خبرگزاری کار ایران

شوک در واشنگتن... ترامپ رئیس «اف‌بی‌آی» را اخراج کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۸۲۱

رئیس‌جمهوری آمریکا رئیس اداره تحقیقات مرکزی (اف‌بی‌آی) را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با نحوه رسیدگی «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی به مساله ایمیل‌های «هیلاری کلینتون»، روز سه‌شنبه او را اخراج کرد.

تصمیم کاخ سفید مبنی بر این‌که «به مدیریت جیمز کومی پایان داده شده و اخراج شده است»، موجی از شوک در واشنگتن به همراه داشته است.

اما دموکرات‌ها می‌گویند که دلیل این اخراج تحقیقات اف‌بی‌آی درباره رابطه ادعا شده میان ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ و روسیه است.

این تصمیم پس از آن گرفته می شود که کومی اطلاعات غیردقیقی درباره ایمیل‌های کلینتون به کنگره داد.

در بیانیه‌ای که عصر روز سه‌شنبه از سوی کاخ‌سفید منتشر شده آمده است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر اساس توصیه آشکار «جیمز سشنز» وزیر دادگستری و «رود روزنتن» معاون وزارت دادگستری، تصمیم به اخراج رئیس اف‌بی‌آی گرفته است.

این بیانیه افزود: «اف‌بی‌آی‌ یکی از مهم‌ترین و محترم‌ترین نهادهای ایالت متحده است و امروز برای این نهاد که همچون گوهری در میان نهادهای امنیتی و انتظامی ماست آغازی نو خواهد بود.»

به پیوست بیانیه کاخ‌سفید نامه اخراج جیمز کومی و دو نامه دیگر که یکی به امضای جف سشنز، وزیر دادگستری و دیگری از سوی راد روزنتن، معاون وزیر دادگستری نوشته شده، دیده می‌شود.

ترامپ در این حکم اخراج صریحا نوشته: «من این نامه‌ها که ضمیمه است را از سوی وزیر دادگستری و معاونش دریافت کردم که در آن توصیه به اخراج شما شده است. من به توصیه آنها توجه کردم و بدین وسیله به شما اطلاع می‌دهم که دوران مدیریت‌تان به پایان رسیده و شما از همین لحظه اخراجید.»

ترامپ اضافه کرد: «با وجود این که شما در سه مورد به طور جداگانه مرا مطلع کردید که اف‌بی‌آی در حال تحقیق از من نیست، اما من به این نتیجه رسیدم که نظر وزیر دادگستری راجع به این که شما مدیر شایسته‌ای برای هدایت پلیس فدرال نیستید، درست است.»

کاخ سفید گفت که جست‌وجو برای یافتن جایگزین کومی فورا شروع می‌شود.

کومی، ۵۶ ساله، چهار سال پیش در این سمت منصوب شده بود و ۶ سال دیگر تا پایان دوره کاری او باقی بود.

جیمز کومی که در هفته‌های گذشته بارها برای پاسخگویی به کنگره آمریکا رفته بود، ماه گذشته به سناتورها گفته بود اف‌بی‌آی‌ در حال تحقیق بروی تلاش دولت روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

کومی به کنگره گفته بود این تحقیقات شامل «بررسی ماهیت هر رابطه‌ای میان افراد مرتبط با ستاد ترامپ و دولت روسیه می‌شود.»

رئیس اف‌بی‌آی همچنین گفته بود هر هماهنگی احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و اقدامات دولت روسیه در دست بررسی است.

به گفته او اف‌بی‌آی همچنین احتمال وقوع هرگونه جرم را ارزیابی خواهد کرد.

کومی در ماه مارس گفته بود این تحقیقات «خیلی پیچیده» است و او نمی‌تواند جدولی زمانی برای تکمیل آن ارائه کند.

‌هم‌زمان، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جیمز کومی در حین سخنرانی برای کارکنان اف‌بی‌آی، مطلع  شد که توسط ترامپ برکنار شده است. وی در ابتدا تصور کرد که این مساله شوخی است، ولی با دیدن این خبر در زیرنویس تلویزیون، نسبت به آن اطمینان پیدا کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز