خبرگزاری کار ایران

تشدید انتقادهای رهبران آلمان از سیاست‌های آمریکا؛ معاون مرکل مقاومت دربرابر ترامپ را خواستار شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۱۵۴

سیاستمداران ارشد آلمانی یک روز پس از آن‌که صدراعظم این کشور گفت که آمریکا و بریتانیا دیگر شرکای قابل اعتمادی نیستند، انتقادها از رئیس‌جمهوری آمریکا را تشدید کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، پس از اجلاس ناموفق سران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا، ابتدا «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان سرخوردگی خود را از مواضع هیأت آمریکایی بیان کرد. او ضمن تأکید بر اینکه «آمریکا و بریتانیا دیگر شرکای قابل اعتمادی نیستند»، بر نزدیکی و همبستگی بیشتر کشورهای اروپایی با یکدیگر تأکید کرد.

حال «زیگمار گابریل» وزیر خارجه و معاون مرکل، با صراحت هر چه بیشتری وارد میدان شده و نقش رهبری آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» را در نمایندگی کردن «ارزش‌های غربی» زیر سؤال برده است. او هم‌زمان اقدامات ترامپ را که باعث «تضعیف» غرب شده‌اند، مورد انتقادهایی بی‌سابقه قرار داده است.

این سیاستمدار سوسیال دموکرات پس از دیدار با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با بحران پناهجویی، از «غیاب ایالات متحده به عنوان ملتی مهم» سخن گفت و افزود، مسئله آخر هفته گذشته فقط بر سر ناموفق بودن اجلاس جی۷ نبود، بلکه «این متأسفانه نشانه‌ای بود از تغییر مناسبات قدرت در جهان.» معاون صدراعظم آلمان ادامه داد: «غرب اینک اندکی کوچک‌تر شده است.»

گابریل همچنین نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی را نشانه‌ای فاجعه‌بار ارزیابی کرد و افزود که ترامپ در این سفر یک قرارداد میلیاردی تسلیحاتی بسته و سخنی از وضعیت حقوق بشر در عربستان بر زبان نیاورده است.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «باور عمیق دارم که بایستی به عنوان اروپایی نیرومندتر شویم و تمام توان‌مان را در این راستا به کار گیریم تا روزی دوباره ایالات متحده آمریکا را به ایده غرب بازگردانیم.»

زیگمار گابریل مثال‌های زیادی را علیه دولت ترامپ برشمرده است: دستگاه دولتی ترامپ می‌خواهد از توافق‌نامه اقلیمی خارج شود، تسلیحات نظامی به مناطق جنگی و بحرانی ارسال کند و به مردمی از مناطقی خاص اجازه ورود به آمریکا را ندهد. گابریل افزوده است: «اگر اروپایی‌ها امروز قاطعانه در برابر او نایستند، موج مهاجرت به اروپا ابعادی وسیع‌تر خواهد یافت. چنانچه کسی در برابر این سیاست آمریکا نایستد، خود را شریک جرم کرده است.»

از سوی دیگر، «مارتین شولتز» رهبر سوسیال‌دمکرات‌ها، رقبای اصلی حزب محافظه‌کار مرکل در انتخابات سراسری در ماه سپتامبر گفته‌است، اروپا باید به اتحاد و همبستگی بیشتری برسد: «همکاری قوی‌تر بین کشورهای اروپایی، در همه سطوح، پاسخی به دونالد ترامپ خواهد بود.»

شولتز اما در سخنان دیگری فراتر از انتقادهای مرکل رفته و ترامپ را متهم کرده که «رهبری خودکامه» است و می‌خواهد «دیگران را تحقیر کند».

دونالد ترامپ، که اولین سفر خارجی خود در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا را از عربستان سعودی آغاز کرد و در اروپا به پایان رساند، پس از بازگشت به واشنگتن، تاکید کرده است که نشست با سران هفت اقتصاد بزرگ جهان در ایتالیا «فوق‌العاده سازنده» بود. ترامپ گفته او موفق شده روابط آمریکا را «استحکام بخشد».

در بیانیه پایانی نشست گروه هفت بر هم‌فکری رهبران گروه در دو موضوع «اقتصاد جهانی» و «ادامه تحریم‌ها علیه روسیه» تأکید شده بود. اما سران این کشورها افزوده‌اند که نتوانسته‌اند در موضوع «تغییرات اقلیمی» به نقطه‌ای مشترک دست پیدا کنند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته در این هفته در مورد توافقات صورت‌گرفته برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ترامپ در جریان سفر خود، از آلمان به‌خاطر بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها و بودجه نظامی و وضعیت صادرات خودرو انتقاد کرده‌بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز