خبرگزاری کار ایران

آیا آمریکا در فکر حمله پیشگیرانه به کره‌شمالی است؟

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۹۴۷

تنش در شبه‌جزیره کره در حال افزایش است. کره‌شمالی خود را برای آزمایش جدید هسته‌ای آماده می‌کند و برخی منابع از احتمال یک حمله هوایی پیش‌گیرانه علیه کره‌شمالی می‌گویند. دولت آمریکا این گزارش‌ها را تایید نمی‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، ایالات متحده آمریکا در حال تشدید فشار به «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی است. حتی گفته می‌شود به دلیل نگرانی از یک آزمایش تازه هسته‌ای در کره شمالی، در واشنگتن از یک حمله هوایی پیش‌گیرانه علیه کره‌شمالی سخن می‌رود.

در حال حاضر و به‌عنوان بخشی از نمایش قدرت، ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس کارل وینسون» به منطقه اعزام شده و انتظار می‌رود به ‌زودی در آب‌های شبه‌جزیره کره مستقر شود.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، امروز- جمعه- به نقل از چندین نفر از کارکنان نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش داد در صورتی‌که واشنگتن مطمئن شود که پیونگ‌یانگ می‌خواهد به یک آزمایش هسته‌ای دیگر دست بزند، ایالات متحده برای انجام یک حمله پیش‌گیرانه علیه کره‌شمالی آماده است.

به گفته همین منابع، دو ناوشکن آمریکا مسلح به موشک‌های کروز از نوع «توماهاوک» هم‌اکنون در نزدیکی شبه‌جزیره کره مستقر هستند. یکی از این ناوشکن‌ها حدود ۴۸۰ کیلومتر از محل آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی فاصله دارد.

دولت آمریکا رد کرد

ساعاتی پس از انتشار گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، یکی از  مقام‌های دولت آمریکا این گزارش را که ارتش آمریکا در  فکر حمله پیشگیرانه به کره‌شمالی است،  رد کرد. این مقام دولت آمریکا گفت گزارش ان‌بی‌سی نادرست است. یک نماینده دیگر دولت آمریکا گزارش شبکه ان‌بی‌سی را در حد «حدس و گمان» توصیف کرده است.

با این‌حال وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) حاضر نشد درباره گزارش ان‌بی‌سی اظهارنظر کند. به گفته پنتاگون، هیچ‌کس در ملاءعام درباره گزینه‌های احتمالی سخن نمی‌گوید.

کره‌شمالی تهدید کرده در صورت اقدام نظامی آمریکا، مقابله به مثل خواهد کرد. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه (۱۶ آوریل) وارد سئول، پایتخت کره جنوبی خواهد شد.

اخیرا نشانه‌هایی دیده ‌شده که نشان می‌دهد کره شمالی پس از چندین آزمایش موشکی، احتمالا دست به یک آزمایش هسته‌ای نیز زده است. ظاهرا این آزمایش هسته‌ای احتمالی، به مناسبت صدو پنجمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی انجام شده است.

براساس گزارش انستیتوی تحقیقاتی کره‌ای-آمریکایی «جان هاپکینز»، تصاویر ماهواره‌ای از سایت‌های آزمایش هسته‌ای کره شمالی، فعالیت‌های ادامه‌دار و تازه در این مکان‌ها را نشان می‌دهند.

توئیت تهدیدآمیز ترامپ و واکنش کره‌شمالی

دولت چین به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به حمله نظامی علیه کشور کمونیستی و منزوی کره‌شمالی هشدار داده است. روز پنجشنبه (۱۳ آوریل) ترامپ در توییتی نوشت: «اگر چین سهم خود را برای توقف بلندپروازی‌های اتمی پیونگ‌یانگ ادا نکند، آمریکا می‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد.»

وزارت خارجه کره‌شمالی، امروز جمعه به توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و دولت آمریکا را مسئول تشدید تنش در شبه‌جزیره کره شمالی معرفی کرد. معاون خارجه کره شمالی در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیاست ترامپ در برابر کره‌شمالی را خصمانه توصیف کرد. او گفت، اگر آمریکا خواهان جنگ است ما برای این کار آماده‌ایم.

در چارچوب تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه کره‌شمالی، چین از روز ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ واردات ذغال سنگ از کره‌شمالی را متوقف کرده است. با این‌کار دولت منزوی کره شمالی از یک منبع مهم درآمد محروم می‌شود. با این اقدام چین، صادرات ذغال‌سنگ کره‌شمالی در سه ماهه نخست سال جاری به نصف کاهش یافته است.

عواقب ویرانگر درگیری نظامی

کارشناسان می‌گویند اگر بحران برنامه اتمی کره‌شمالی به تنش نظامی منجر شود، عواقب ویرانگری در پی خواهد داشت. «رودریگر فرانک» یک کارشناس آشنا به امور کره و رئیس انستیتو مطالعات شرق‌ آسیا در دانشگاه وین می‌گوید در صورت درگیری نظامی، صرفنظر از پیامدهای ژئوپولتیک آن، از شبه‌جزیره کره چیزی جز ویرانه‌ای با میلیون‌ها جسد باقی نخواهد ماند.

به نظر فرانک، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی احتمالا برای مذاکره درباره برنامه‌ هسته‌ای کشورش آماده است اما غرب باید متوجه باشد که رهبر کره‌شمالی برای این کار به تضمین‌های معینی احتیاج دارد.

رودریگر فرانک می‌افزاید کره‌شمالی می‌خواهد کشوری مستقل با اقتصادی موفق باشد و چنین کاری بدون همکاری بین‌المللی و یا دست‌کم بدون بردباری امکان‌پذیر نیست. به اعتقاد این کارشناس، جامعه جهانی باید تلاش کند روندهای مثبت در کره‌شمالی را تشویق کند و از این طریق به توسعه روندی کمک کند که در چین و ویتنام شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز