خبرگزاری کار ایران

کاکایی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد پنهان و آشکار سلسله سفرهای مقتدی صدر/ راهبرد جدید جریان صدر در آستانه انتخابات عراق

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۱۸۷

مقصود رهبر جریان صدر از سفرهای اخیر این است که به کشورهای منطقه و همچنین جناح‌های داخلی عراق بفهماند که رویکرد بیرونی و درونی جریان منتسب به وی تا حد زیادی تغییر پیدا کرده است.

«سیامک کاکایی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل ابعاد و دلایل سفرهای متعدد رهبر جریان صدر عراق به کشورهای عربی و منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر مقتدی صدر به کشورهای منطقه، دقیقاً از زمانی که وی وارد فرودگاه جده شد و با «ثامر السبهان» سفیر مخلوع ریاض در بغداد دیدار کرد، به تیتر اول رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شد که تا به امروز این روند ادامه دارد. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که بحث‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای به راه انداخته و حتی سوالی مطرح شده است که آیا شاهد وقوع چرخش اساسی در سیاست‌های مقتدی صدر خواهیم بود یا خیر؟

وی ادامه داد: برای درک بهتر رفتارهای اخیر صدر باید نگاهی به نفوذ و شخصیت وی بیاندازیم. به طور کلی رویکرد سیاسی جریان صدر و شخص مقتدی در عراق تا حد زیادی با دیگران متفاوت است و نوع نگرش آن در شرایط موجود با نوسانات و تغییرات زیادی روبه‌رو است که همین موضوع ذره‌بین تحلیلگران و مفسران را روی این موضوع معطوف کرده است.

بسیاری از صاحب‌نظران پرسشی را مطرح کرده‌اند که آیا اقدام‌های صدر و تصمیم‌های جدید وی بار انتخاباتی دارد یا خیر؟ به عبارتی دیگر باید این پرسش طرح شود که آیا سفرهای صدر به کشورهایی مانند عربستان، امارات متحده عربی و مصر تنها به دلیل نزدیک بودن انتخابات آتی در عراق است یا اینکه دلایل دیگری در این بین نهفته است؟

این تحلیلگر مسائل عراق با اشاره به رویکرد جدید صدر در خصوص مسائل داخلی و خارجی عراق بیان کرد: پاسخ به این پرسش تا حدی مشخص است؛ به گونه‌ای که رهبر جریان صدر عراق در صدد است یک رویکرد منحصر به فرد را در مورد سیاست جمعی و گروهی در پیش بگیرد تا بتواند در این راستا گفتمان خود در حوزه داخلی که تا حدی هم با نگاه انتقادی به دولت حاکم ارزیابی می‌شود را تثبیت کند. از این منظر در مباحث خارجی هم شاهد هستیم که مقتدی صدر دیدارهای برنامه‌ریزی شده برای سفر به عربستان و سپس به امارات و مصر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که رفتار صدر و همچنین خط و خطوطی که از سوی وی اتخاذ می‌شود، به نوعی در نظر دارد تا بتواند وجهه فراگروهی و فراجناحی جریان صدر عراق را برجسته کند و این پیام را مخابره کند که مقتدی و جریان منتسب به وی نه تنها در محور موضوع‌های درونی و داخلی عراق به دنبال ابتکار عمل است بلکه این وضعیت در محیط بیرونی عراق هم در حال پیگیری است تا بتواند نمای نقش جریان صدر را تا حدی افزایش دهد.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا باید به مواضع و نگاه جریان‌های شیعی عراق در خصوص سفرهای اخیر و احتمالاً آتی مقتدی نگاهی گذرا بیاندازیم. به گونه‌ای که این طیف‌ از جریان‌های سیاسی و مذهبی عراق، رفت‌ و آمدهای مقتدی صدر را در مقابل تشکیل حزب جدید توسط «عمار حکیم» می‌دانند که قصد دارد به نوعی این موضوع را بیش از پیش نمایان کند.             

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز