خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

هزینه و منفعت‌های ترامپ در سفر به عربستان/ راهبرد واشنگتن در قبال ریاض و شورای همکاری خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۲۰۷

رئیس‌جمهوری آمریکا درصدد فروش امنیت و حمایت سیاسی در عرصه بین‌المللی از عربستان و اسرائیل است که این موضوع ریشه در خاستگاه اقتصادی وی دارد.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان با اشاره به سفر دونالد ترامپ به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اولین هدف ترامپ در سفر به ریاض و سپس تل‌آویو، موضوع تقابل با منطقه است؛ رئیس جمهوری آمریکا دقیقاً اولین سفر خود را به مناطقی برنامه‌ریزی کرد که امروزه تمامی سناریوهای امنیتی و نظامی منطقه که منجر به به‌هم‌ریختگی خاورمیانه و حتی آسیای میانه شده است در آنها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. از این منظر، سفر ترامپ این پیام را مخابره می‌کند که وی مسائل منطقه‌ای و تنش‌های آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: برجسته‌سازی مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل یکی دیگر از اهداف این سفر بود. به گونه‌ای که ترامپ در صدد بود به دنیا بفهماند که ایالات متحده همچنان حامی ریاض و تل‌آویو است اما در مقابل این حمایت هر دو جریان (عربی-عبری) باید هزینه این حمایت را پرداخت کنند. از این جهت شاهد هستیم که قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار در حوزه خرید و فروش تسلیحات میان عربستان و آمریکا به امضا رسید که به نوعی باج دادن به آمریکا برای جلب ترامپ و تیم وی قلمداد می‌شود.

همانطور که رئیس جمهوری آمریکا در ماه‌های اخیر و حتی در کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود، راهبرد ایالات متحده در خصوص اعراب و سران این کشورها استفاده و بهره‌برداری مالی از آنها در مقابل تامین امنیتی و حمایت سیاسی واشنگتن از آنها در عرصه بین‌المللی است. لذا در سفر ترامپ، به صورت کاملاً واضح می‌بینیم که وی به دلیل خاستگاه اقتصادی‌اش؛ در درجه اول به دنبال امتیاز گرفتن از عربستان بود و پس از آن وارد بازی‌های این کشور در عرصه منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض اظهار داشت: در ادامه سفر ترامپ به عربستان شاهد بودیم که اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا به ریاست «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پشت درهای بسته صورت گرفت و خروجی آن توافق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا بر سر تاسیس مرکز مبارزه با تروریسم بود. در امتداد این موضوع شاهد بودیم که واکنش‌های تند و انتقادات فراوانی از سوی کشورهایی مانند یمن، عراق، لبنان و غیره در این راستا صورت گرفت اما به هر حال این وضعیت را باید شروع پروژه ایران‌هراسی دانست که مکانیزم‌های پنهان برای آن در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که عربستان سعودی نتوانست پروژه‌های خود در یمن، سوریه و عراق را بر اساس خواسته‌های خود پیش ببرد؛ شاهد هستیم که یارگیری این کشور در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و حتی دولت‌های آفریقایی مجدداً فعال می‌شود تا نهایتاً بتواند گشایشی در بن‌بست به وجود آمده ایجاد کند. در این میان باید مد نظر داشته باشیم که تعریف «مزدور» و «نیروهای مردمی» در تحولات میدانی کاملاً با یکدیگر متفاوت است و عربستان روی صادرات مزدوران خود در منطقه تمرکز کرده است. لذا دخالت و حضور غیرقانونی عربستان در یمن به صور علنی و در عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و حتی برخی از کشورهای عربی-آفریقایی نشان‌دهنده نقض کامل معاهدات حقوقی و بین‌المللی است که در آینده این وضعیت ادامه خواهد داشت.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز