خبرگزاری کار ایران

رکس تیلرسون:

ترامپ در حال بررسی تاثیر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی است

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۷۱۱

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، رئیس‌جمهوری این کشور هنوز سرگرم ارزیابی این موضوع است که انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس چه اثری بر روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان خواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون «ان‌بی‌سی» اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور هنوز سرگرم ارزیابی این موضوع است که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس چه اثری بر روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان خواهد گذاشت.

تیلرسون تصریح کرد، توافق صلح اسرائیلی- فلسطینی در تصمیم به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم نقش دارد.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته آینده پس از سفر یک روزه به عربستان، عازم سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.

در واکنش به سخنان تیلرسون، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که «انتقال سفارت، برای صلح زیان‌بار نیست؛ بالعکس، کمک به صلح است و یک ظلم تاریخی را جبران می‌کند.»

نتانیاهو مدعی شد: «انتقال سفارت، توهم فلسطینی‌ها را که مدعی هستند بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل نیست، از بین می‌برد.»

دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بارها وعده داده بود با ورود به کاخ سفید، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

یک مصوبه کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵ از دولت واشنگتن می‌خواهد سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت‌المقدس منتقل شود. اما در دوره «بیل کلینتون»، که مصوبه انتقال سفارت تصویب شد، تا دوره‌های ریاست‌جمهوری «جرج بوش» و «باراک اوباما»، عملی شدن این مصوبه کنگره هر شش ماه یکبار، با امضای رؤسای جمهوری مسکوت گذاشته شده است.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر، و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدارهای ماه‌های گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید، به او در مورد عواقب انتقال سفارت به بیت‌المقدس هشدار داده‌اند.

سران اتحادیه عرب نیز به دولت آمریکا گفته‌اند که در اندیشه انتقال سفارت به بیت‌المقدس نباشد؛ زیرا منطقه دوباره بحرانی خواهد شد.

دونالد ترامپ سه ماه پیش در دیدار با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید از او خواست، در ساخت و سازها در اراضی مورد نزاع با فلسطینیان «کمی دست نگه دارد» تا به صلح بخت پیشرفت داده شود.

اما در پی دیدار سه هفته پیش محمود عباس با دونالد ترامپ، وزیر مسکن اسرائیل از طرح‌های ساخت ۲۵ هزار خانه دیگر در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری خبر داد؛ امری که فلسطینیان را خشمگین کرد.

در همین حال، ژنرال «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است، دونالد ترامپ در سفر به منطقه از لزوم احترام به اراده فلسطینی‌ها برای برخورداری از استقلال سخن خواهد گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز