خبرگزاری کار ایران

اعلام جزئیات توافق کاهش تنش در سوریه

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۳۷۳

جزئیات توافق کاهش تنش در سوریه که توسط سه کشور روسیه، ایران و ترکیه تنظیم شده است اعلام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از وبگاه رسمی وزارت خارجه روسیه ( ام آی دی)، جزئیات توافق کاهش تنش در سوریه و افزایش مناطق امن در این کشور بدین شرح است:

- تاکید مجدد بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، کاهش سطح تنش‌ها جهت امنیت غیرنظامیان سوری.

- کاستن از تنش‌ها در مناطق بیشتر، پایان دادن سریع به خشونت، بهبود وضعیت انسانی و ایجاد شرایط مطلوب برای پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران سوریه.

- استان ادلب، بخش‌هایی از استان‌های لاذقیه، حماه، حلب، بخش‌های شمالی استان حمص، غوطه شرقی، بخش‌های خاصی در جنوب سوریه اعم از مناطقی در درعا و قنیطره به مناطق کاهش تنش که در مرحله اول به مدت شش ماه برگزار می‌شود و بر اساس ضمانت تمامی طرف‌های شامل توافق ادامه پیدا خواهد کرد.

-ایجاد آتش‌بس در مناطق مذکور و توقف حملات هوایی به مواضع مخالفان، توزیع و دسترسی کامل به کمک‌های بشر دوستانه در این مناطق و رفع نیاز‌های مردم غیرنظامی، تلاش برای بازسازی زیرساخت‌های مناطق و گسترش شبکه‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی، مساعد ساختن شرایط برای بازگرداندن پناهندگان و آورگان و افزایش امنیت در این مناطق.

- تامین رفت و آمد شهروندان غیرنظامی و همچنین تحویل محموله‌های کمک‌های بشر دوستانه.

- کشورهای تضمین‌کننده اقدامات لازم برای اظمینان از انجام این توافق توسط دو طرف درگیر و همچنین ایجاد آتش‌بس در منطقه را انجام دهند.

- مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش، النصره و گروه‌های وابسته به القاعده که در سوریه فعال هستند.

-تلاش برای الحاق گرو‌ه‌های معارض مسلح به توافق آتش‌بس با دولت سوریه.

- طرف‌های ضامن که شامل روسیه، ایران و ترکیه است، باید تا ۲۲ ماه می جاری تدابیر لازم را برای تکمیل تعیین نقشه مناطق کاهش تنش و مناطق امنیتی اتخاذ کنند.

- کشورهای ضامن باید تا چهارم ماه ژوئن نقشه‌هایی که مربوط به مناطق امنیتی و کاهش تنش می‌شود را به گروه‌های معارض تحویل و با آن‌ها به تفاهم برسند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز