خبرگزاری کار ایران

آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۲۴۵

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود. وی این معاهده را «هزینه‌بر برای آمریکایی‌ها» خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه  اعلام کرد که ایالات متحده از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود. خروج از این معاهده بخشی از وعده‌های انتخاباتی او بود.

دونالد ترامپ در عین حال گفت:‌ «ما از این معاهده خارج می‌شویم، ولی مذاکرات خود را شروع کرده و منتظر می‌مانیم تا ببینیم آیا می‌توانیم یک معاهده منصفانه داشته باشیم.»

وی که سخنرانی‌اش از «رز گاردن» کاخ سفید به صورت زنده از تلویزیون‌های خبری پخش می‌شد، اظهار داشت‌:‌ «از امروز، ایالات متحده اجرای تمام موارد غیر الزام‌آور معاهده پاریس و هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی که این توافق بر کشور ما تحمیل می‌کند را متوقف می‌سازد.»

ترامپ این معاهده را «هزینه‌بر برای مردم آمریکا» خواند و افزود که براساس یک مطالعه انجام شده، اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت این معاهده برخلاف منفعتی که برای دیگر کشورها دارد سودی برای ایالات متحده ندارد.

وی تاکید کرد:‌ «مسئله تغییرات آب‌وهوایی کمتر اهمیت دارد و نکته مهمتر این است که دیگر کشورها نسبت به آمریکا بیشتر از نظر مالی بهره‌مند می‌شوند.»

ترامپ به محدودیت‌ها در زمینه استفاده از زغال‌سنگ در ایالات متحده اشاره کرد، آن هم در حالی که چین و اروپایی‌ها همچنان اجازه ساخت تاسیسات فرآوری زغال سنگ می‌دهند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزود:‌ «مشاغل مربوط به بخش زغال‌سنگ از بین نمی‌روند، این مشاغل تنها از آمریکا به سایر کشورها منتقل می‌شوند».

خروج آمریکا از این توافق در حالی صورت می‌گیرد که رهبران چین، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان وهند در روزهای اخیر بر تعهد خود مبنی بر احترام به توافق و اجرای آن بار دیگر تاکید کردند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی، چهارشنبه گفته بود که «آمریکایی‌ها نمی‌توانند فورا از معاهده حفاظت از تغییرات آب‌وهوایی خارج شوند. ترامپ این طور فکر می‌کند چون از جزئیات خبر ندارد».

معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، درباره محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضاء رسید.

با اعلام دونالد ترامپ، آمریکا به دو کشور نیکاراگوا و سوریه پیوست که خارج از این معاهده هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز