خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر مسائل کُره در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری مذاکرات شش‌جانبه هدف کره‌شمالی از آزمایش‌های موشکی/ آمریکا در اعمال فشار علیه چین ناکام می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۵۵۹

کره‌شمالی در حالت فعلی به یک انزوای بی‌هدف رسیده و اقدام به آزمایش موشکی می‌کند تا بتواند در این راستا به دنیا بفهماند که برای برون‌رفت از این وضعیت با پیونگ‌یانگ مذاکره کنند.

«اسماعیل بشری» کارشناس مسائل کره با اشاره به افزایش فشار آمریکا بر کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله تنش میان آمریکا و کره‌شمالی دارای سابقه قدیمی و زیادی است و سابقه آن به جنگ کره بر می‌گردد. پس از جنگ کره قرار شد در مرز مدار ۳۸ درجه آتش‌بس برقرار شود اما تاکنون هیچ توافقی در این بین مبنی بر وجود راهبرد و استراتژی مشخص حاصل نشده است و تنها توقف مخاصمه برقرار شد. حتی منطقه‌ای در آنجا به وجود آمد که قرار شد تدابیری اندیشیده شود که برخورد فیزیکی میان نظامیان کره‌جنوبی و شمالی با یکدیگر صورت نگیرد. این روند از زمان استالین تاکنون وجود داشت و براساس ایدئولوژی حاکم بر دو کره، بخش شمالی (کره‌شمالی) تحت نفوذ شوروی و بخش جنوبی (کره جنوبی) تحت نفوذ آمریکا قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از آن که اتحاد جماهیر شوروی آخرین نفس‌های خود را زد و مسکو از کوبا، کره‌شمالی و کشورهایی که اندیشه سوسیالیسم و کمونیسم داشتند فاصله گرفت، کره‌شمالی تنها شد و مجبور شد که برای ادامه بقای خود به توانمندی‌های نظامی خود تکیه کند تا بتواند با تکیه بر این محور حیات خود را ابقا کند. سوابق و اسناد نشان می‌دهد که چین در جنگ دو کره به صورت تمام عیار حامی کره‌شمالی بود و حتی هزینه‌های هنگفت انسانی و مالی در جهت دفاع از پیونگ‌یانگ متحمل شد. از این منظر باید بگوییم که چالش بر سر کره‌شمالی و تنش میان آمریکا، چین، روسیه، دارای سابقه طولانی است.

این راهبرد تا حد زیادی با مشکلاتی از جمله عدم امکان تامین مواد غذایی، خشکسالی، قحطی و باران‌های سیل‌آسا در آمیخته شده است و موجب شده تا یک میلیون نفر از مردم کره‌شمالی به کام مرگ کشیده شوند؛ چراکه هزینه‌های گزاف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای و همچنین تحریم‌هایی که علیه این کشور از سوی شورای امنیت وضع شده است فشارهای مضاعفی به کره‌شمالی وارد کرد.

این تحلیلگر مسائل شرق‌آسیا در تشریح دلایل آزمایش‌های گسترده موشکی از سوی کره شمالی گفت: اگر امروز شاهد هستیم که آزمایش‌های گسترده‌ای از سوی کره‌شمالی به صورت مرتب و مکرر انجام می‌شود دلیل آن تنها خودنمایی کره‌شمالی نیست؛ بلکه این کشور درصدد است تا با چنین آزمایش‌هایی این پیام را به جامعه بین‌الملل به خصوص آمریکا مخابره کند که با خواسته‌های متوازن بر سر میز گفت‌وگو حاضر شود. به عبارت دیگر پیونگ‌یانگ درصدد است تا گفت‌وگوهای شش‌جانبه که متشکل از ژاپن، روسیه، آمریکا، چین، کره‌جنوبی و کره‌شمالی است را مجدداً کلید بزند تا تمامی کشورها بتوانند تا حدودی این پرونده را به سروسامان برسانند. در گذشته هم چنین نشستی شکل گرفت اما خروجی خاصی نداشت. لذا کره‌شمالی درصدد است با آزمایش موشکی به آمریکا بفهماند که باید با وی بر سر میز مذاکره بنشیند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل انزوای کره‌شمالی حضور آمریکا در ژاپن و شکوفا شدن اقتصاد کره جنوبی است. به گونه‌ای که سئول از دهه‌های گذشته اقتصاد خود را به جهان معرفی کرده است و امروزه دارای جایگاه خاصی در بین کشورهای شرق آ‌سیا است. لذا کره‌شمالی خود را در این بین تنها می‌بیند و حتی برای نشان دادن واکنش به رزمایش‌های مشترک آمریکا با ژاپن و کره‌جنوبی دست به آزمایش‌های گوناگون موشکی می‌زند؛ چراکه آنها می‌دانند یکی از راهبردهای ایالات متحده افزایش سکوهای پرتاب موشک در منطقه شبه‌جزیره کره است.

اینکه دونالد ترامپ و دولت فعلی ایالات متحده در روزهای اخیر چین و روسیه را مورد هجمه قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند تا مانع آزمایش‌های کره‌شمالی شوند تا حد زیادی ساده‌انگاری ترامپ و کابینه وی را به نمایش می‌گذارد. به صورتی که چین دارای منافع بسیار گسترده از حیث اقتصادی، نظامی و سیاسی در کره‌شمالی است و نمی‌توان برخورد پکن با این کشور را متصور دانست. از سوی دیگر منطقه شبه‌جزیره کره و شرق آسیا عرصه رقابت میان آمریکا، روسیه و چین تلقی می‌شود اما تمامی این موضوعات موجب نمی‌شود تا ما منتظر به وقوع پیوستن یک جنگ تمام عیار نظامی در این منطقه باشیم.

بشری در پایان با تاکید بر اینکه سقوط یک باره حکومت کره‌شمالی به صلاح جغرافیای شبه جزیره کره نیست، عنوان کرد: یکی از دلایلی که چین و کره‌جنوبی مایل به فروپاشی نظام سیاسی کره‌شمالی نیستند وجود ناهنجاری‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی‌های فرهنگی در این کشور است. اگر درگیری سخت در شبه‌جزیره کره و علیه پیونگ‌یانگ اتفاق بیافتد بدون تردید مهاجران و آوارگان بسیاری از این کشور به چین و کره جنوبی سرازیر می‌شوند و این می‌تواند باعث به وجود آمدن یک فاجعه فرهنگی و اقتصادی برای منطقه شرق آسیا شود. لذا بهترین راه‌حل این پرونده این است که یک اجماع کلی و بین‌المللی بر اساس تئوری سود و زیان صورت بگیرد و کره‌شمالی به پای میز مذاکره کشیده شود؛ یعنی امتیازهایی به آن داده شود و در مقابل امتیازهایی گرفته شود. اینکه کره‌شمالی با موشک در یک طرف میز بنشیند و آمریکا هم با تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های نظامی در یک سوی میز بنشیند هیچ گشایشی در این پرونده حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز