللی مقابله کنند؛ اما واقعیت این است که سیاست اروپا در این خصوص گنگ و مبهم است؛ چراکه برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، توجیه‌های خود را در مورد پناهجویان دارند اما مقام‌های کشوری مانند لهستان، پس از حوادث اسپانیا به صورت رسمی اعلام می‌کنند که پدیده تروریسم در اروپا و موضوع پناهجویان در یک راستا قرار دارند و به یکدیگر مربوط است. لذا در اینجا ما شاهد تعارض دیدگاه و سیاست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در این خصوص هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که اختلاف نظر در مورد سیاست‌های سخت‌گیرانه و مدل برخورد با تروریسم، بیش از گذشته در میان کشورهای اروپایی وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا رسیدگی به پرونده‌های تروریستی و مبارزه با این پدیده در خاک اروپا با مشکل مواجه شده و اصطلاحاً چندپاره شود. چراکه نگاه‌ها به مساله پناهجویان و تروریسم و حتی اعمال قوانین سخت‌گیرانه در خصوص پیمان شینگن با یکدیگر متفاوت است اما بر اساس مستندات و اسنادی که از سوی اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی اروپایی مطرح شده است، صاحبنظران بر این عقیه هستند که اروپا برای رهایی از وضعیت فعلی باید از عربستان فاصله بگیرد تا بتواند از چنین تفکرات افراطی در امان بماند.‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز