خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در دوبلین در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد دوباره مرز فیزیکی بین دو ایرلند آتش مناقشه را شعله‌ور می‌کند/ برگزیت، دوبلین را دچار شوک و ناامیدی کرد

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۱۵۶

در حال حاضر، به واسطه تداخل جغرافیایی دو ایرلند در یکدیگر و با توجه به میزان مراودات انسانی و تجاری در مناطق مرزی، ایجاد دوباره مرز فیزیکی بین دو ایرلند برای آنها غیرقابل تصور بوده و در صورت ایجاد آن می‌تواند دوباره آتش مناقشه را در ایرلند شمالی و مناطق مرزی شعله‌ور کند.

جواد کچوییان سفیر ایران در دوبلین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که نگاه دوبلین به مساله برگزیت چیست؟‌ گفت: ایرلند همانند همسایه خود ایرلند شمالی و همچنین اسکاتلند، تا پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف بوده و مقام‌های رسمی آنها از نخست‌وزیر گرفته تا نمایندگان ایرلند در پارلمان اروپا سعی و تلاش زیادی کردند تا مردم بریتانیا و ایرلند شمالی را نسبت به تبعات برگزیت آگاه کنند.

برگزیت، ایرلند را دچار شوک و ناامیدی فراوانی کرد

وی ادامه داد: مشخص شدن نتیجه برگزیت، ایرلند را دچار شوک و ناامیدی فراوانی کرد. یکی از مهمترین نگرانی‌های ایرلند چگونگی رابطه و تردد مردم دو بخش جزیره ایرلند در دوره پسابرگزیت خواهد بود.

ایجاد دوباره مرز فیزیکی بین دو ایرلند آتش مناقشه را شعله‌ور می‌کند

سفیر ایران در دوبلین با بیان این که ایرلند تنها نقطه اتحادیه اروپا خواهد بود که از طریق زمینی با بریتانیا (ایرلند شمالی) مرز مشترک دارد، اظهار داشت: ۱۵ سال پیش با موافقت‌نامه‌ای که به جمعه نیک معروف شده است، مرزها و بازرسی‌های مرزی بین دو کشور برچیده شد. در حال حاضر، به واسطه تداخل جغرافیایی دو ایرلند در یکدیگر و با توجه به میزان مراودات انسانی و تجاری در مناطق مرزی، ایجاد دوباره مرز فیزیکی بین دو ایرلند برای آنها غیرقابل تصور بوده و در صورت ایجاد آن می‌تواند دوباره آتش مناقشه را در ایرلند شمالی و مناطق مرزی شعله‌ور کند.

ایرلند دیپلماسی فعالی پس از برگزیت به‌ کار گرفته است

کچوییان با اشاره به اقدام‌های ایرلند پس از مشخص شدن نتایج برگزیت تصریح کرد: به محض مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی برگزیت، ایرلند دیپلماسی فعالی را در سه محور بروکسل، لندن و پایتخت‌های کشورهای عضو اتحادیه به‌کار گرفت تا توجه طرفین مذاکره را به وضعیت ویژه ایرلند و در راس آن موضوع حفظ روند صلح ایرلند شمالی و مسئله مرزهای دو کشور و درج آن در راهنمای مذاکراتی برگزیت جلب کند که در این راه تاکنون موفق بوده است.

ایرلند سند استراتژی در رابطه با برگزیت را منتشر کرده است

وی با بیان این‌که اقدام انجام شده دیگر توسط ایرلند، انتشار سند استراتژی دولت در رابطه با برگزیت است، خاطرنشان کرد: در آن سند، حوزه‌های اولویت‌دار تعیین‌شده و برنامه‌های احتیاطی برای هر کدام در نظر گرفته شده است. در این سند، حوزه‌های مختلف و اولویت‌دار در ارتباط با برگزیت شامل اقتصاد و تجارت، سرمایه‌گذاری، گردشگری و روابط با ایرلند شمالی به همراه راهکارها و دستورالعمل‌های مربوط به هر یک از حوزه‌ها در کنار وظایف وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی ایرلند در این خصوص مشخص شده است.

ایرلند راهبرد تنوع‌بخشی تجاری را دنبال می‌کند

سفیر ایران در دوبلین افزود: در راستای راهبرد تنوع‌بخشی تجاری نیز بودجه‌ای به سازمان توسعه و تجارت این کشور اختصاص داده شده تا ضمن ارزیابی میزان خسارات شرکت‌های صادراتی در دوره پسابرگزیت که دو سال دیگر آغاز خواهد شد، به شرکت‌های صادراتی ایرلندی در یافتن بازارهای جدید در سایر مناطق اروپا و جهان کمک کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز