خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری چین:

اجازه عبور از خط قرمزها را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۸۲۹

رئیس‌جمهوری چین هشدار داده است که کشورش هیچ نوع چالشی برای زیر سئوال بردن حق حاکمیت خود در هنگ‌کنگ را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین در مراسم بیستمین سالگرد انتقال هنگ‌کنگ به چین گفت حمله به اختیارات دولت مرکزی چین، به منزله عبور از خط قرمز است و مطلقا اجازه چنین کاری داده نخواهد شد.

او گفته است که هنگ‌کنگ «بیش از هر زمان دیگری» آزادی دارد ولی اجازه داده نخواهد شد تا حاکمیت ملی به خطر بیفتد و اختیارات دولت مرکزی و قوانین هنگ‌کنگ به چالش کشیده شوند.

این اولین دیدار شی جین‌پینگ از هنگ‌کنگ از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۲ است. این دیدار در فضایی همراه با تنش صورت گرفته است.

گروه‌های هوادار دموکراسی با پلیس و هواداران دولت مرکزی چین درگیر شده‌اند و شماری از آنها توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

بسیاری از بخش‌های شهر هم در چارچوب تدابیر امنیتی تعطیل شده‌اند.

شی در هنگ‌کنگ در مراسم تحلیف «کری لم» اولین رهبر زن این منطقه حضور یافت.

هنگ‌کنگ شهری جزیره‌ای در چین است که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود.

هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت.

بریتانیا در سال ۱۹۹۷ پس از دهه‌ها حکومت بر این منطقه، اداره آن را به دولت چین واگذار کرد. هنگ‌کنگ، طبق توافق میان این دو کشور طبق سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز