خبرگزاری کار ایران

«میدل ایست آی» بررسی کرد؛

روابط پنهانی ریاض و تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۷۸۴

پس از افشای برخی از اخبار مبنی بر می‌انجی‌گری پادشاه عربستان برای بازگشایی مسجد الاقصی که توسط نیروهای امنیتی صهیونیست بسته شده بود گمانه‌زنی‌ها در خصوص ارتباط میان عربستان و اسرائیل مجددا تقویت شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «میدل ایست آی»، پس از حمله استشهادی سه جوان فلسطینی به ماموران پلیس رژیم صهیونیستی که طی آن دو مامور پلیس اسرائیل کشته و هر سه جوان نیز به شهادت رسیدند مسجد الاقصی به مدت سه روز توسط نیروهای امنیتی اسرائیلی بسته شد. 

برخی از منابع خبری از وساطت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و ارتباط گیری غیر مستقیم وی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طریق آمریکا برای بازگشایی مجدد مسجد الاقصی خبر دادند. 

این دومین بار در تاریخ عربستان سعودی است که پادشاه این کشور با یکی از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار می‌کند. در سال ۱۹۸۲ «فهد بن عبدالعزیز»، پادشاه پیشین عربستان شخصا با «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در خصوص باقی ماندن مقاومت اسلامی فلسطین در لبنان صحبت کرده بود که همین امر باعث انتقال بدون مشکل «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خوگردان فلسطین از لبنان به تونس شده بود. 

همچنین به صورت پراکنده ملاقات‌هایی میان برخی از شاهزادگان و مسئولان عربستان سعودی با مسئولان رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف جهان منتشر می‌شود. 

پیش‌تر و با بالا گرفتن اختلافات میان تهران و ریاض برخی اخبار مبنی بر مذاکرات پنهانی ریاض-تل‌آویو برای استفاده از آسمان عربستان سعودی برای حمله به ایران منتشر شد. 

امری که باعث نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده، گانه‌زنی‌ درباره شکل‌گیری «هلال شیعی» در منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا است. اسرائیل این امر را ناشی از اقدامات ایران در عراق و سوریه می‌داند و مدعی است که ایران در حال ساخت یک مسیر زمینی مستقیم از مرزهای خود و با استفاده از مناطق شیعه‌نشین عراق و سوریه به لبنان و برقراری خط ارتباط زمینی میان خود و حزب‌الله است. 

اسرائیل مدعی است که تهران از این طریق خود را به دریای مدیترانه وصل می‌کند. 

از آنجایی که ایران دشمن مشترک اسرائیل و عربستان سعودی به شمار می‌رود، این امر باعث افزایش سطح روابط هرچند پنهانی میان مقام‌های تل‌آویو و ریاض شده است. 

از آنجایی که عربستان و اسرائیل رسما هنوز در جنگ با یکدیگر هستند -چرا که در جنگ شش روزه که به جنگ رمضان معروف است عربستان با سازماندهی ارتش‌های کشورهای عربی از جمله سوریه و مصر به مبارزه با دشمن مشترکشان یعنی اسرائیل رفت- هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک آشکار و مرسومی که نظایر آن در روابط بین دولت‌ها دیده می‌شود میان ریاض و تل‌آویو به چشم نمی‌خورد. 

اسرائیل نیز عربستان سعودی را به عنوان کشور متخاصم می‌شناسد ولی پس از سال ۱۹۸۱ میلادی و رویکرد عربستان سعودی در حضور فعال‌تر در مذاکرات صلح میان اعراب و اسرائیل دید صهیونیست‌ها نسبت به سران سعودی تا حدود نرم‌تر شد. 

بر اساس طرحی که عربستان سعودی پیشنهاد داده بود، روابط میان اعراب و اسرائیل عادی می‌شد و در مقابل از اسرائیل خواسته می‌شد تا از اراضی اشغالی شرق قدس عقب‌نشینی کند.

همچنین در این طرح مساله آوارگان فلسطینی نیز ذکر شده و خواستار برخورد با پناهجویان بر اساس ۱۹۴ سازمان ملل متحد شده بودند. 

درست از همین نقطه عربستان سعودی و اسرائیل منافع مشترکی پیدا می‌کنند که لازمه حصول این منافع در وهله اول برقراری ارتباط میان ریاض و تل‌آویو بود. 

یکی از منافع مشترک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی مساله ایران و عقب راندن این کشور از عرصه مسائل منطقه‌ای و بین المللی است. هر دو رژیم خواستار مقابله با «نفوذ ایران در منطقه» و همچنین سنگ‌اندازی در برنامه هسته‌ای تهران هستند. 

در نتیجه داشتن دشمن مشترک، استراتژی مشترکی نیز برای تل‌آویو و ریاض تعریف می‌شود و بر همین اساس ملاقات‌های مقام‌های دو طرف خصوصا مقام‌های اطلاعاتی و نظامی به صورت پنهانی آغاز می‌شود. 

در یکی از این دیدار‌ها، «میئر داگان» رئیس‌ پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با «بندر بن سلطان» رئیس‌ پیشین سازمان اطلاعات عربستان چندین دیدار کرده و در خصوص استفاده از آسمان عربستان برای حمله هوایی اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کرده بودند. 

همچنین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نیز از ابتدای به قدرت رسیدن طی سخنان مختلفی از منافع مشترک اسرائیل با جهان عرب و اهل تسنن سخن گفته است که تحلیل گران از آن به عنوان کدهای رمزگذاری شده نخست‌وزیر اسرائیل در ارتباط با سران عربستان‌ سعودی، امارات، بحرین، عمان و قطر یاد کرده‌اند. 

وزیر گردشگری اسرائیل نیز اخیرا اعلام کرده بود از طریق آمریکا آماده مذاکره با کشورهای خلیج‌فارس است. 

همچنین بحث احداث خطوط ریلی از اراضی اشغالی به اردن و سپس امتداد این مسیر به عربستان و دیگر کشورهای عربی نامبرده سرآغازی بر ارتباط‌های اقتصادی و تجاری میان اسرائیل با کشورهای عربی خصوصا عربستان خواهد بود. 

از سوی دیگر و به دلیل ظهور مساله تروریسم و ناامنی در عراق و سوریه، این مسیر ریلی اهمیت دوچندانی را پیدا می‌کند و از آن می‌توان برای اقدام‌های ضدایرانی و همچنین اقدام‌هایی علیه سوریه، عراق و محور مقاومت استفاده شود. 

با آغاز این ارتباط‌های اقتصادی محصولات نظامی و تکنولوژی‌های امنیتی این رژیم در اختیار کشورهایی که رویکردهایی مخالف رویکرد ایران در منطقه دارند، قرار خواهد گرفت و در عوض نفت کشور‌ها نیز به رژیم صهیونیستی می‌رسد. 

اخیرا پیشنهاد پرواز هواپیماهای اسراییل بر فراز حریم هوایی سعودی از مسیر هند نیز مورد پذیرش عربستان قرار گرفته است. اما چنین اقدامی هنوز در ابتدای راه دو رژیم تلقی می‌شود. عربستان خود را خادم حرمین می‌داند و به سختی می‌تواند این امر را به اطلاع مردم خود رسانده و آن‌ها را متقاعد کند. 

اما نکته اصلی در این‌جا تمایل ریاض و تل‌آویو بر آغاز فصلی جدید در روابط دوجانبه و در واقع سرآغازی در همکاری‌های ضد ایرانی میان اسرائیل و عربستان سعودی است. نوعی از همکاری که باعث افزایش تنش در منطقه و تشکیل جبهه‌ای صهیونیستی-وهابی در برابر دشمن مشترک خود یعنی ایران خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز