خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

آخرین راهبرد اسرائیل و آمریکا در همه‌پرسی اقلیم کردستان/ روند و مدل عملیات پاک‌سازی تلعفر

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۶۳۳

رئیس اقلیم کردستان درصدد کسب امتیاز از موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان است اما اسرائیل و آمریکا هر کدام به دنبال سناریو و راهبرد خود در پرونده اقلیم هستند و همین موضوع این مساله را وارد ابعاد مختلف می‌کند.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح مواضع و وقایع اتفاق افتاده در خصوص همه‌پرسی کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در قضیه رفراندوم اقلیم کردستان عراق به نظر می‌آید که ساختار و ریاست این منطقه به صورت جدی مایل به استقلال کامل نیستند. باید توجه داشتیم این پرونده دو مخالف جدی و اساسی دارد؛ اول ترکیه و سپس ایران. این دو کشور را باید مخالفان اصلی در استقلال اقلیم کردستان عراق بدانیم، البته سوریه هم در این پرونده به نوعی ذینفع است اما حقیقت این است که دمشق به دلیل شرایط آشفته‌ای که در آن قرار دارد توانایی بازیگری موثر در این امر را ندارد؛ اما این بدان معنی نیست که سوریه نسبت به مساله کردها و استقلال آنها بی‌تفاوت باشد.

وی ادامه داد: در این مورد این پرونده باید بدانیم که ترکیه به صورت ۱۰۰ درصد مخالف استقلال کردستان است، چراکه بسیاری از استان‌های این کشور دارای ساختار کردنشین هستند و استقلال کردستان عراق را نه تنها مخاطره جدی امنیتی جدی قلمداد می‌کند بلکه بحث تجزیه و تهدید حاکمیتی را هم چاشنی این موضوع می‌داند. لذا با توجه به وضعیت درگیری میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک، مقام‌های آنکارا به خوبی می‌دانند که استقلال اقلیم کردستان برای ترکیه بسیار گران تمام می‌شود. تا جایی که همچنان برخی از لایه‌های اجتماعی ترکیه به صورت پنهان دارای علقه‌های فکری و ایدئولوژیک با پ.ک.ک هستند و حزب عدالت و توسعه هم بر این موضوع اشراف دارد.

اسرائیل بدون تردید یکی از موافقان استقلال اقلیم کردستان عراق است؛ باید بدانیم که کردهای این منطقه یکی از جریان‌هایی هستند که از نظر تل‌آویو نگرش و نوع عملکرد آنها با دولت‌‌های غیر منطقه‌ای همخوانی دارد و به عبارتی دیگر نگرش غیرعربی به مسائل سیاسی و مناسبات دو یا چند جانبه دارند. از این منظر اسرائیل کردهای اقلیم را یکی از جریان‌هایی می‌داند که می‌توانند توازن در پرونده‌هایی مانند لبنان علیه ایران را راهبری کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مخالفت آمریکا نسبت به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: دلیل مخالفت آمریکا تا حد زیادی مشخص است. بر اساس نگاه اقتصادی و تجاری ترامپ به مسائل سیاسی در محور داخلی و خارجی، واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند بیشترین تحمیل هزینه را به کردستان و منطقه صورت دهد و سپس در محور مذاکرات اقدام به سهم‌خواهی و چانه‌زنی کند. به عبارت دیگر ایالات متحده در صدد است تا با افزایش فشار راهبرد اصلی خود را به ورطه اجرایی شدن دربیارود. از سوی دیگر نیروهای پیشمرگه کرد از مهمترین عناصری هستند که غربی‌ها اعم از بریتانیا و ایالات متحده از آنها به عنوان مهره کلیدی در معادلات میدانی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که «مسعود بارزانی» تنها به دنبال امتیازگیری از عراق و بازیگران تاثیرگذار در این پرونده است. اما باید دانست که نظر دولت عراق در مورد این مساله به نظر آمریکایی‌ها نزدیک است.

وی در پایان در خصوص آغاز عملیات پاک‌سازی تلعفر توسط قوای مسلح عراق بیان کرد: عملیات تلعفر را باید ادامه عملیات پاک‌سازی موصل بدانیم. به صورتی که این منطقه در مجاورت موصل قرار دارد و اکثر نیروهای داعش در این منطقه از عناصر غیر بومی عراق و سوریه هستند و این موضوع ممکن است بازه پاک‌سازی و خاتمه عملیات را با تاخیر مواجه کند. در این عملیات طبق توافقی که صورت گرفته، قرار است تا در ابتدا نیروی هوایی عراق به بمباران هوایی بپردازد و پس از آن ارتش، پلیس فدرال و نیروهای ضدتروریسم عراق از طریق زمینی وارد میدان عمل بشوند. در ادامه قرار است ائتلاف ضد داعش اقدام به بمباران هوایی مواضع داعش کند و بدون تردید حشدالشعبی که وظیفه محاصره این منطقه را به عهده دارد هم در جریان این عملیات حضور خواهد داشت. سخنان اخیر مقتدی صدر در مورد حشدالشعبی هم بدون تردید نمی‌تواند وجهه این جریان مردمی عراق را کاهش دهد، چراکه واکنش‌ها و سخنان رهبر جریان صدر عراق بیشتر جنبه برقراری توازن داخلی میان جریان‌های سیاسی دارد تا یک راهبرد برهم زننده امنیت.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز