خبرگزاری کار ایران

روابط ترکیه و آلمان در سراشیبی؛ برنامه‌های مشترک نظامی متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۷۷۲

برنامه‌های مشترک نظامی آلمان و ترکیه، که هر دو عضو ناتو هستند، متوقف شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بیلد، پس از آن که وزیر خارجه آلمان اعلام کرد در هماهنگی با صدراعظم آلمان در روابط این کشور با ترکیه بازنگری خواهد شد، برنامه‌های مشترک نظامی آلمان و ترکیه متوقف شدند.

محافل دولتی آلمان اعلام کردند که برنامه‌های مشترک نظامی آلمان و ترکیه که هر دو عضو ناتو هستند، متوقف شده است.

دولت آلمان هنوز در این باره نظر رسمی خود را اعلام نکرده است.

پس از آن که شماری از شهروندان آلمان در ترکیه دستگیر شدند و دولت ترکیه شرکت‌ها و بعضی افراد را در آلمان متهم به حمایت از تروریسم کرد و فهرستی از این شرکت‌ها و افراد را به اداره فدرال پلیس جنایی در آلمان (BKA) تحویل داد، «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر خارجه آلمان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در روابط این کشور با ترکیه بازنگری خواهد شد.

در فهرست ارائه شده از طرف دولت ترکیه به اداره فدرال پلیس جنایی آلمان نام ۶۸ شرکت و فرد آمده که متهم به حمایت از تروریسم هستند، زیرا در ارتباط با «فتح‌الله گولن» واعظ و مدرس علوم دینی ترکیه که مخالف دولت «رجب طیب اردوغان» است، هستند. 

اولین بازنگری دولت آلمان هشدار به شهروندان آلمانی بود. «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، روز پنج‌شنبه به شهروندان آلمان برای سفر به ترکیه هشدار داد و گفت دستگیری اخیر پتر اشتویتنر، فعال حقوق بشر این کشور در ترکیه، نشان‌ داد که شهروندان آلمان در ترکیه در امان نیستند و هر لحظه احتمال دارد بدون دلیل دستگیر و زندانی شوند.

گابریل همچنین در نظر دارد در باره تضمین‌های دولتی برای سرمایه‌گذاران آلمانی در ترکیه بازنگری کند، زیرا به گفته او «نمی‌توان به هیچ‌کس پیشنهاد سرمایه‌گذاری در کشوری را داد که اطمینان حقوقی در آن وجود ندارد». او می‌گوید در ترکیه سرمایه‌داران کشورهای دیگر می‌توانند در کنار تروریست‌ها دستگیر و محاکمه شوند.

وزیر خارجه آلمان به همین دلیل ادامه تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در ترکیه را نمی‌پذیرد و خواستار تعیین سیاست‌های جدید در رابطه با این کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز