خبرگزاری کار ایران

سردبیر الوفاق در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

احتمال ائتلاف العبادی با صدر بیش از حکیم است/نگرانی احزاب سیاسی از ورود نوری مالکی به عرصه رقابت‌

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۶۰۲

ورود نخست‌وزیر سابق عراق به عرصه انتخابات آتی می‌تواند موجب ریزش آراء احزاب شود اما ائتلاف میان جریان‌های سیاسی عراق تا به این لحظه شفاف و مشخص نیست.

«مصیب نعیمی» سردبیرالوفاق در تشریح احتمال ائتلاف میان مقتدی صدر، عمار حکیم و حیدرالعبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حالتی فعلی تا روز برگزاری انتخابات عراق بدون تردید آنچه که بیش از موارد دیگر در عراق مورد نظر خواهد بود، بحث فعالیت و مدل آن در صحنه سیاسی و روند فعالیت احزاب این کشور است. به صورتی که اخباری مبنی بر احتمال ائتلاف میان حیدرالعبادی (نخست‌وزیر عراق)، مقتدی صدر (رهبر جریان صدر عراق) و عمار حکیم (رهبر جریان حکمت ملی عراق) منتشر شده است که منبع این خبر مقتدی صدر بوده است. در بررسی شکل‌گیری چنین ائتلافی باید گفت که احتمال ائتلاف العبادی با صدر بیش از عمارحکیم است.

وی ادامه داد: این وضعیت باعث نمی‌شود که بگوییم احتمال ائتلاف العبادی با حکیم کلاً منتفی است اما بر اساس وضعیت فعلی و داده‌های موجود باید بگویم که حکیم در حال سنجیدن وضعیت فعلی سیاسی و احزاب دیگر در عراق است. حتی باید بدانیم مانورها و مواضعی که در خصوص حشدالشعبی از سوی مقتدی صدر صورت می‌گیرد، به نوعی یک بازی سیاسی از سوی وی است که سناریوی اصلی توسعه صحنه سیاسی عراق در آستانه انتخابات قلمداد می‌شود.

انتخابات پیش‌ روی عراق را باید یک رویداد سیاسی بسیار مهم و حساس قلمداد کنیم چراکه هر کدام گروه‌ها جایگاه نسبی در پارلمان عراق دارند و از این جهت یک نبرد سخت سیاسی را در این کشور شاهد خواهیم بود. چراکه هر کدام از انها برای گرفتن سهمیه‌های مرتبط به خود تلاش می‌کنند اما فعلا بحث کلیات در این بین مطرح است اما به نظر می‌رسد که بحث ائتلاف میان صدر و العبادی بیشتر محتمل باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به عدم شفاف بودن وضعیت احزاب عراق عنوان کرد: در ادوار گذشته حکیم و جریان منتسب به وی در عراق توانسته بودند با کردها وارد یک ائتلاف نسبی شوند و بر سر یک نقطه مشترک تمرکز کنند تا بتوانند نهایتاً به یک جمع‌بندی در مورد مسائل سیاسی و سهم‌خواهی‌های خود برسند. اما در حالت فعلی با ورود نوری المالکی به صحنه سیاسی عراق، اکثر طیف‌های سیاسی این کشور نگران هستند که آراء ریزش کند. چراکه گروه‌های شیعه،‌ سنی و کرد بر این اعتقاد هستند که حتی‌المقدور نباید در ایجاد یک ائتلاف شریک داشته باشند و تنها زمانی که از این ناحیه احساس خطر کردند، می‌توانند نسبت به ائتلاف با یک جریان مشخص اقدام کنند.

در حالت فعلی عمده‌ترین نفرات و مهره‌هایی که می‌توانند در عراق اقدام به جریان‌سازی کنند، مقتدی‌صدر، عمار حکیم، نوری مالکی و حیدرالعبادی هستند. از این منظر احتمال دارد که به دلیل نزدیک بودن نگاه مقتدی صدر و حیدر العبادی به یکدیگر، ائتلاف میان آنها بیش از نفرات دیگر پررنگ شود. چراکه رهبر جریان صدر عراق هم درصدد است تا از ظرفیت العبادی استفاده کند و از این منظر آنها هم به دنبال سهم‌خواهی مرتبط با خود هستند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نگاه العبادی و صدر به عربستان باعث ائتلاف این دو خواهد شد یا خیر، گفت: نخست‌وزیر عراق به صورت واضح دوست ندارد که افراد دیگری در پرونده ارتباط عراق با عربستان سعودی نفوذ کنند و از این منظر سعی می کند که حساب شده در این مسیر قدم بردارد. موضوع دیگر این است که نباید سفر صدر به عربستان را دلیلی برای ائتلاف احتمالی صدر و العبادی بدانیم. نکته دیگر این است که کسب اکثریت پارلمان توسط نوری المالکی یکی از موضوع‌هایی است که می‌تواند تمامی معادلات را برهم بزند و همین امر موجب می‌شود تا رصد لحظه‌ای تحولات سیاسی و میدانی عراق بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز