خبرگزاری کار ایران

مهربان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

آخرین وضعیت احزاب در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه/ میزان تاثیرگذاری عنصر امنیت و اقتصاد بر آراء نامزدها

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۱۹۵

اسلام‌گرایی افراطی نقش نامزد حزب جبهه ملی را برجسته کرد و بدون تردید عنصر اقتصاد که رابطه مستقیم با مهاجرت دارد، می‌تواند نظر مردم به جبهه ملی را تغییر دهد اما همچنان احتمال سقوط این حزب مانند سال ۲۰۰۲ وجود دارد.

«عبدالله مهربان» کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مواضع و آخرین‌ وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اظهار کرد: در بررسی آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باید به این نکته توجه شود که یکسری از متغیرهای داخلی و برخی از متغیرهای پیرامونی و خارجی تاکنون توانسته‌اند در روند و نتیجه این انتخابات تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال اگر در گذشته شانس «فرانسوا فیون» به عنوان یکی از نامزدهایی که  به دور دوم وارد خواهد شد در حد بالایی قرار داشت، اما پس از پرونده رسوایی وی که مربوط به همسر ایشان بود شاهد هستیم که «امانوئل ماکرون» به جای فیون در جدول ارزیابی‌های نهایی جایگیری کرد. از این منظر باید گفت که فرانسه در حالت فعلی دارای مشکلات اقتصادی و امنیتی مهم است و تاثیر این دو موضوع می‌تواند وضعیت آراء را به سمت نامزدهای گوناگون جهت‌دهی کند.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی آمار بیکاری در فرانسه چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ درصد است که این موضوع می‌تواند طیف رای‌دهندگان و نامزدهای مشخص را بر اساس کارنامه و حتی شعارهای آنها تغییر دهد. از جهتی دیگر بروز سلسله عملیات‌های تروریستی از سال ۲۰۱۵ تاکنون که آخرین آنها چند روز گذشته در خیابان شانزلیزه فرانسه بود و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت هم می‌تواند بر میزان آرا تاثیرگذار باشد. چراکه شهروندان فرانسه به دنبال رئیس جمهوری خواهند بود که حداکثر بتواند امنیت پایدار را به ارمغان آورده و امنیت جانی آنها را تامین کند.

بحث اسلام‌گرایی افراطی در این بین و خصوصاً در مورد عملیات‌های تروریستی یکی از موضوعاتی است که افکار عمومی را به سمت «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه سوق داد. از این منظر بسیاری از نامزدها علیه وی بسیج شدند تا بتوانند خطر خیزش یکباره این جریان راست‌گرای افراطی را خنثی کنند، چراکه مولفه‌هایی در سطح اتحادیه اروپا وجود دارد که نمی‌گذارد فرانسه به صورت جزیره‌ای عمل کند و به بیانی بهتر نمی‌توان گفت که فرانسه از نظام بین‌المللی کنونی تاثیرپذیری ندارد. به گونه‌ای که برخی‌ها معتقدند عدم ورود پاریس به خیلی از پرونده‌های فرامنطقه‌ای خصوصاً در غرب ‌آسیا باعث شد تا یک سازش پنهان میان اولاند و اوباما صورت بگیرد که نهایتاً پرستیژ فرانسه را کاهش داد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه تمایل برخی از نامزدهای انتخاباتی به سمت روسیه بوده و احتمال تاثیرگذاری آن متصور است، گفت: مماشات صورت گرفته در زمان ریاست‌جمهوری اولاند و اوباما در بسیاری از پرونده‌های موجود در سطح جهان باعث شد تا جایگاه فرانسه در نظام بین‌الملل تا حدودی افول کند. از این منظر احتمال دارد که برخی از کاندیداها با توجه به وضعیت فعلی به سمت سیاست‌های روسیه متمایل شوند. به عنوان مثال دیدار مارین لوپن و ولادیمر پوتین احتمال نزدیک شدن پاریس و مسکو به یکدیگر را چند برابر می‌کند که این موضوع هم می‌تواند بر میزان آراء تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران حاضر در خاک فرانسه معتقدند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توانسته بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد و از این جهت احتمال فرگزیت (خروج فرانسه از جمع کشورهای عضو اتحادیه) وجود دارد که این داده‌ها می‌تواند باعث تقویت جریان لوپن و برجسته شدن نقش جبهه ملی شود.

وی افزود: براساس داده‌های موجود در ساختار سیاسی فرانسه و همچنین سنجش افکار عمومی اغلب مردم و حتی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که مارین لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند. در اینجا عده‌ای معتقدند که نمایی از انتخابات سال ۲۰۰۲ و زمانی که «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن که رهبر جبهه ملی را برعهده داشت نمایان خواهد شد. به صورتی که در آن زمان تمامی احزاب در دور دوم بر علیه جبهه ملی اتفاق‌نظر پیدا کردند و نهایتاً ژاک شیراک رئیس‌جمهوری فرانسه شد.

وی در پایان با اشاره به دلایل سقوط فرانسوا فیون بیان کرد: اینکه چرا فیون جای خود را به ماکرون داد، دلایل بسیار زیادی دارد. اما باید دانست که مردم فرانسه بر اساس ارزش‌های اروپایی و دموکراسی خواهانه خود نتوانسته‌اند خطای اقتصادی فیون را بپذیرند و از سوی دیگر باید بگوییم که موضوع «ناسیونالیسم اروپایی» هم نسخه جدیدی است که با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا نه تنها در واشنگتن بلکه تا حدود زیادی در قاره سبز قوت گرفت. از این جهت احتمال تقویت جریان راست افراطی به دلیل وجود مسائل مهاجرتی که در امتداد آن با امنیت و اقتصاد گره خورده است بسیار متصور و حتی بخشی از آن عملیاتی شده است. به هر ترتیب نمی‌توانیم فرانسه و در مقیاس کلان‌تر اروپا را با آمریکا مقایسه کنیم اما آنچه که در حالت فعلی متصور است، این خواهد بود که ماکرون و لوپن به دور دوم راه پیدا می‌کنند و در اینجاست که باید ببینیم آیا وقایع انتخابات سال ۲۰۰۲ مجدداً رقم خواهد خورد یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز