خبرگزاری کار ایران

کشف ۷۰ کیلوگرم «مخدر جهادی» مورد استفاده تروریست‌ها در فرودگاه فرانسه

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۲۱۰

ماموران گمرگ فرانسه از کشف محموله 70 کیلوگرمی از «قرص‌های جهادی» در پاریس خبر دادند که مقصد آن عربستان سعودی بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، ماموران گمرگ فرانسه در فرودگاه «شارل دو گل» پاریس، ۱۳۵ کیلوگرم قرص موسوم به «مخدر جهادی» کشف و ضبط کرده‌اند و می‌گویند مقصد نهایی ۷۰ کیلوگرم از این محموله عربستان سعودی بوده است.

بر اساس این خبر که روز گذشته رسانه‌ای شد، قرص‌های کشف شده که گونه‌ای از آمفتامین است و با نام‌های کاپتاگُن، بیوکاپتُن یا فیتُن شناخته می شود اما نام «مخدر جهادی» بر آن نهاده شده است در جنگ داخلی سوریه توسط جنجگویان مصرف می شود.

مقام های فرانسوی می گویند که در ۴ ژانویه سال جاری تعداد ۳۵۰ هزار قرص کاپتاگُن به وزن ۷۰ کیلوگرم را کشف و ضبط کردند که در بین قالب های صنعتی صادراتی از لبنان جاسازی شده بود.

یافته های مقامات فرانسوی حاکی است مقصد این محموله به ظاهر جمهوری چک اما در واقع با گذر از ترکیه، عربستان سعودی بوده است.

ماموران گمرک فرودگاه شار دو گل فرانسه بار دیگر در دوم فوریه ۶۷ کیلوگرم دیگر از قرص های کاپتاگُن را کشف و ضبط کردند که در قالب های فولادی جاسازی شده بود.

جنگجویانی که تجربه مصرف کاپتاگُن را دارند می گویند که این قرص مخدر به آنها کمک می کند تا روزهای متمادی بیدار بمانند. آنها می گویند خاصیت دیگر این قرص ایجاد بی تفاوتی و بی احساسی است تا در کمال بی‌خیالی محض از قتل و کشتار ابایی نداشته باشند.

نظامیان و نیروهای وفادار به دولت سوریه، و گروه های اسلامگرا و افراطی دیگری را به استفاده از قرص های موسوم به «مخدر جهادی» متهم می کنند.

به گفته برخی از پزشکان مصرف قرص های کاپتاگُن که بین ۵ تا ۲۰ دلار به فروش می رود در بین مردم عادی سوریه رو به افزایش است.

کاپتاگُن، بیوکاپتُن یا فیتُن برای اولین در دهه ۶۰ قرن بیستم در غرب برای درمان بیش-فعالی، نوعی از اختلالات خواب موسوم به نارکولپسی یا حمله خواب و افسردگی تولید شد اما در دهه ۸۰ میلادی مصرف آن در بسیاری از کشورها به دلیل خاصیت اعتیادآورش ممنوع و تجویزش برای مصارف پزشکی غیرقانونی اعلام شد.

گفته می شود تولید این قرص به فرض داشتن دانش پایۀ علم شیمی ارزان و ساده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز