خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ردپای موساد در حفاری‌ها و نصب تجهیزات مراقبتی در مسجد الاقصی/چراغ سبز ریاض به اسرائیل برای تخریب قدس

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۴۱۵

عده‌ای بر این باورند که آمریکا به اسرائیل مجوز تعدی به مسجدالاقصی را داده است اما باید بدانیم که مشوق اصلی اسرائیل در این بحث عربستان است.

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در تشریح ابعاد مختلف اقدام‌های اسرائیل در مسجد الاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اسرائیل از گذشته تاکنون به دنبال این بوده است که مسجد الاقصی و قبة الصخره که برای مسلمانان تقدس بالایی دارد را مورد حفاری قرار دهد. به گونه‌ای که در زیر گنبد و مسجد الاقصی اقدام به انجام حفاری‌های عمیق کرد و دلیل آنها کشف بخشی از قلعه هیکل و بناهای مرتبط با دوران حضرت سلیمان است. در این بین افزایش اعتراض شهروندان فلسطینی و دولت‌های اسلامی را شاهد بودیم، چراکه آنها این مکان را قبله اول مسلمانان می‌دانند و حاضر نیستند بگذارند چنین حفاری‌هایی صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مخالفت‌های زیادی در خصوص حفاری‌ها صورت گرفته بود اما شاهد هستیم که این‌گونه از عملیات‌ها به صورت شبانه صورت می‌گیرد و حتی محدودیت‌های روزانه توسط پلیس اسرائیل و نظامیان رژیم صهیونیستی برای نمازگزاران مسجدالاقصی وضع شده بود تا آنها بتوانند به راحتی حفاری خود را به صورت شبانه‌روزی ادامه دهند. برخی‌ ادعا می‌کنند این حفاری‌ها همچنان ادامه دارد اما به دلیل افزایش سطح اعتراض‌ها، حفاری اسرائیل در زیر مسجدالاقصی به صورت کامل صورت نگرفته است و خبرها حکایت از توقف این عملیات دارد.

در هفته‌های گذشته چند مقام اسرائیلی رسماً اعلام کردند که مسجدالاقصی مربوط به اسرائیل است و هیچ ارتباطی با مسلمانان ندارد. در اینجا باید این سخنان را به نوعی مصادره این مکان مقدس قلمداد کنیم که البته واکنش جامعه اسلامی را به دنبال داشت؛ تا جایی که ممانعت فلسطینی‌ها موجب شد تا ادامه عملیات‌ حفاری اسرائیل با مشکل مواجه شود اما متاسفانه دولت‌های اروپایی و غربی هیچگونه واکنشی نسبت به تخریب این مکان مقدس و تاریخی نشان ندادند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مبداء این وقایع، گفت: پس از آنکه ترامپ به اسرائیل سفر کرد عده‌ای بر این عقیده بودند که رئیس جمهوری آمریکا جواز گسترش اقدامات اسرائیل در محورهای مختلف را به تل‌آویو اهدا کرده است. اما در این بین نباید عربستان سعودی را بی‌تقصیر بدانیم. چراکه سفرها و پیام‌هایی که از امارات و عربستان به تل‌آویو صورت می‌گرفت یا فرستاده می‌شد، باعث شده است تا اسرائیل روحیه خود را در حال تقویت ببیند و دست به چنین اقدام‌هایی بزند.

وی ادامه داد: الحاق شهرک‌ها و افزایش ساخت و ساز در اطراف مسجد الاقصی سناریوی جدیدی است که در کنار آن بحث نصب تجهیزات امنیتی و حفاظتی از جمله دوربین‌های مداربسته و حسگرهای حرارتی توسط دستگاه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل مطرح شده است. از این جهت به نظر می‌رسد که تعطیل شدن دو روزه مسجد الاقصی و ممانعت از ورود نمازگزاران به این مکان، به نوعی در راستای نصب این تجهیزات بوده است و به نظر می‌رسد با توجه به تکنولوژی که در اختیار اسرائیل قرار داده شده است موساد به دنبال جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از چهره‌ها و شخصیت‌های فلسطینی است که در این مکان تردد دارند.

زنگنه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا به رسمیت شناختن مسجد الاقصی توسط یونسکو و انتساب آن به مسلمانان مانع از اقدام‌های سلبی می‌شود یا خیر بیان کرد: قطعنامه‌ها و مصوبات یونسکو تا آن حدی که احساس می‌شود قدرت اجرایی ندارد. درست است که یونسکو را باید یک سازمان و نهاد بین‌المللی و زیر نظر سازمان ملل متحد بدانیم اما متاسفانه ساز و کار و ضمانت اجرای مشخصی برای قطعنامه‌ها و مصوبات آن وجود ندارد مگر اینکه این قطعنامه‌ها آثاری در صلح جهانی داشته باشند که نهایتاً به شورای امنیت فرستاده می‌شود تا در آنجا پیگیری شوند. از این منظر مصوبات یونسکو که البته سند جهانی قلمداد می‌شوند، نشان می‌دهند که مسجدالاقصی متعلق به فلسطینیان است و به نظر می‌رسد که چنین اسنادی نمی‌توانند مانع اقدام‌های مخرب اسرائیل در مسجد الاقصی شوند و باید فشار بین‌المللی بر تل‌آویو وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز