خبرگزاری کار ایران

رهبران لیبی بر سر آتش‌بس و برگزاری انتخابات به توافق رسیدند

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۷۱۴

دو رهبر و رقیب اصلی در لیبی بر سر آتش‌بس در این کشور، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی و تهیه یک نقشه راه برای حفاظت از لیبی در برابر تروریسم و قاچاق انسان به توافق رسیدند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، دو رهبر و رقیب اصلی در لیبی، روز سه‌شنبه بر سر آتش‌بس در این کشور، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی و تهیه یک نقشه راه برای حفاظت از لیبی در برابر تروریسم و قاچاق انسان به توافق رسیدند.

فرانسه با میانجی‌گری خود زمینه توافق «فائض سراج» نخست‌وزیر و مسئول دولت وحدت ملی لیبی و ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی این کشور را فراهم آورده است.

براین اساس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از جلسه این دو که با حضور «غسان سلامه» سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی برگزار شد، دیدارهای جداگانه‌ای با هر کدام از آنها داشته است.

ماکرون در این‌باره اظهار داشت: «سراج مشروعیت سیاسی دارد. آقای حفتر هم از نظر نظامی مشروعیت دارد. آنها تصمیم گرفته‌اند که با یکدیگر همکاری کنند.»

اعلامیه ۱۰ ماده‌ مشترکی که فائض سراج و ژنرال حفتر منتشر کرده‌اند از شش سال قبل که حکومت «معمر قذافی» در لیبی سرنگون شد، نخستین در نوع محسوب می‌شود که می‌تواند نزاع‌ها در این کشور آشوب‌زده را محدودتر کند.

از جمله موارد توافق‌شده، اجرای آتش‌بس در لیبی و تشکیل قوای مسلح برای عملیات‌های ویژه ضدتروریسم است. در عین حال رییس‌جمهوری فرانسه گفته که توافق شده است انتخابات در بهار سال آینده برگزار شود، وعده‌ای که قبل از این فائض سراج نیز برای تحقق آن ابراز امیدواری کرده بود.

امانوئل ماکرون گفت: «عواید این آشتی بسیار است، بسیار برای مردم لیبی که رنج می‌برند و این سال‌های اخیر ثباتی در زندگی‌شان نبوده و با تهدید تروریسم مواجه بوده‌اند. عواید این آشتی همچنین برای کل منطقه نیز بسیار است چون اگر لیبی سقوط کند، کل منطقه متاثر از آن خواهد شد به ویژه کشورهای همسایه.»

رییس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد: «فرایند صلح در لیبی برای اروپا نیز حیاتی است چرا که اگر موفق نشویم، نتایج آن به طور مستقیم بر کشورهای ما تاثیر می‌گذارد هم از نظر مخاطرات تروریسم و هم از نظر مهاجرت‌ها.»

لیبی در سال‌های اخیر به بهشت قاچاقیانی تبدیل شده است که مهاجران آفریقایی را از آب‌های این کشور به اروپا می‌رسانند. صدها مهاجر در این میان هیچ‌گاه به مقصد نرسیدند و قایق‌هایشان در آب‌های مدیترانه غرق شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز