خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

مبداء تنش‌های میدانی روسیه و آمریکا در سوریه/امکان‌سنجی تقابل دو قدرت بر سر پاک‌سازی رقه

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۹۱۶

مبداء تنش جدید میان روسیه و آمریکا در عرصه میدانی سوریه را باید ایجاد خلل در روند عملیات‌های مبارزه با تروریسم از سوی واشنگتن دانست و این موضوع می‌تواند اوضاع و احوال امنیت سوریه را زیر و رو کند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تحلیل تنش جدید میان روسیه و آمریکا در عرصه میدانی تحولات سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مبداء تحولات اخیر منطقه و خصوصاً تنش میان روسیه و آمریکا در موضوع‌های نظامی را باید درگیری‌های گسترده در مرز سوریه و عراق دانست. بر خلاف اینکه در سال‌های گذشته کانون تنش‌ها در شمال سوریه بوده است اما طی یک ماه گذشته که تحرکات آمریکا در عراق افزایش یافته است، شاهد هستیم که اوضاع تا حد زیادی به هم ریخته است و حتی درگیری‌ها در آنجا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از نگاهی دیگر باید بگوییم که پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه و همچنین حملات تروریستی تهران، نمایی شکننده از وضعیت امنیتی در منطقه به تصویر کشیده شد که باید تمامی آنها مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گرفت. از سوی دیگر گذر زمان، نوع و جنس سیاست‌های ترامپ را نشان می‌دهد که تا حدودی به سمت روسیه متمایل است اما باید بدانیم که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مطلقاً به دنبال همکاری با روسیه در این زمینه نیستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بروز تنش سخت میان روسیه و آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: احتمال به وجود آمدن تنش در سطوح دیپلماتیک و سیاسی بسیار زیاد است اما اینکه درگیری نظامی و سخت میان واشنگتن و مسکو قوت بگیرد، موضوعی است که نمی‌توان آن را متصور دانست. چراکه در گذشته هم چنین تنش‌هایی صورت گرفته است اما موجب درگیری عملی و سخت نشده است و دو طرف هیچ علاقه‌ای به اتفاق افتادن این موضوع ندارند. اما باید توجه داشت که پیشروی آمریکایی‌ها در سوریه از مرز اردن و میدان‌داری آنها در پرونده رقه موجب نارضایتی روس‌ها شده است و احتمال دارد که مسکو در این برهه از زمان واکنش‌هایی از خود نشان دهد.

وی در پایان با تاکید بر این‌که شاهد به وجود آمدن رقابت از سوی روسیه و آمریکا در جهت افزایش پرستیژ در حوزه میدانی و سیاسی سوریه هستیم، گفت: از ماه‌های گذشته شاهد به وجود آمدن یک رقابت تنگاتنگ میان روسیه و آمریکا هستیم که دامنه آن تا انتشار خبر کشته شدن البغدادی ادامه دارد و هر طرف می‌خواهد این موضوع را به نفع خود مصادره کند. اما مساله مهمتر این است که در حالت فعلی که غربی‌ها مجدداً یکی از جنگنده‌های سوریه را سرنگون کردند، روس‌ها مجدداً وارد فاز تقابل با آمریکا شدند. تا جایی که وزارت دفاع روسیه رسماً جنگنده‌های آمریکا را تهدید می‌کند و غربی‌ها بر تماس‌های خود با روس‌ها تا کید دارند تا درگیری سخت حاصل نشود. از این جهت اگر آمریکا بخواهد مجدداً و همانند گذشته در روند مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق خلل ایجاد کند، قطعاً روسیه سناریوی جدیدی را نمایان می‌کند و این ممکن است به ضرر تمامی منطقه تمام شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز